• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32170
+
-

این شغل با عشق معنا می‌شود

محمد یساولی| رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج:

خدمت در نیروی خدماتی آتش‌نشانی صرفاً یک شغل و حرفه نیست؛ بلکه سعادتی بزرگ برای عاشقان کمک‌رسانی به مردم است. با توجه به سختی کار، کمبود امکانات و فشارهایی که نیروها حین عملیات متحمل می‌شوند، آتش‌نشانی شغل نیست؛ عشق است. آنچه دوام آوردن در این شغل را امکان‌پذیر می‌کند، روحیه ایثار و فداکاری است که روز به روز در میان کارکنان این سازمان افزایش می‌یابد.

آتش‌نشانان با توقع اندک در مأموریتها از جان می‌گذرند تا زندگی را به آسیبدیدگان بازگردانند. اکنون 26 ایستگاه آتش‌نشانی در مناطق مختلف کرج فعالیت دارد و این تعداد نسبت به نیاز واقعی و استانداردهای مشخص‌شده در دنیا کمتر است. با توجه به شرایط، باید با تخصیص امکانات و اعتبار، ایستگاه‌های تازه در تمامی مناطق کرج راه‌اندازی شود؛ چون هر قدر تعداد ایستگاه‌ها بیشتر باشد، سرعت خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان بیشتر می‌شود. اکنون 447 نیروی عملیاتی در ایستگاه‌های آتش‌نشانی کرج فعالیت دارند که از این تعداد 16 نفر زن هستند. تمام خانم‌های فعال در ایستگاه‌ها، نیروی عملیاتی هستند و دوشادوش مردان در مأموریت‌ها حضور مییابند. تمام نیروهای آتشنشانی کرج از طریق آزمون ورودی و با اطلاع از دشواریهای ویژه کار استخدام شده‌اند. سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج از نظر نیروی عملیاتی کمبود دارد. با توجه به استانداردها باید 256 نفر به تعداد نیروهای فعلی سازمان اضافه شود تا بخشی از کمبودهای این حوزه مرتفع شود تا به استانداردها نزدیک شویم. از زمان به صدا درآمدن آژیر تا اعزام نیروها به محل، کمتر از 4 دقیقه طول می‌کشد.

اگر بر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی کرج افزوده شود، سرعت و کیفیت خدمات‌‌رسانی نیروها به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.  

70 درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی از سوی مزاحمان است و این آمار با آغاز فصل مدرسه، افزایش می‌یابد. شهروندان باید توجه کنند که هر مزاحمت تلفنی برای آتش‌نشانی می‌تواند باعث سوزاندن یک زندگی شود و خسارات روحی و مادی زیادی  به بار آورد. کاهش آمار مزاحمان تلفنی برای سازمان در نجات بموقع و بازگرداندن شادی و طعم زندگی به کسانی که به کمک نیاز دارند، نقش بسزایی خواهد داشت. انسانی نیست که عدهای برای چند ثانیه تفریح، با زندگی و آیندۀ کسانی که به کمک نیاز واقعی دارند، بازی شود. برای به حداقل رساندن آمار مزاحمت‌ها، باید هنجار‌سازی شود. رسانه‌ها تاثیر بسزایی در رواج رفتار مناسب در این زمینه دارند.

در این فرایند آموزش دادن بی‌تاثیر نیست و این آموزش باید از مدرسه شروع شود. آموزش و تخصصی کردن نیروهای آتش‌نشانی از اهداف شهرداری است و تلاش‌ها برای افزایش مهارت آتش‌نشانان این شهر ادامه دارد. برای سازمان تنها ارتقای مهارت‌های جسمی نیروها کافی نیست، چون تا زمانی‌ که کارکنان روحیه مناسبی نداشته باشند، نمی‌توانند در عملیات به خوبی نقش ایفا کنند.

نیروهای آتش‌نشانی کرج با تمام توان برای خدمت‌رسانی به مردم آماده‌اند. امیدواریم هیچ‌گاه شاهد حادثه‌ای نباشیم. اگر هم بحرانی پیش آید مثل همیشه، در نظر نیروهای آتش‌نشان امنیت جانی مردم مهم‌تر است و بموقع با همه امکانات و پیش‌بینی‌های لازم در محل حادثه حضور می‌یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید