• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32142
+
-

واکنش‌ها به بازداشت عضو شورای شهر شیراز

قریب به یک‌سال است حاشیه‌هایی که برای اعضای شوراهای برخی از شهر‌ها ایجاد می‌شود آنچنان خبرساز و موج‌آفرین می‌شود که بعضا -مانند تعلیق عضویت نیکنام- به مسئله ملی بدل شده و ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای فیصله یافتن آن طلب می‌کنند.یک روز خبر تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد به موضوع اول رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل می‌شود و حالا 3روزی است که خبر بازداشت مهدی حاجتی نماینده جوان شورای شهر شیراز محل نقد و اظهارنظر مسئولان، مردم و فعالان سیاسی در رسانه‌های ارتباط جمعی شده است.با برجسته شدن خبر بازداشت حاجتی و توجه اذهان عمومی به آن، قاسم مقیمی، عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در شرح زمان و چرایی بازداشت حاجتی به ایرنا گفت: مهدی حاجتی، عضو این شورا عصر پنجشنبه گذشته به‌دلیل آنچه حمایت از بهاییان خوانده شده بود، بازداشت شد. وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه پنجشنبه جلسه‌ای فوق‌العاده در همین ارتباط تشکیل داد.مهدی حاجتی متولد۱۳۵۸ از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که در 18‌ماه گذشته نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و عضو کمیسیون حقوق شهروندی دوره پنجم شورای شهر شیراز بوده است.او اخیرا توییتی منتشر کرده که از آن تعبیر به دفاع از بهاییت شده است. او نوشته بود: « نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته است کم نگذارد.»با این حال بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز این توییت را بهانه می‌داند و به‌دنبال دلیل دیگری برای بازداشت حاجتی می‌گردد. او در صفحه توییتر خود نوشته است: «مهدی حاجتی مقابل تخریب اماکن تاریخی شیراز، برای توسعه حرم شاهچراغ ایستاد و تهدید به پرونده‌سازی شده بود. بازداشت او به‌بهانه دفاع از حقوق شهروندی گروهی از مردم، قابل پذیرش نیست. اجازه ندهیم دهان منتقدان پاکدست و دلسوز را با اتهام ببندند. در صورت ادامه بازداشت، بیشتر بامردم حرف می‌زنم.»

 واکنش سیاسی‌ها به بازداشت حاجتی 
در خبرهایی که از مهدی حاجتی دست به‌دست می‌شود او پیش‌تر به نحوه تخریب خانه‌های تاریخی در جریان طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) اعتراض کرده بود.

در کنار انتقاد پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس نیز بازداشت حاجتی را مورد نقد قرار داده است. او در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «قطعا رئیس مجلس در قبال اعضای مجلس و شورای شهر که انتخابات آن زیر نظر وی است مسئول است؛ دیروز ‎سپنتا نیکنام‌، امروز مهدی حاجتی.»بازداشت حاجتی واکنش‌هایی هم در بین چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب داشت، چنانچه عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «2اتهام برای مهدی حاجتی مطرح شده؛ دفاع از حق شهروندی اقلیت‌ها و مقابله با فساد ناشی از تخریب بافت تاریخی شیراز که هیچ‌کدام مبنای قانونی ندارد. اگر اتهام دیگری مطرح است اعلام کنید وگرنه او را آزاد کنید. امنیت با سلب آزادی به‌دست نمی‌آید.»

عباس عبدی، فعال سیاسی نیز در اعتراض به این بازداشت نوشت: درخواست دادرسی عادلانه برای هر فرد ایرانی بیش از آنکه دفاع از آن فرد تلقی شود، دفاع از کشور و قانون است. ظاهرا قوه عاقله‌ای بر اداره امور در برخی از حوزه‌ها وجود ندارد.

مصونیت برای  شوراهای شهر

در این میان موضوع قابل تاملی وجود دارد که هرازگاهی از سوی اعضای شوراهای شهر مورد گلایه قرار می‌گیرد و آن هم بحث عدم‌مصونیت قضایی برای نمایندگان شورای شهر است. پیش‌تر، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری چهارمین دوره شورای شهر تهران نسبت به عدم‌مصونیت نمایندگان شوراهای شهر گفته بود که دادگستری معبر عمومی را پارکینگ کرده، وقتی پیگیر شدم از من به دادسرای کارکنان دولت شکایت شد و پرونده‌ام باز است. آقای صادقی به‌عنوان نماینده مردم در مجلس مصونیت سیاسی دارند، اما اعضای شورای شهر فاقد همین مصونیت هستند. این مسئله زمانی که برای برخی اعضای شورای شهر تهران به‌علت اظهارنظرهایشان پرونده تشکیل شد؛ به رسانه‌ها راه باز کرد. حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران در این‌باره گفته بود: مصونیت قضایی پیشکش، امیدوارم مسئولان حاکمیتی 
(اعم از دولتی و غیردولتی) در وظایف شوراها دخالت نکنند و اجازه دهند شورای شهر به‌عنوان دولت محلی، حداقل در حدود اختیار محدودی که قانون به شوراها داده به وظایف خود عمل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید