• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32049
+
-

دیر آمدید

کنایه‌های تند و تیز به عملکرد ستاره‌های سرخابی در داربی عصر پنجشنبه، در استودیوی شبکه سوم سیما تمامی نداشت. سپهر حیدری، جواد کاظمیان، امیرحسین صادقی و پیروز قربانی به‌عنوان کارشناس‌های تلویزیونی برنامه لیگ برتر، بارها از این شهرآورد به‌عنوان یک مسابقه «زشت» یاد کردند. پیروز قربانی به شوخی از این موضوع صحبت کرد که یخ‌های این بازی از قطب آمده‌اند و به هیچ قیمتی آب نمی‌شوند. امیرحسین صادقی، نبرد برانکو و شفر را فاقد بار فنی دانست و کاظمیان و حیدری نیز بازیکنان دو تیم را مسئول رقم خوردن این نتیجه می‌دانستند. البته که داربی، ناامیدکننده بود و به کسالت‌آورترین شکل ممکن برگزار شد اما استفاده از این میزان طعنه و شوخی از سوی فوتبالیست‌هایی که زمانی به اندازه خودشان در رخوتِ داربی سهم داشتند، حیرت‌آور به‌نظر می‌رسید. ظاهرا فاصله گرفتن از فوتبال، این 4نفر را در معرض «فراموشکاری» قرار داده است. همه آنها در ترکیب استقلال و پرسپولیس، داربی‌های سرد و کم‌اتفاقی را تجربه کرده‌اند. در دوران بازی اما این چهره‌ها هیچ‌وقت به فاصله داربی ایران با فوتبال روز اروپا، اشاره‌ای نداشتند.

امیرحسینِ صادقی روی آنتن زنده تلویزیون «افتضاح» را مناسب‌ترین کلمه برای توصیف داربی پایتخت می‌داند. با این حساب، خود او افتضاح‌های بسیار زیادی در کارنامه دوران فوتبالش دارد. در فاصله داربی 75تا 78که همه بازی‌های استقلال و پرسپولیس با تساوی بدون گل به پایان رسید، امیرحسین صادقی در ترکیب ثابت آبی‌های پایتخت قرار داشت. امیرحسین در بازه‌ای که به اعتقاد بیشتر هواداران بدترین روزهای تاریخ داربی به شمار می‌رود، در کسالت‌بار شدن این نبرد سنتی سهم داشته اما مدت‌ها بعد، ناگهان تصمیم گرفته به کیفیت این مسابقه اعتراض کند. در جریان 6 تساوی متوالی سرخابی‌ها در داربی نیز، «پیروز قربانی» همواره در خط دفاعی استقلال حضور داشت. او حتی در بازی معروف خطای هند علی علیزاده و اعلام پنالتی دقایق پایانی به سود پرسپولیس، بخشی از ترکیب آبی‌ها بود. مسابقه‌ای که احتیاط مفرط استقلال برای حفظ پیروزی در آن، می‌توانست قهرمانی لیگ را از تیم قلعه‌نویی بگیرد. سپهر حیدری و جواد کاظمیان نیز بارها در همین موقعیت قرار گرفته‌اند. در داربی ناامیدکننده شصتم، جواد اصلی‌ترین امید به گل رسیدن پرسپولیس به شمار می‌رفت اما در زمین هیچ کار مثبتی انجام نداد و مسابقه با تساوی به پایان رسید. سپهر حیدری نیز در عضویت تیمی قرار داشت که با افشین قطبی همه رقبای لیگ برتری را تار و مار کرد اما در مصاف با استقبال بحران‌زده ناصر حجازی، تنها برای شکست نخوردن به زمین رفت.

سرزنش ستاره‌های دو تیم، ساده‌ترین راه برای رها شدن از رخوت داربی است اما تئوری کم‌کاری آنها در زمین، بیش از حد غیرمنصفانه به‌نظر می‌رسد. تساوی بدون گل اتفاقا به‌دلیل پرکاری بازیکنان در زمین شکل می‌گیرد. همه مهره‌های دو تیم با تمام توان بر سر هر توپ می‌جنگند و همین روند موجب می‌شد موقعیت خطرناکی روی دروازه‌ها ایجاد نشود. مهره‌های دیروز داربی، حالا به‌عنوان کارشناس تلویزیونی برای این مسابقه پشت چشم نازک می‌کنند و مهره‌های امروز نیز فردا در قامت کارشناس، بازیکنان را به نقد خواهند کشید اما حقیقت آن است که شکست خوردن در داربی، بیش از حد معمول فوتبال در همه جهان، در ایران «هزینه» دارد. داربی‌های بزرگ در انگلستان، 24ساعت بعد از سوت پایان داور فراموش می‌شوند اما در ایران تیم‌ها باید ماه‌ها با عواقب ناشی از این مسابقه به زندگی ادامه بدهند. پرسپولیسی‌ها حتی با وجود نتایج ایده‌آل در لیگ قهرمانان آسیا، این ترس بزرگ را به همراه خود داشتند که درصورت شکست خوردن در شهرآورد، با واکنش خشمگینانه هواداران‌شان روبه‌رو می‌شوند. همین هراس، فرصت ارائه یک نمایش ایده‌آل را از آنها گرفت. آبی‌ها نیز می‌دانستند که اگر بازنده این نبرد باشند، دیگر تا مدت‌ها از زیر فشار سکوها خارج نخواهند شد. تا زمانی که واکنشِ تند به شکست در داربی اصلاح نشود و احتیاط از حوالی این مسابقه کنار نرود، عملکرد بازیکنان دو تیم نیز تغییر چندانی نخواهد کرد. درجه حرارتِ کم داربی نه به ضعف بازیکنان و یا مشکلات فنی تیم‌ها، بلکه به فشارهای وحشتناک روی سکوها وابسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید