• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31977
+
-

نه به چالش صلاح

نه به چالش صلاح

مودریچ جنگ نابرابرانه‌ای را از رونالدو و صلاح برد. شاید برای همین بود که برای نخستین بار در دهه اخیر، برنده جایزه بهترین بازیکن سال جهان با رأی کم حدود 30درصد برنده شد. خیلی‌ها بی‌توجه به نمایش رونالدو در لالیگا و حذف زود هنگام پرتغال در جام جهانی، معتقد بودند که جایزه حق مهاجم سابق رئال‌مادرید است. ذوب‌شدگان در طرفداری مسی هم طبق معمول به این بازیکن رأی دادند؛ رای‌دهندگانی از آنگولا، آلبانی، باهاماس، اکوادور، لبنان، گینه، مالدیو، نیجریه، سیرالئون، موزامبیک، نروژ، صربستان و البته لوییس انریکه(سرمربی تیم ملی اسپانیا). اینها اگر مسی کل فصل را هم به دلیل مصدومیت از دست بدهد باز او را انتخاب می‌کنند. اما پیش از آغاز رای‌گیری، وزیر ورزش عربستان سعی کرد این رقابت ورزشی را به رقابتی قومی و نژادی تبدیل کند. ترکی آل الشیخ از اعراب، آفریقایی‌ها و حتی آسیایی‌ها خواسته بود رأی خود را به سود محمد صلاح درنظر بگیرند؛«به همه سعودی‌ها، عرب‌ها و جوامع عربی خارجی و دوستانم در آسیا و آفریقا اعلام می‌کنم که به پسر ما محمد صلاح رأی بدهند تا جایزه بهترین بازیکن سال جهان را از آن خود کند». اما پسر او همه آرای آفریقایی و آسیایی و عرب را به‌دست نیاورد.


در میان رسانه‌های آفریقایی‌، آسیایی یا مسلمان و عرب نمایندگان اوگاندا، امارات، یمن، زیمبابوه، سیرالئون، سوریه، ترکمنستان، ترکیه، لیبی و... به صلاح به‌عنوان یکی از 3 گزینه خود رأی دادند و طعنه‌آمیز اینکه نماینده رسانه‌ای عربستان به صلاح رأی نداد. به‌طور مثال قطر، رواندا، سنگاپور، سومالی، سودان و سودان‌جنوبی، آفریقای‌جنوبی، سریلانکا، تاجیکستان، توگو، تونس، تایلند، مالدیو، مالزی، مالی و... هیچ‌یک، صلاح را انتخاب نکردند. در میان مربیان کشورهای آفریقایی و آسیایی و مسلمان و عرب هم‌چنین نسبتی برقرار بود تا آرای مهاجم مصری از 11درصد فراتر نرود. داستان کاپیتان‌ها هم تقریبا همین شکل بود. کاپیتان‌های افغانستان، آنگولا، بحرین، بنگلادش، بوتان، کامبوج، چین، چین‌تایپه، کنگو، عراق، نیجر، نیجریه، عمان، پاکستان، امارات(!) و... صلاح جزو انتخاب‌هایشان نبود. کاپیتان‌های مصر، فلسطین، عربستان (انتخاب سوم)، الجزایر، آذربایجان، بوسنی، برونئی، اردن، لبنان، سوریه، سودان، مراکش، بورکینافاسو، بروندی، چاد و... به درخواست وزیر ورزش عربستان پاسخ مثبت دادند. اصلا چرا آسیایی‌هایی مثل چین، کره و ژاپن به صلاح رأی بدهند؟! کاپیتان آمریکا هم صلاح را به‌عنوان نفر دوم انتخاب کرد درحالی‌که نه مسلمان بود نه عرب و نه آفریقایی یا آسیایی. صلاح، انتخاب اول کاپیتان‌های سوریه، ایران، مصر، هلند (فان‌دایک، هم‌تیمی صلاح)، استونی، موریتانی، کشور بسیار کوچک گیبرالتار، مغولستان، ایرلند شمالی، فلسطین، سنگاپور، سوئد، بحرین و برمودا بود و انتخاب مربیان کشورهای مصر، کنگو، ایرلند، هند و ایرلند شمالی.


به هرحال، چالش رأی دادن عرب‌ها و مسلمانان و آسیایی و آفریقایی‌ها و جهان‌سومی‌ها به محمد صلاح با استقبال روبه‌رو نشد تا وزیر ورزش سعودی این پیام را دریافت کند که ورزش و به‌طور اخص فوتبال جای این افکار قومیتی و نژادی نیست و حتی اگر بازیکن شایسته‌ای مثل محمد صلاح به‌عنوان گزینه روبه‌روی ما باشد نمی‌توانیم و نباید انتخاب‌های فوتبالی را سیاسی و مذهبی و نژادی و غیرورزشی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید