• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31957
+
-

باغ شیشه‌ای بساز

گل و گیاه
باغ شیشه‌ای بساز


تراریوم‌ها همان باغ‌های شیشه‌ای کوچکی هستند که جلوه‌ای تازه به میز کار یا خانه‌تان می‌دهند و برای هدیه‌دادن، جایگزین مناسبی هستند برای گلدان؛پس دستکش باغبانی دست کنید و آماده شوید تا خودتان باغ شیشه‌ای کوچکی بسازید.


اول: انتخاب ظرف تراریوم
برای تهیه تراریوم می‌توانید از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید؛ از یک لیوان شیشه‌ای گرفته تا تنگ ماهی عید. به‌خاطر داشته باشید ظرف تراریوم باید ضخیم باشد تا حین کاشت گیاهان نشکند و اینکه هر چه دهانه ظرف گشادتر باشد کار برای کاشت گیاهان راحت‌تر خواهد بود.


دوم: انتخاب گیاه
گیاه مورد استفاده در تراریوم‌ها به 2دسته تقسیم می‌شوند. گیاهان آپارتمانی: گیاهان آپارتمانی به خاکی با قدرت جذب رطوبت بالاتر نیاز دارند. همچنین این گیاهان به غبار‌پاشی بیشتری هم نیاز دارند تا بتوانند شادابی خود را حفظ کنند. این گیاهان را برای افراد باحوصله برای رسیدگی پیشنهاد می‌کنیم. کاکتوس‌ها: اگر به کاکتوس‌ها علاقه دارید می‌توانید از مجموعه‌ای از این گیاهان، تراریومی بسازید. کاکتوس‌ها برخلاف گیاهان آپارتمانی رطوبت‌گریز هستند و تا مدت‌ها به آب نیازی ندارند. اگر در نگهداری از گیاهان فراموشکار هستید کاکتوس‌ها بهترین گزینه برای تراریوم شما هستند.


سوم: انتخاب بستر کشت
با توجه به گیاهی که انتخاب کرده‌اید باید برای آن خاک مناسب آماده کنید. بستر کشت تراریوم شامل 3لایه زهکش، لایه میانی و لایه فوقانی است. لایه زهکش برای گیاهان آپارتمانی و کاکتوس‌ها به‌طور مشترک پوکه معدنی و شن‌شسته شده است. دلیل این انتخاب برای لایه زهکش این است که مقدار آب زیاد و اضافه را در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود خاک تراریوم به باتلاقی کوچک تبدیل نشود و ریشه گیاه سالم بماند. لایه میانی برای گیاهان آپارتمانی، حدود 2سانت خاک «پرلیت» است. بهتر است پرلیت را با خاک کوکوپیت و پیت ماس مخلوط کنید. برای جلوگیری از بوی نامطبوع تراریوم سعی کنید از زغال کوبیده در لایه میانی استفاده کنید. لایه فوقانی برای گیاهان آپارتمانی مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و پیت‌ماس به مقدار کم است اما برای کاکتوس‌ها باید از خاک مخصوص کاکتوس که مخلوطی از ماسه بادی و شن‌شسته شده است، استفاده کنید.


مراقبت از باغ شیشه‌ای

تراریوم‌ها به آبدهبسیار کمی نیاز دارند. برای حفظ رطوبت تراریوم گیاهان آپارتمانی، می‌توانید روزانه گیاهان را تنها غبارپاشی کنید و اگر این کار را فراموش می‌کنید، هفته‌ای 2بار تراریوم را آبپاشی و در تراریوم را سلفون‌کشی‌کنید تا بتواند رطوبت خود را حفظ کند. به تراریوم کاکتوس‌ها هر 20 روز یک‌بار یک لیوان آب بدهید.

باغبان‌شو!

ظرف مورد نظرتان را بشویید و خوب خشک کنید. ته ظرف را پوکه معدنی (دانه‌های سبک حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی) بریزید تا زهکش را آماده کرده باشید و در مرحله دوم برای لایه‌میانی از زغال کوبیده  شده به قطر یک سانتی‌متر استفاده کنید. بعد از لایه میانی نوبت به لایه فوقانی می‌رسد؛ مخلوطی از کوکوپیت و پرلیت. بعد از اینکه یک‌سوم از شیشه را پر کردید، هر نقطه از خاک را که قرار است گیاه کاشته شود گود کنید و گیاه را بعد از خارج‌کردن از گلدانش و جدا‌کردن خاک اضافی در خاک تراریوم قرار دهید و اطرافش را با خاک پر کنید. بعد از انجام تمامی مراحل و کاشت گیاهان ما اطراف آنها را با خاک پر کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید