• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31931
+
-

پرفروش‌های جنگ به روایت خانه کتاب

دریچه
پرفروش‌های جنگ به روایت خانه کتاب


خانه کتاب آماری از پرفروش‌ترین کتاب‌های جنگ بر اساس شمارگان و تعداد چاپ‌ها منتشر کرده است.

براساس آمار خانه کتاب، کتاب‌های «سی‌وهشتمین روایت»، «سلام بر ابراهیم»، «یادمان سردار سرلشکر شهید علی هاشمی»، «وصیتنامه شهدای لرستان» و «دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» در رتبه‌های اول تا پنجم پرشمارگان‌ترین کتاب‌های جنگ قرار دارند. کتاب‌های «خاک‌های نرم کوشک»، «من زنده‌ام»، «دا»، «دختر شینا» و «سلام بر ابراهیم» رکوردداران تجدید چاپ هستند. فهرستی که اگر صحت آن را بپذیریم و مبنای تحلیل قرار دهیم از اتفاقات جالبی در حوزه کتاب جنگ خبر می‌دهد.

به گزارش همشهری، هیچ‌کدام از آثار ادبیات داستانی جنگ در این فهرست نیست. یعنی هیچ‌کدام از داستان‌ها و رمان‌های احمد دهقان، مجید قیصری، حبیب احمدزاده و دیگر داستان‌نویسان جنگ در این فهرست نیستند. تنها کتاب «رفاقت به سبک تانک» از داوود امیریان است که در رده دوازدهم تجدید چاپ‌ها قرار گرفته است.

پرفروش‌ها را خاطره‌ها و کتاب‌های مستند تشکیل می‌دهند. موج مستندنگاری درباره جنگ که در سال‌های اخیر رایج شده سبب شده است کتاب‌های خاطره و مستند در صدر باشند. اما بسیاری از کتاب‌های خاطره جنگ که بهترین نمونه‌های خاطره‌نگاری جنگ بودند نیز در این فهرست نیستند. مثل کتاب‌های «به روایت همسر» انتشارات روایت فتح که آغازگر موج تازه مستندنگاری درباره جنگ بودند. آیا این کتاب‌ها در طول این سال‌ها به اندازه کافی به فروش رسیده‌اند یا مسئله اینجاست که دیگر این کتاب‌ها درست توزیع نمی‌شوند؟

مسئله توزیع وقتی جدی‌تر می‌شود که به فهرست کتاب‌های پرفروش نگاه می‌کنیم و می‌بینیم بسیاری از آنها از کتاب‌های جنگ رایج در کتابفروشی‌ها نیستند. بر اساس این آمار تاکنون یکصدهزار نسخه از کتاب «سی‌و هشتمین روایت» به فروش رسیده است اما اگر بخواهید جلد کتاب را هم در اینترنت جست‌و‌جو کنید به نتیجه روشنی نمی‌رسید و حتی نمی‌توانید تصویر درستی از جلد کتاب ببینید. با این حساب این شمارگان کتاب‌ها از کجا می‌آید؟ از توزیع غیررسمی در مراسم مربوط به جنگ و یادبودهای شهدا؟ از فروش‌های سازمانی؟ خرید وزارت ارشاد یا نهاد کتابخانه‌ها؟

این خبر را به اشتراک بگذارید