• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31812
+
-

رئیس‌جمهوری در اجلاس سازمان ملل خطاب به آمریکا:

به میزمذاکره بازگردید

سازمان ملل
به میزمذاکره بازگردید

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان گفتمان مذاکره ایران را باردیگر از تریبون سازمان ملل سر داد؛ او با برشمردن همه خودسری‌های آمریکای ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دولتش را به چالش مذاکره دعوت کرد؛ آنجا که گفت: برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دو نفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید، بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که در نهادهای بین‌المللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر، اندیشه انسان‌ها انکار می‌شود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی می‌گردد.

رئیس‌جمهور با پاسخ به ادعاهای پیشین ترامپ که گفته بود آماده گفت‌وگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران است، گفت: من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست.

روحانی شرط گفت‌وگوی ایران با دولت ترامپ را اینگونه پیش کشید: هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌وگو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است. سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید.و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف.

نه جنگ، نه تحریم

روحانی در سخنرانی خود نه فقط به دولت آمریکا و ترامپ بلکه به همه دولت‌های جهان، سیاست ایران را اینگونه گوشزد کرد:‌سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دمکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم. دانش هسته‌ای را واجب و سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در بخش ابتدایی سخنرانی خود در هفتاد وسومین اجلاس سازمان ملل، دولت آمریکا را به استیضاح کشاند و گفت: متأسفانه در جهان امروز شاهد حاکمانی هستیم که فکر می‌کنند با تقویت ناسیونالیسمِ افراطی، نژادپرستی و بیگانه ستیزی که یادآور تفکر نازی‌هاست و با زیر پا گذاشتن مقررات جهانی و تضعیف سازمان‌های بین‌المللی بهتر می‌توانند به منافع خود دست یابند و یا حداقل برای کوتاه‌مدت، می‌توانند بر احساسات عمومی و جذب آرای مردم، تأثیر بگذارند و برای این منظور، به نمایش‌های مضحکی حتی در قالب تشکیل جلسه غیرمعمول شورای امنیت، دست می‌زنند.اشاره روحانی به تشکیل جلسه شورای امنیت است که رئیس‌جمهور آمریکا گفته است با موضوع ایران تشکیل خواهد داد.

 ارتجاع بزرگ

روحانی در سخنرانی خود با بیان اینکه دولت‌های اقتدارگرا دشمنان صلح و پدران جنگ هستند گفت:   دولت ایالات متحده آمریکا، دست‌کم درصورت هیأت حاکمۀ کنونی خود، عزم آن دارد که کلیه نهادهای بین‌المللی را بی‌خاصیت سازد. این دولت درحالی‌که برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبۀ مصّوب شورای امنیت خارج شده، جمهوری اسلامی ایران را به گفت‌و‌گوی دوجانبه می‌خواند. دولتی که هنوز به دولت بودن خود آگاه نیست و عهد و پیمان سَلَف خود را نقض می‌کند و اصل حقوقی مسئولیت دائمی دولت‌ها را نمی‌شناسد. دولتی که به مشورت نخبگان، بهانمی‌دهد؛ از ایران می‌خواهد با او گفت‌وگو کند! ما با چه معیاری می‌توانیم با چنین دولتِ بدعهدی، عهدِ جدیدی ببندیم! هرگونه گفت‌وگویی باید در تداوم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد، نه با بازگشت به گذشته، که این ارتجاعی بزرگ است. ارتجاعِ بزرگ‌ترآن‌که دولت آمریکا پنهان نمی‌کند که در پی براندازی همان دولتی است که خواستار گفت‌وگو با آن است!

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه خرسندیم جامعه بین‌المللی، خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا از برجام را برنتافت و در برابر آن موضعی قاطع اتخاذ نمود، گفت: سازمان ملل متحد نباید اجازه دهد که مصوباتش، گروگانِ بازی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از اعضا گردد و به هیچ عضوی نباید اجازه داد که به‌دلیل مسائل داخلی، از اجرای تعهدات بین‌المللی، شانه خالی کند.

روحانی گفت: این دو، یعنی«دعوت عام برای سرپیچی از قانون» و «تهدید قانون مداران به مجازات»، برای نخستین بار است که در تاریخ این سازمان، اتفاق می‌افتد. این روش منحصر به برجام نیست و در برخورد آمریکا حتی با دیوان کیفری بین‌المللی نیز حاکم است.

روحانی در ادامه به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفت: جنگ اقتصادی که آمریکا تحت عنوان تحریم‌های تازه، آغاز کرده نه‌تنها مردم ایران را هدف قرار داده، بلکه آثار زیانباری برای مردم کشورهای دیگر داشته و در روند تجارت جهانی، اِخلال کرده است.

ملت ایران در خلال 40سال گذشته نشان داده که با وجود سختی‌ها و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها، همچنان مقاوم است و می‌تواند از این مرحله دشوار نیز به خوبی عبور کند. تاریخ هزاران ساله کشور ما نشان می‌دهد که ایران و ایرانی، در مقابل توفان حوادث هرگز نشکسته و حتی سر خم نکرده است.

واقعیات تاریخی ایران را بپذیرید

روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به ماجرای ترور روز شنبه اهواز اشاره کرد و گفت: مردم ما امروز عزادار شهادت ده‌ها انسان بی‌گناه‌اند که روز شنبه توسط تروریست‌هایی به‌خاک و خون کشیده شدند که با کمال وقاحت از برخی پایتخت‌های غربی و در مصاحبه با رسانه‌هایی که در غرب با دلارهای نفتی اداره می‌شوند مسئولیت این وحشیگری را پذیرفتند. ما در ایران تمامی اقدامات تروریستی را بدون ملاحظه محکوم کرده و می‌کنیم. ما از بیانیه محکم شورای امنیت ملل متحد در این زمینه استقبال می‌کنیم. ولی چرا رؤسای سازمان‌های تروریستی منجمله سازمانی که مسئولیت رسمی عملیات شنبه را به‌عهده گرفت در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند و برنامه رسمی برای جمع‌آوری پول می‌گذارند؟ آیا این اقدامات مغایر مقررات بین‌المللی نیست؟

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسائل منطقه پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که با داعش جنگید و آن را تصویری مجعول از اسلام‌گرایی نشان داد. ما با داعش می‌جنگیدیم قبل از آنکه در پاریس و لندن و بروکسل، عملیات کنند. واقعیات تاریخی درباره ایران را بپذیرید.از تحریم دست بردارید و به تکفیر پایان دهید.

   جهان به‌ ترامپ خندید



ساعاتی پیش از سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در صحن عمومی سازمان ملل؛ دونالد ترامپ سخنان خود را با ادعایی آغاز کرد که حضار نتوانستند جلوی خنده خود را بگیرند. او گفت در کمتر از 2سال دولت من بیش از هر دولت دیگری در تاریخ کشورمان موفقیت داشته است [این بخش از سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا خنده حضار را به همراه داشت]. پس از واکنش رهبران دنیا در نشست سازمان ملل به اظهارات ترامپ، کاربران شبکه‌های اجتماعی توییت 4سال پیش ترامپ را بازنشر کردند که در انتقاد از اوباما گفته بود: «رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که مایه خنده همه جهان باشد.» رئیس‌جمهور آمریکا که ساعتی قبل از آغاز سخنرانی‌اش از علاقه خودش برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان سخن به میان آورده بود؛ در سخنرانی خود اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد. به گزارش فارس، او در سخنرانی خود مدعی شد: سران ایران بذر هرج و مرج، مرگ و نابودی می‌افکنند. آنها به مرزهای همسایگانشان و حق حاکمیت آنها احترام نمی‌گذارند. سران ایران، منابع این کشور را هدر می‌دهند تا خودشان را ثروتمند کرده و اقدام به گسترش بلایا در سراسر منطقه و فراسوی آن کنند.

او در ادامه مدعی شد:«به همین دلیل است کشورهای بسیاری در خاورمیانه به‌شدت از تصمیم من برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای وحشتناک سال۲۰۱۵ ایران و احیای تحریم‌ها علیه این کشور حمایت کردند.» ترامپ اضافه کرد:«نمی‌توانیم به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، اجازه دهیم به ابرازهای لازم برای حمل کلاهک هسته‌ای به سمت هر شهری روی کره زمین، دست پیدا کند. نمی‌توانیم این را انجام دهیم. از همه کشورها می‌خواهیم رژیم ایران را مادامی که خشونت‌هایش ادامه دارد منزوی کنند و از همه کشورها می‌خواهیم از مردم ایران که در حال تلاش برای بازپس‌گیری سرنوشت مذهبی‌‌شان هستند حمایت کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :