• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31799
+
-

بردن با مودریچ، باختن به وریا

بردن با مودریچ، باختن به وریا

‌سرمربی کروات پرسپولیس، برای هشتمین داربی‌‌اش در تهران آماده می‌شود. پس از پیروزی بزرگ در مقابل الدوحیل و برد خفیف در نبرد با سپیدرود رشت، تیم برانکو در فاصله‌ای بسیار کوتاه 2مسابقه حساس و تعیین‌کننده را با استقلال و السد پشت‌سر خواهد گذاشت؛ نبردهایی که شاید سرنوشت فصل پرسپولیس را تا حدود زیادی روشن کنند. در هشتمین شهرآورد، برانکو به‌دنبال چهارمین پیروزی‌اش خواهد بود. نخستین تجربه حضور او در داربی، در آخرین هفته لیگ چهاردهم شکل گرفت؛ جایی که تیم این مربی با ضربه سر علی علیپور جوان، استقلال قلعه‌نویی را شکست داد و طلسم همیشگی ژنرال را در هم شکست.

در داربی رفت لیگ پانزدهم، پرسپولیس به‌سختی در دقایق پایانی از تیم پرویز مظلومی مساوی گرفت اما در دیدار برگشت، قرمزها یک توفان تمام‌عیار به پا کردند و توانستند 4بار توپ را از روی خط دروازه مهدی رحمتی عبور بدهند. این، بهترین و مقتدرانه‌ترین پیروزی پرسپولیس در جدال با رقیب سنتی در یک دهه اخیر بوده است. شروع پروفسور در شهرآوردها رؤیایی بود اما اوضاع همینطور ادامه پیدا نکرد. در لیگ شانزدهم، پرسپولیس در حالی به‌عنوان قهرمانی رسید که نتوانسته بود در داربی به پیروزی دست پیدا کند.

برانکو و پسرها در دیدار رفت با تساوی بدون گل متوقف شدند و در دیدار برگشت، با نتیجه 3 بر 2 در مقابل تیم علیرضا منصوریان شکست خوردند. پیروزی سوم پروفسور در داربی، فصل گذشته با پنالتی علیپور رقم خورد و شکست دوم او، در دیدار برگشت همان فصل با شلیک وریا غفوری اتفاق افتاد. با 3پیروزی، 2تساوی و 2شکست، برانکو آمار نسبتا موفقی در شهرآورد تهران دارد اما این آمار هنوز فوق‌العاده و شگفت‌آور نیست. این مربی قبل از نشستن روی نیمکت پرسپولیس نیز‌ داربی‌های دیگری را تجربه کرده است؛ مسابقه‌هایی که البته به اندازه داربی تهران، جنجالی و پرهیاهو نبوده‌اند.

هدایت هانوفر، نخستین تجربه کاری مستقل برانکو ایوانکوویچ بود که یک سال بعد از جام جهانی 1998رقم خورد. او کمتر از یک سال روی نیمکت تیم آلمانی نشست و در سطح دوم فوتبال آلمان، هدایت این تیم را بر عهده داشت. پروفسور البته در هانوفر، طعم داربی را نچشید، چرا‌که «آینتراخت برانشوایگ» در آن مقطع زمانی، در بوندس‌لیگا‌2 حضور نداشت و با هانوفر روبه‌رو نشد. نخستین داربی دوران مربیگری برانکو، اکتبر 2007 روی نیمکت دیناموزاگرب در مقابل هایدوک اشپلیت رقم خورد. تیم ایوانکوویچ در این مسابقه به پیروزی 2 بر یک دست پیدا کرد. لوکا مودریچ و ماریو مانژوکیچ در این بازی برای دینامو گل زدند و گل حریف را نیکولا کالینیچ به ثمر رساند.

هر 3 بازیکن حالا از چهره‌های سرشناس فوتبال اروپا به شمار می‌روند و در عضویت تیم ملی کرواسی نیز قرار دارند. ایوانکوویچ بعد از مدتی کوتاه به‌دلیل اختلاف‌نظر با رئیس باشگاه، از دینامو جدا شد اما دوباره به این تیم برگشت و این‌بار، در داربی بزرگ فوتبال کرواسی شکست خورد. تیم او در نوامبر سال 2008 با 2گل، نتیجه را به هایدوک اشپلیت واگذار کرد. در روز رقم‌خوردن این باخت، مودریچ دیگر در عضویت دیناموزاگرب نبود اما دیان لوورن و ماریو مانژوکیچ هنوز برای این تیم به میدان می‌رفتند.

برانکو پس از ترک کرواسی، در شاندونگ مشغول کار شد و در این باشگاه با شکستن رکورد امتیازی فصل، قهرمانی سوپرلیگ چین را به‌دست آورد. در فوتبال چین اما حساس‌ترین و مهم‌ترین داربی‌ها مربوط به شانگهای هستند و پروفسور در شاندونگ، داربی مهمی را تجربه نکرد. این روند روی نیمکت الاتفاق عربستان نیز تکرار شد؛ چرا‌که تیم عربستانی در شهر دمام متولد شده بود و رقابت چندانی با الهلال، الاهلی، النصر و الاتحاد نداشت. پیوستن به الوحده، برانکو را دوباره در معرض داربی‌های حساس قرار داد. او در الوحده 2بار داربی ابوظبی را در مقابل العین تجربه کرد. نتیجه این دو مسابقه یک‌بار برتری 2 بر صفر الوحده و یک‌بار دیگر، برتری 2 بر یک العین بود.

پروفسور در فاصله کار در فوتبال امارات و ملحق‌شدن به پرسپولیس، در یک دوره کوتاه 50روزه سرمربی دیناموزاگرب شد و دوباره، طعم شکست در «داربی ابدی» را چشید. او این بار در دیناموزاگربی که از ستاره‌های بزرگ خالی شده بود، با 2 گل مغلوب هایدوک اشپلیت شد. ایوانکوویچ در دوران مربیگری، 12داربی حساس را پشت سر گذاشته و 5بار در این مسابقه‌ها به پیروزی دست پیدا کرده است. بهترین خاطره او از داربی‌ها شاید نخستین تجربه‌اش در کرواسی و بدترین خاطره او، احتمالا شکست فصل گذشته در مقابل استقلال بوده است؛ خاطره‌ای که برانکو پنجشنبه برای فراموش‌کردنش مبارزه خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید