• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31728
+
-

دور ایام به کام غیرشفاف‌ها

خبر: اطلاعات غیررسمی حاکی از این است که سایت سکه ثامن به‌عنوان بزرگ‌ترین کلاهبرداری مالی آنلاین ایران، با جلب اعتماد مردم از طریق تبلیغات در برخی رسانه‌های خبری باعث شده تا رقم سنگینی از نقدینگی سرگردان را جذب کند؛ رقمی که به ۱۵‌هزار میلیارد تومان می‌رسد و تقریبا نصف کل پولی است که دولت در جریان ورشکستگی کل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به سپرده‌گذاران پرداخته است.

  نقد: یکی از چند سایت فروش آنلاین طلا و سکه اعلام ورشکستگی کرده و با به جریان افتادن پرونده‌اش در دادستانی هرروز گوشه‌ای از تخلفات آن آشکار می‌شود آن‌هم در شرایطی که براساس مصوبه سال۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار، معامله هرگونه ارز و سکه به‌صورت اینترنتی ممنوع و غیرمجاز به شمار می‌رود. فعالیت غیرقانونی این سایت بدون هیچ خللی در 2سال گذشته ادامه داشته و توانسته رقم کلانی از نقدینگی سرگردان را جذب کند؛ در مقابل در این سال‌ها انواع فشارها به بازار آتی سکه به‌عنوان یکی از شفاف‌ترین بازارها وارد آمد و عاقبت نیز آن را به تعطیلی کشاند؛ بازاری که ارزش معاملات آن در 5‌ماه نخست امسال 70هزار میلیارد تومان بود اما درنهایت با اتهام خط‌دهی به بازار فیزیکی سکه تعطیل شد. با تعطیلی بازار آتی طبیعتا فعالان این بازار پرریسک پول خود را در شبکه بانکی پس‌انداز نکردند و وقتی امکان فعالیت در بازار شفاف از آنها گرفته شد براساس میزان ریسک‌پذیری در بازارهایی مانند سکه ثامن سرمایه‌گذاری کردند که ظاهرا مجوز دارد و کسی هم مانع کار آن نمی‌شود. سؤال اصلی اینجاست که چرا غیرشفاف‌ها از آن‌همه حساسیتی که نسبت به فعالیت‌های شفاف اقتصادی وجود دارد، معاف هستند و تا تشت رسوایی آنها از آسمان نیفتد کسی با آنها برخورد نمی‌کند.

پیش‌ازاین گفته می‌شد سکه ثامن از اتحادیه طلا و جواهر مجوز فعالیت گرفته و نماد اعتماد الکترونیک نیز داشته است؛ مجوزهایی که از سوی اتحادیه طلا و جواهر شهرستان بناب و نماد اعتماد الکترونیک سازمان توسعه تجارت الکترونیک منتشر شده و نشان می‌دهد ربطی به فعالیت فعلی سکه ثامن نداشته‌اند. براساس این مجوزها فرهاد زاهدی‌فر، مدیر سکه ثامن در آذرماه 95پروانه کسب در شغل خرده‌فروشی سکه طلا با اعتبار 5ساله را برای فروشگاهی در شهرستان بناب از اتحادیه زرگران این شهر دریافت کرده اما در همان تاریخ سایت سکه ثامن را تأسیس کرده و به انجام همه امور مربوط به معاملات پرداخته است. از سوی دیگر زاهدی‌فر مجوز نماد اعتماد الکترونیک را نیز از سازمان توسعه تجارت الکترونیک دریافت کرده و گرچه در دو دوره بازرسی بابت فروش آنلاین سکه هشدار گرفته اما با تعلیق موقتی فعالیت‌ها مانع از حذف نماد می‌شود.

حالا سکه ثامن اعلام ورشکستگی کرده و پرونده‌اش به‌عنوان جدیدترین کلا‌هبرداری مالی آنلاین ایران، در دادستانی کل کشور و با همکاری بانک مرکزی، پلیس فتا و اتحادیه طلا و جواهر در حال رسیدگی است تا مالباختگان توسط دستگاه قضایی تعیین تکلیف شوند. البته سکه ثامن فقط یکی از چند سایت فروشنده طلا و سکه به‌صورت آنلاین در کشور است که به نقطه پایان رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :