• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31703
+
-

اس-300 روسی در راه سوریه

روسیه آسمان مدیترانه را به روی جنگنده‌های اسرائیلی می‌بندد

جهان‌نما
اس-300 روسی در راه سوریه


پس‌لرزه‌های سقوط شبانه ایلیوشین روسی در آسمان سوریه همچنان ادامه دارد. در شرایطی که مقامات اسرائیلی برخلاف نشانه‌های متعدد، تلاش دارند روابط کنونی خود با روسیه را طبیعی جلوه دهند، از مسکو اما صدای متفاوتی به گوش می‌رسد. بعد از انتشار گزارش تند وزارت دفاع روسیه، روز گذشته وزیر دفاع این کشور از انتقال سامانه پدافند موشکی‌ اس-300  به داخل سوریه خبر داد. به گفته سرگئی شویگو، این سامانه موشکی نهایتا تا 2هفته آینده تقدیم ارتش سوریه می‌شود و به این ترتیب، آسمان سوریه از هجوم هر جنگنده‌ای تا مسافت 250کیلومتر در امان خواهد بود.

پیش از این قرار بود  اس-300 روسی در سال 2013 به ارتش سوریه تحویل داده شود، اما در آن زمان سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو و درخواست مستقیم او از ولادیمیر پوتین، مانع از ورود این سامانه موشکی قدرتمند به داخل سوریه شد؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد حالا شرایط تغییر کرده است. وزیر دفاع روسیه در سخنان خود مستقیما نامی از اسرائیل نبرد‌ و صرفا گفت: ورود سامانه پدافند موشکی به سوریه با هدف جلوگیری از تکرار حوادثی است که منجر به سقوط ایلیوشین روسی شد. این در حالی است که سخنگوی ارتش روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد به‌زودی از طریق ایجاد اختلالات مغناطیسی در منطقه دریای مدیترانه، پرواز جنگنده‌ها بر فراز این منطقه بدون هماهنگی با پایگاه‌های روسیه ناممکن خواهد بود؛ تصمیم‎هایی که همگی نشان از آمادگی روسیه برای مقابله با حملات گاه و بیگاه جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه دارد؛ اگرچه هنوز در سطح تصمیم است و باید دید آیا اجرایی خواهد شد یا مانند سایر هشدارهای روسیه به رژیم اسرائیل در پرونده سوریه برای همیشه در سطح رسانه‌ای باقی خواهد ماند.

پیش از این و به فاصله چند روز از سقوط ایلیوشین روسی، هیأتی نظامی از اسرائیل به ریاست فرمانده نیروی هوایی این رژیم راهی مسکو شد تا به گفته هاآرتص «این بحران ناگهانی را مهار کنند». اگرچه این هیأت با استقبال سردی روبه‌رو شد و به گفته روزنامه رأی‌الیوم، نه‌تنها از سوی پوتین به حضور پذیرفته نشد بلکه رفتار بدی با این هیأت صورت گرفته است. وظیفه این هیأت نظامی، تأثیرگذاری بر گزارش وزارت دفاع روسیه و کاستن از نقش رژیم اسرائیل در این گزارش بوده است؛ گزارشی که در نهایت روز شنبه منتشر شد و مسئولیت سقوط ایلیوشین روسی و مرگ 14نیروی نظامی این کشور را به‌طور کامل متوجه رژیم اسرائیل دانست.

هواپیمای ایلیوشین شناسایی روسیه، روز دوشنبه هفته گذشته در نزدیکی لاذقیه در شمال سوریه هدف پدافند هوایی سوریه قرار گرفت و 14سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما کمی بعد از آن هدف قرار گرفت که جنگنده‌های اسرائیل به اهدافی در آن منطقه حمله کرده بودند. وزارت دفاع روسیه ساعاتی بعد از این حادثه، اسرائیل را متهم کرد که از هواپیمای ایلیوشین به‌عنوان پوشش استفاده کرده و به همین دلیل این هواپیما هدف قرار گرفته است. رژیم اسرائیل این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید پیش از شلیک پدافند هوایی روسیه، جنگنده‌های اسرائیل بازگشته بودند.

اسرائیل مدعی است ثابت کرده که پدافند بی‌ملاحظه سوریه علت اصلی سقوط هواپیمای روس بوده است و پدافند سوریه دقایقی پس از اینکه جنگنده‌های اسرائیلی منطقه را ترک کرده بودند، کاملا بی‌محابا و غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای شلیک می‌کردند. با وجود این، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که روسیه شواهد اسرائیل را نپذیرفته و از این رژیم خواسته تحقیقات تازه‌ای را در این‌باره شروع کند.رسانه‌های رژیم  اسرائیل در پی این حادثه مدعی شدند ولادیمیر پوتین از سقوط این هواپیما چنان عصبانی بوده که حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد نشده است؛ ادعایی که بلافاصله از سوی کرملین تکذیب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید