• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31637
+
-

گره ترافیکی سرویس‌ مدارس در تبریز

روزهای اول مهر تغییرات زیادی در سرویس‌ها و رانندگان صورت می‌گیرد که این تغییرات موجب اخلال در خدمات‌دهی و ترافیک است

گزارش
گره ترافیکی سرویس‌ مدارس در تبریز

سیدرضا حسینی‌زاده|‌ تبریز – خبرنگار:


همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بیش از 750 هزار دانش‌آموز در بیش از 9 هزار واحد آموزشی آذربایجان شرقی مشغول به تحصیل شدند که بیش از 65 درصد این دانش‌آموزان در تبریز تحصیل می‌کنند. بنا بر اعلام مسئولان، بیش از 30 درصد دانش‌آموزان در تبریز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند. هر چند این سرویس‌های مدرسه از تردد خودروهای والدین به مدرسه و در نهایت ایجاد ترافیک در اطراف مدارس، همچنین خیابان‌های شهر جلوگیری می‌کنند، اما در 2 هفته اول مهر خدمات‌رسانی این سرویس‌ها همواره با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده و اختلال در این زمینه وجود دارد که باعث ایجاد بار ترافیکی مضاعف به‌ویژه در اطراف مدارس و خیابان‌های مرکزی شهر می‌شود. خودروهایی که به صورت دوبله در خیابان‌های کم‌عرض مرکزی شهر توقف کرده و موجب اخلال در حرکت خودروهای دیگر می‌شوند تا این سوال ایجاد شود که چرا ساماندهی این سرویس‌های مدارس از روزهای قبل از آغاز تحصیلی انجام نمی‌شود. 


حساسیت بحق انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس

یکی از روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس تبریز می‌گوید: از اوایل تابستان شرکت‌های دارای مجوز درخواست‌های خود را به مدارس ارائه می‌دهند و با جلساتی که در انجمن داریم، این شرکت‌ها بررسی و معمولا قبل از آغاز مدارس قرارداد‌ها امضا می‌شود.
«ناصر همتی» تاکید می‌کند: والدین حساسیت زیادی به راننده‌ها و خودروهای مورد استفاده دارند و روزهای اول مهر تغییرات زیادی در سرویس‌ها و رانندگان صورت می‌گیرد. این تغییرات اخلال در خدمات‌دهی را موجب می‌شود، ضمن این‌که والدین در روزهای اول مهر تمایل دارند تا خود فرزندانشان را به مدرسه بیاورند.
وی بیان می‌کند: برخی والدین همکاری خوبی با انجمن اولیا و مربیان ندارند، حتی گاه به صورت سرخود اقدام به جابه‌جایی سرویس فرزندانشان می‌کنند که این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی برای خدمات‌دهی در روزهای اول می‌شود.


تاخیر از سوی انجمن‌های اولیا و مربیان

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این‌که از سوی آموزش و پرورش و شهرداری به عنوان متولی تعیین افراد صاحب صلاحیت مشکلی وجود ندارد، ولی برخی تاخیرها از سوی خود مدارس و انجمن اولیا و مربیان موجب اخلال در آغاز به کار سرویس مدارس می‌شود، می‌گوید: موضوع ساماندهی سرویس مدارس به دلیل حفظ امنیت دانش‌آموزان از حساسیت بالایی برخوردار است، چراکه والدین کودکانشان را به ما می‌سپارند و مدرسه با ارائه سرویسی مناسب باید حافظ ایمنی دانش‌آموزان از لحاظ فیزیکی و روانی باشد. 
«جعفر پاشایی» با بیان این‌که سرویس‌های استفاده‌شده مورد تایید سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری است، اعلام می‌کند: امسال به صورت جدی‌تر در این زمینه ورود شده و بر اساس تفاهمنامه‌ای که با شهرداری داریم، پس از استعلام از این سازمان سرویس‌ها به کار گرفته می‌شود. از فعالیت شرکت‌های غیر‌مجاز با هدف تامین امنیت خانواده‌ها و دانش‌آموزان بر اساس قانون جلوگیری می‌شود.
وی با بیان این‌که انجمن اولیا و مربیان مسئول تامین سرویس مدارس است، تاکید می‌کند: سال گذشته برای نخستین بار در تبریز 105 مدرسه برای استفاده از خدمات الکترونیکی و هوشمند انتخاب شده و امسال این تعداد باز هم افزایش پیدا کرده است. 


برخورد با رانندگان متخلف در اطراف مدارس

رئیس پلیس راهور استان هم می‌گوید: با توجه به آغاز فعالیت مدارس، طرح ویژه کنترل ترافیکی در تبریز آغاز شده و از ساعت 7 صبح نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر و چهار‌راه‌ها، همچنین اطراف مدارس مستقر شده‌اند که این طرح تا روزهای آتی ادامه خواهد داشت. ادامه ماموریت ویژه این نیروها بستگی به تشخیص مسئولان انتظامی استان دارد.

«ناصر میکائیلی» بیان می‌کند: در 2 هفته اول 2 مشکل تردد و توقف خودروهای تک‌سرنشین در اطراف مدارس، همچنین تاخیر در آغاز به کار سرویس مدارس وجود دارد. علاوه بر این 2 مورد فعالیت افراد و شرکت‌های غیرمجاز به عنوان سرویس موقت هم مشاهده می‌شود که با توجه به صدور مجوز از سوی سازمان حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تبریز، ماموران راهور با کنترل مدارک رانندگانی که به عنوان سرویس مدارس خود را معرفی می‌کنند، اقدامات قانونی را انجام می‌دهند. 

وی بیان می‌کند: داشتن کارت شهری ملاکی برای مجوز ارائه سرویس به مدارس نخواهد بود. حتی رانندگان شرکت‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری که به صورت غیرمجاز اقدام به سرویس‌دهی به دانش‌آموزان کنند کارت شهری آنها ضبط شده و اقدامات بعدی انجام می‌شود. خودروهای والدین هم که به اخطارهای ماموران برای توقف نکردن در اطراف مدارس بی‌اعتنا هستند و به صورت دوبله و سو‌بله توقف می‌کنند، اعمال قانون می‌شوند. خودروهای هوشمند اعمال قانون نیز در این مدت فعالیت می‌کنند و جرایم به صورت هوشمند اعمال می‌شود.
میکائیلی عنوان می‌کند: هر ساله با چنین مشکلی مواجهیم و درخواست ما از مدارس و انجمن اولیا و مربیان حرکت ساماندهی‌شده در این زمینه است، چراکه از چند هفته قبل تکلیف ثبت‌نام دانش‌آموزان مشخص شده و می‌توان سریع‌تر در این زمینه کارهای هماهنگی با سرویس مدارس را انجام داد.


آموزش‌های ترافیکی به دانش آموزان

«جعفر پاشایی» مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به این‌که دانش‌آموزان همیاران پلیس برای بهبود شرایط ترافیکی اطراف مدارس هستند، بیان می‌کند: امسال بروشورهایی در زمینه کنترل ترافیک و امنیت دانش‌آموزان توزیع شده تا با افزایش آگاهی، موضوعات ترافیکی به خانواده‌ها هم منتقل شود. دانش‌آموزان به عنوان همیاران پلیس برای کمک به بهبود ترافیک اطراف مدرسه نقش مهمی دارند. توقف در پشت چراغ قرمز و دعوت از والدین برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در اطراف مدارس ضروری است. ضمن این‌که با توجه به نبود پارکینگ در اطراف مدارس از والدینی هم که از سرویس استفاده نمی‌کنند درخواست می‌کنیم تا از آوردن خودرو و پارک آن در اطراف مدارس خودداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید