• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31593
+
-

نیمه دوم سال با برنامه سوم توسعه

شورای شهر در نیمه دوم سال علاوه بر 38جلسه عادی برای بررسی برنامه سوم توسعه شهرداری و همچنین بودجه، جلسات روزانه و فوق‌العاده خواهد داشت

شورا
نیمه دوم سال با برنامه سوم توسعه

محمود مولایی/خبر‌نگار

صبح دیروز هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در شرایطی برگزار شد که همه‌‌چیز تحت‌تأثیر شروع سال تحصیلی بود. به دلیل شرکت اعضای شورای شهر در آیین بازگشایی مدارس در مناطق مختلف شهر تهران این جلسه ساعت 10، یعنی یک ساعت دیرتر از زمان همیشگی برگزار شد. با اتمام 6ماهه نخست سال97، اعضای شورا بررسی جدول برگزاری شورا در 6ماهه دوم سال را در دستور کار قرار دادند. بدین‌ترتیب، دو فوریت برگزاری جلسات شورا در 6 ماهه دوم سال مانند  6 ماهه نخست سال با اکثریت آرا تصویب شد تا 38جلسه دیگردر پاییز و زمستان97 برگزار شود. براساس این طرح، جلسات شورای شهر تهران در روز یکشنبه برگزار و هر یک هفته در میان جلسات سه‌شنبه برگزار می‌شود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «براین اساس شورای شهر در نیمه دوم سال 38جلسه دارد و البته برای بررسی برنامه سوم توسعه شهرداری و همچنین بودجه جلسات روزانه و فوق‌العاده خواهد داشت.» 
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی با انتقاد از حذف یک هفته در میان جلسات سه‌شنبه گفت: «قبلا شورایاران در صحن شورا حاضر شده و گزارش می‌دادند اما این از دستور خارج شده است.» ‌او با بیان اینکه بررسی گزارش حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز از دستور صحن علنی خارج شده است، تأکید کرد: «این در حالی است که هر کمیسیون باید هر 3‌ماه یک‌بار گزارش می‌داد که نداده و بسیاری از مسئولان نیز با حضور در صحن شورا درمورد مسائل شهری صحبت می‌کردند که این مسئله نیز تا حدودی حذف شده و من با این حجم دستور جلسات مخالف تعطیلی سه‌شنبه‌ها هستم.» 
همچنین مرتضی الویری پیشنهاد داد که در روزهای بررسی برنامه پنج ساله سوم و بودجه شورای شهر هر روز به غیر از پنجشنبه و جمعه جلسه داشته باشند که این پیشنهاد  نیز با رأی اکثریت آرا تصویب شد.» 

چرا معاونان نیستند؟

دستور بعدی جلسه دیروز شورای شهر به موضوع بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه ۳۰نفر از کارکنان شهرداری به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب دو اختصاص داشت که اعضای شورا اعتراضاتی را مطرح کردند. محمد سالاری گفت: «شهردار تهران از طرفی می‌تواند مسئولیت خود را تنفیذ کند و از طرفی دیگر همین افراد باید در شورای شهر تهران رأی اعتماد بگیرند که این موضوع تناقض دارد. به‌گونه‌ای که باید مشخص شود که اگر شهرداری مورد تأیید شورای شهر تهران برای امضای اسناد مالی قرار نگیرد چه اتفاقی صورت می‌گیرد.» الهام فخاری، عضو شورا گفت: «عدم‌حضور شهردار و یا معاونین در شورای شهر تهران زمانی که موضوع کاری آنها مورد بررسی قرار دارد، رویه صحیحی نیست.» محسن هاشمی نیز عنوان کرد: «عدم‌حضور معاون در زمانی که موضوع مورد مسئولیتش در شورای شهر در حال بررسی است نه در ‌شأن شورا بوده و نه در ‌شأن شهرداری است؛ از این رو تذکری جدی را به شهردار تهران ابلاغ می‌کنم.» این طرح یک‌فوریتی درنهایت به تصویب رسید.

شهرداران مناطق ذیحساب شدند

دیگر دستور جلسه به معرفی شهرداران مناطق 22گانه به‌عنوان ذیحساب‌ یک مربوط بود که با رأی اعضای شورای شهر تهران این افراد حائز رأی لازم شدند. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در این رابطه گفت: «پیش از این لیست افراد به شورا فرستاده شده بود که به‌دلیل تغییر4شهردار این لیست به شهرداری بازگردانده شد و پس از اصلاح مواد لازم دوباره برای بررسی به شورای شهر فرستاده شده است. مهم‌ترین بحث درخصوص ذیحسابان را می‌توان ارائه گزارش عملکرد به شورای شهر تهران دانست که مقرر شده است هر ۶‌ماه یک مرتبه این گزارش به شورا ارائه شود.» 
حسن رسولی نیز گفت: «قانون، اختیارات ذیحسابان یک و دو را مشخص کرده است و بر همین اساس اگر شهرداری رأی لازم را اخذ نکند، ذیحساب دو باید این کار را انجام دهد.» ابراهیم امینی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت درخصوص ضرورت وجود این ذیحسابان عنوان کرد: «شهرداری به‌عنوان یک مؤسسه گسترده به‌شمار می‌رود که عملا شهردار حتی اگر ماشین امضا هم باشد، توانایی امضای این تعداد از اوراق را ندارد.» شهربانو امانی اما در همین خصوص به رویه مجلس اشاره کرد و گفت: «مجلس تنها برای دیوان محاسبات کشوری ذیحساب را مشخص می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.» در نهایت این دستور جلسه با رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید. آخرین دستور این جلسه شورای شهر تهران به بررسی جابه‌جایی اعضای شعب کمیسیون بند۲۰ ماده۵۵ قانون شهرداری اختصاص داشت که با رأی اعضای شورای شهر تهران زهرا صدراعظم‌نوری، ناهید خداکرمی و سیدآرش میلانی برای یکی از شعبات این کمیسیون و مجید فراهانی، خلیل‌آبادی و حجت نظری برای شعبه دیگر این کمیسیون انتخاب شدند.
جلسه بعدی شورای شهر تهران روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران در این جلسه حضور خواهد داشت. هاشمی با تأیید این خبر گفت: «روز سه‌شنبه سوم مهرماه به‌دلیل ارائه برنامه توسعه سوم شهرداری از سوی افشانی، جلسه شورا به‌صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود.»



  هاشمی: درباره وضعیت شهردار، منتظر نظر وزیر کشوریم

رئیس شورای شهر تهران بعد از پایان جلسه شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد. محسن هاشمی سؤالی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و شهرداران را چنین پاسخ داد: «وزیر کشور نیز نسبت به این موضوع حساس است و اعلام کرده که مر قانون را اجرا می‌کند و ما اعضای شورای شهر و شهردار نیز تابع مر قانون هستیم، اما قانون در مورد وضعیت شهرداران مبهم است و برهمین اساس وزیر کشور اعلام کرده است که از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و دیوان محاسبات استعلام خواهد گرفت و اگر نظر هر دو یکسان بود آن را اجرا می‌کند و درصورت یکسان نبودن نظرات این دو نهاد از مجلس شورای اسلامی استفساریه خواهد گرفت که ما منتظر نظر وزیر کشور هستیم.» او با بیان اینکه فکر نمی‌کنم که نظر افشانی این باشد که غیرقانونی بماند، عنوان کرد: «آقای افشانی بارها تأکید کرده تا زمانی که شهردار تهران است با اقتدار مدیریت می‌کند و اگر شهردار رفتنی شد، فرد دیگری را انتخاب می‌کنیم.» هاشمی تأکید کرد: «ما در شورا وضعیت مدیریت شهری را رصد می‌کنیم تا شهر دچار اختلال نشود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید