• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31585
+
-

شوک ناتمام خودروهای ناقص

دیروز قیمت ‌برخی خودروهای داخلی در بازار آزاد یک تا 2میلیون تومان دیگر افزایش یافت

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

گشتی در مراکز فروش خودرو نشان می‌دهد با وجود کاهش تعداد خودروهای ناقص دپو شده در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی و اجرای طرح‌های پیش فروش اینترنتی، قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان رو به افزایش است. 
به گزارش همشهری، خودروسازان از کاهش میزان دپوی خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی با بهبود روند تأمین مواداولیه و ترخیص قطعات دپو شده در گمرک خبر می‌دهند. پیش از این خودروسازان دپوی 70هزار دستگاه خودروی ناقص در این شرکت‌ها را عامل کاهش عرضه و تعهدات معوق خود قلمداد می‌کردند، با این حال رفع مشکل مذکور و رشد تولید با تجاری‌سازی‌ خودروهای ناقص دپو شده در شرکت‌های خودروسازی فعلا تأثیری بر رشد عرضه و کاهش یا حتی تثبیت قیمت خودروهای داخلی نداشته است. به‌نحوی که علاوه بر گرانی رسمی برخی خودروهای مونتاژی چینی، دیروز قیمت خودروهای داخلی نیز در حاشیه بازار یک تا 2میلیون تومان دیگر افزایش یافت. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که در ادامه سیاست‌های پیش‌فروش خودروهای داخلی مقرر شده ایران خودرو از روز سه‌شنبه هفته جاری 53هزار دستگاه انواع محصولات خود را به مشتریان عرضه کند.

 خودرو بازهم گران شد

بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد حاکی از رشد یک تا 2میلیون تومانی قیمت برخی خودروهاست که پیش از این نیز در کورس گرانی قرار داشتند. به‌نحوی که دیروز قیمت پژو 206صندوق‌دار با افزایش 2میلیون تومانی به قیمت 70میلیون، پژو206 تیپ 5با افزایش یک میلیون و 500هزار تومانی به 69میلیون و پژو207اتوماتیک با افزایش قیمت یک میلیون تومانی به 104میلیون تومان رسید. البته قیمت برخی خودروها مانند پراید‌111 با کاهش 500هزار تومانی به 36میلیون تومان رسید. قیمت برخی خودروهای تولید مشترک مانند انواع ساندروی اتوماتیک و دنده دستی و استپ وی نیز در حاشیه بازار با افزایش یک تا 2میلیون تومانی مواجه بوده است.

روندکاهشی آمار خودروهای ناقص

دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تعمد در عرضه نکردن بموقع قطعات به‌خودروسازان، گفت: از خردادماه امسال یک‌سری از قطعات به دلایل مختلف، در گمرک معطل ماند که پس از صدور مجوزهای لازم ترخیص قطعات از گمرک تسهیل شد.
 احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه این امر باعث شد تا برخی خودروهای تولیدی به مرحله تجاری نرسند، افزود: با آزاد شدن این قطعات از گمرک بسیاری از خودروهایی که معطل مانده بودند به مرور به مرحله تجاری‌سازی می‌رسند. او ادعای احتکار ۱۶۰هزار خودرو در انبار خودروسازان را رد کرد و افزود: دلیلی برای احتکار توسط خودروساز وجود نداردو طبق قرارداد، تأخیر در تحویل خودروها مستلزم پرداخت جریمه است. به گفته نعمت بخش، با این شرایط آمار خودروهای ناقصی که در پارکینگ مانده‌اند کاهش داشته است.


 پیش فروش 53هزار خودرو

رشد قیمت و کاهش عرضه خودروهای داخلی به بازار در حالی است که دیروز معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو از پیش فروش اینترنتی 53هزار دستگاه برخی انواع محصولات این شرکت شامل پژو ۲۰۶ تیپ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵، پژو۴۰۵جی ال ایکس، سمند ال ایکس، سورن‌ای ال ایکس، رانا، دنا و وانت آریسان از روز سه‌شنبه سوم مهر‌ماه به‌مدت 6روز و بر مبنای رقم سمت راست کد ملی خبر داد و گفت: در پیش فروش ویژه این شرکت، برای جلوگیری از ترافیک مشتریان روی وب‌سایت فروش و اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به فرایند ثبت نام، کد ملی مشتریان براساس رقم سمت راست به 6‌گروه تفکیک شده و در هر روز فقط مشتریان با کد ملی تعیین شده می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند. مصطفی خان کرمی، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دارندگان کد ملی با رقم سمت راست عدد ۱ سه‌شنبه، کد ملی با رقم سمت راست اعداد ۲ و ۳ چهارشنبه، کد ملی با رقم سمت راست اعداد ۴ و ۵ پنجشنبه هفته جاری و کد ملی با رقم سمت راست اعداد ۶ و ۷ شنبه، کد ملی با رقم سمت راست اعداد ۸ و ۹ یکشنبه و کد ملی با رقم سمت راست عدد صفر روز دوشنبه هفته آینده می‌توانند در طرح پیش فروش ثبت نام کنند. به گفته او در این طرح ظرفیت پیش فروش محصولات ایران خودرو بین روزها و کدملی‌های مختلف تسهیم شده و اطمینان داده می‌شود که خودرو به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد. خان کرمی از محدود کردن ثبت نام برای خودرو اولی‌ها و یا افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خود اظهاری خبر داد و افزود: افرادی که در 18‌ماه گذشته از ایران خودرو خریداری کرده‌اند، امکان ثبت نام در این طرح را ندارند. همچنین در این ثبت نام علاوه بر شرایط محدود‌کننده قبلی، فهرست کد ملی مشتریانی که در ثبت نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت نام شده‌اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت نام آنان وجود نخواهد داشت. او افزود: برای افزایش اعتماد مشتریان، ایران خودرو در وب‌سایت خود امکانی فراهم کرده تا فهرست مشتریانی که موفق به ثبت نام شده‌اند با حفظ حریم شخصی افراد و به‌صورت نمایش نام خانوادگی، چند شماره از کد ملی وبا گذشت 5دقیقه از ثبت نام نهایی برای عموم مراجعه‌کنندگان قابل رویت باشد.

گرانی خودروهای چینی


تلاش خودروسازان برای رشد تولید، عرضه و ساماندهی بازار خودرو در حالی است که اخیرا شرکت مدیران‌خودرو قیمت محصولات خود را رسما ۵۵ درصد افزایش داده است. به گزارش ایسنا، این شرکت در دعوتنامه ارسالی خود برای مشتریان اعلام کرده است، افزایش نرخ ارز مورد استفاده واردات قطعات برای مونتاژ خودروها در ایران از نرخ ارز مرجع به نرخ سامانه نیما موجب رشد 100درصدی قیمت محصولاتش شده اما برای رفاه حال مشتریان قیمت‌ها را در مرحله اول 55درصد افزایش داده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید