• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31481
+
-

احتمال افزایش قیمت داروها



مریم تنهایی|  مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان اصفهان:

 درباره این‌که چرا داروهای تولید شرکت‌های داخلی به دلیل گرانی ارز افزایش 10 تا 15 درصدی داشته است باید گفت که اولا افزایش قیمت داروها احتمالا از 10 تا 15 درصد هم خواهد گذشت و در ادامه توضیح می‌دهم علت این موضوع این است که ما در زمینه مواد اولیه تولید داروهایمان خودکفا نیستیم و تعداد داروهایی که به صورت خودکفا مواد آنها را تولید می‌کنیم بسیار بسیار انگشت‌شمارند. شاید فقط در مورد برخی داروهای گیاهی و تعداد اندکی داروهای دیگر این حالت وجود داشته باشد که مواد اولیه‌ای که در کشور تولید می‌شود از مواد وارداتی گران‌تر هم تمام می‌شود.

موضوعی که وجود دارد این است که در کشور ما پیش‌بینی تحریم نشده بود و حتی زمانی که صحبت آن به میان آمد، پیش‌بینی لازم در این خصوص انجام نشد و اکنون برای واردات دارو با مشکلات ارزی روبه‌رو هستیم. علاوه بر این‌، ممکن است اصلا واردات دارو به دلیل تحریم قطع شود، چون در حال حاضر هم به خاطر تحریم‌ها مواد اولیه کم داریم و در بسیاری از شرکت‌ها تولیدمان به کمتر از نصف رسیده و ممکن است حتی با توقف تولید روبه‌رو شویم. به همین دلیل، اصلا این‌که کارخانه‌های ما تولید داخل دارند دلیل بر ثابت ماندن قیمت‌ها نیست، چون همچنان وابسته به واردات مواد اولیه هستیم. از طرفی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دارو هزینه تمام‌شده است. وقتی همه هزینه‌های یک پروسه در کشور ما از جمله هزینه دستمزد، دستگاهی، آب و برق و گاز و مکان افزایش پیدا می‌کند، این موارد در قیمت تمام‌شده یک کالا تاثیرگذارند. بنابراین کالای تولید داخل هم مشمول تورم خواهد شد و نمی‌توان به صرف تولید داخل بودن بگوییم که هیچ اتفاقی نیفتاده و نباید گران شود.

به این دلایل احتمال این‌که قیمت داروهای روتین تا 15 و 20 درصد دیگر هم افزایش یابند وجود دارد و چه‌بسا تا چند ماه آینده، حتی با کمبود داروهای معمول در کشور روبه‌رو شویم که امیدوارم با تدبیر بزرگان کشور در توقف و بهبود روندی که ایجاد شده این پیش‌بینی ما غلط از آب دربیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید