• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 مهر 1397
کد مطلب : 31471
+
-

90- 10 چگونه هوا شد؟

90- 10 چگونه هوا شد؟

همانطور که پیش‌بینی می‌شد داربی پایتخت باز هم با تقسیم مساوی سکوها میان تماشاگران 2 تیم برگزار می‌شود. پیش از این در ادامه شوآف‌های مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اعلام شده بود که سکوهای داربی این بار براساس میزبان و میهمان بودن تیم‌ها تقسیم می‌شود. این اتفاق نیاز به زیرساخت‌های بسیار و زیربنایی دارد که از همان روز اعلام مشخص بود هم‌اکنون عملی نیست و در نهایت روز گذشته اعلام شد که پروژه 90به 10منتفی خواهد بود. هم‌اکنون گفته می‌شود شورای تأمین مخالف برگزاری بازی به این شکل بوده؛ هر چند سازمان لیگ می‌گوید باشگاه استقلال خواسته که بازی 50-50باشد. 
پیش از این مسئولان سازمان لیگ مدعی بودند که تنها یک راهکار برای فروش بلیت و تفکیک هواداران به ذهن‌شان می‌رسد. سعید فتاحی پیش از این گفته بود:«بلیت‌فروشی اکنون در دست باشگاه‌هاست. از هواداران می‌خواهیم این مسائل را رعایت کنند. ما قانون ۹۰ به ۱۰ را در داربی اجرا خواهیم کرد. واقعاً نمی‌شود هواداران را تشخیص داد؛ مثلاً ممکن است در ایتالیا هم یک هوادار یوونتوس با پیراهن این تیم وسط تماشاگران حریف بنشیند اما این را بدانید وقتی هواداری در این داربی بلیت میزبان (استقلال) را می‌خرد در داربی برگشت با آن کد ملی فقط می‌تواند جزو خریداران ۱۰درصدی که تیم میهمان هستند باشد.» فتاحی اعلام کرده بود که خود هواداران 2 تیم باید این موضوع را مدیریت کنند و نباید هواداران پرسپولیس بیش از اندازه بلیت خریداری کنند. ادعایی که مشخص بود محقق نخواهد شد.
    سرانجام منتفی شد
اما درست در شرایطی که چند روز بیشتر به زمان داربی باقی نمانده خبر رسید که پروژه منتفی است. باشگاه پرسپولیس هم به طرفدارانش خبر داد که قانون 90به 10منتفی خواهد بود و هواداران پرسپولیس مانند گذشته 50درصد ورزشگاه را در اختیار خواهند داشت. پندار خمارلو، مدیر روابط عمومی پرسپولیس، با توجه به تصمیم اخذ شده در جلسه‌ای که یکشنبه به همین منظور برگزار شده بود، بازی داربی روز پنجشنبه فارغ از موضوع میهمان و میزبان به‌صورت برابر بین تماشاگران دو تیم پرسپولیس و استقلال تقسیم خواهد شد. به این ترتیب، هواداران پرسپولیس و استقلال هر یک 50 درصد ظرفیت بلیت‌فروشی را به‌خود اختصاص خواهند داد.
    فتاحی: مدیرعامل استقلال تصمیم ما را رد کرد
مسئول مسابقات لیگ، استقلالی‌ها را مسئول منتفی شدن قانون 90به 10در داربی روز پنجشنبه می‌داند. فتاحی به همشهری گفت: «سازمان لیگ موظف بود طبق قانون در این بازی از قانون میزبانی 90به 10استفاده کند، ما این قانون را به باشگاه استقلال ابلاغ کردیم اما فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال این قانون را قبول نکرد و گفت بازی با همان فرمت 50 ـ 50برگزار شود. نیروی انتظامی هم البته قانون 90به 10را قبول نکرد، بعد از جلسه‌ای که داشتیم قرار شد داربی مثل بازی‌های گذشته برگزار شود. سازمان لیگ کار خود را انجام داد و می‌توانست این بازی را طبق قانون بدون هیچ مشکلی برگزار کند، هر اتفاقی هم بیفتد تبعاتش بر عهده تیم میزبان است. ما دیگر نمی‌دانیم چه کاری انجام بدهیم. خود باشگاه استقلال قبول نکرد و تأکید کرد طبق قانون، داربی  50ـ‌50برگزار شود.»
    فتحی: شورای تأمین قانون 90به 10را لغو کرد
سرپرست استقلال اما ادعای فتاحی را تکذیب می‌کند: «شورای تأمین با بحث برگزاری 50-50داربی موافق بود و این چیزی نیست که به ما ارتباط داشته باشد. خود شورای تأمین اجازه نداد داربی 90به 10برگزار شود و در جلسه‌ای که بنده و آقای گرشاسبی در آن حضور داشتیم این مسئله تصویب شد. از نظر امنیتی امکان برگزاری داربی 90به 10غیرممکن است چون امکان ساماندهی هواداران وجود نداشت. باز هم می‌گویم ما دخالتی در این موضوع نداشتیم.»
   خطیر: با باشگاه پرسپولیس توافق کردیم 
علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال تهران هم در این‌باره می‌گوید:«بله ابتدا قرار بود با توجه به اینکه ما میزبان هستیم 90درصد سکوها در اختیار ما باشد اما با توجه به توافقی که با باشگاه پرسپولیس داشتیم قرار شد سهم سکوها برای هواداران دو تیم 50-50باشد. این رویه در بازی برگشت هم که پرسپولیس میزبان است تکرار خواهد شد. داربی تهران یک داربی خاص است. نمونه آن هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود، چراکه سهمیه 90به 10همه جای دنیا اجرا می‌شود ولی داربی تهران بی‌نظیر است. از لحاظ تأمین امنیت هم راحت‌تر است. برای 90به 10نیاز است سازوکارش فراهم شود.» معاون باشگاه استقلال با تأکید براینکه بیش از 50سال است داربی‌های پایتخت با سهمیه 50-50 سکوها برگزار می‌شود افزود: «با توجه به توافق با باشگاه پرسپولیس در بازی برگشت داربی هم سکوها 50-50 بین هواداران دو باشگاه خواهد بود. هیچ‌چیزی نسبت به گذشته تغییر نمی‌کند. تماشاگران در استادیوم به دو قسمت آبی و قرمز تقسیم خواهند شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید