• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31404
+
-

برندگان سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال 97

میانگین بازده بازار سهام در نیمه اول سال 70درصد، دلار 200درصد، سکه 165درصد و مسکن 35درصد بود

بورس
برندگان سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال 97

بهزاد رنجبر/روزنامه‌نگار

پرونده نیمه نخست سال‌97 با شکست همه رکوردها در بازارهای سهام، طلا و ارز بسته شد. در پایان مبادلات دیروز، در شرایطی که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام به 70درصد نزدیک شد، برای نخستین‌بار بازده بازار ارز و به‌ویژه دلار از مرز 200درصد گذر کرد.
به گزارش همشهری، اطلاعات آماری نشان می‌دهد با رشد پرشتاب شاخص بورس در چند هفته گذشته، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 65درصد و در فرابورس به 70درصد رسیده است. این بالاترین مقدار بازده در میان همه بورس‌های جهان است. آمارها نشان می‌دهد مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس نیویورک و توکیو به‌عنوان بزرگ‌ترین بورس‌های جهان از اول سال تاکنون به‌ترتیب 7.3و 10.3درصد بوده است. در میان کشورهای منطقه هم بورس استانبول از اول امسال تاکنون با زیان 16.3درصدی و بورس دوبی با زیان 14درصدی مواجه شده‌اند. بورس عربستان هم در این مدت فقط 0.2درصد رشد کرده است. بورس‌های پاریس و لندن هم با یک رشد 3 تا 4درصدی در میانه فهرست بورس‌های جهان از نظر مقدار بازده قرار گرفته‌اند و بورس شانگهای چین هم با زیان سنگین 17درصدی مواجه بوده است. به این ترتیب، بورس تهران با 65درصد بازده از ابتدای سال تاکنون در صدر همه بورس‌ها قرار گرفته ‌و بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داده است. با این حال، مقدار بازده بورس همچنان کمتر از بازده برخی بازار‌های داخلی مانند طلا و ارز است.

بازده طلا، ارز و مسکن

 آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از اول امسال تاکنون 200درصد و سکه بهارآزادی 165درصد افزایش یافته ‌و همچنان بین مقدار بازده بورس و بازار‌های طلا و ارز یک فاصله 100درصدی وجود دارد و این شکاف بازده به عاملی برای جذب نقدینگی به بازار‌های دیگر تبدیل شده است و بیم آن می‌رود چنانچه بار دیگر رشد شتابان قیمت طلا و ارز شروع شود، بار دیگر بخشی از نقدینگی راهی بازار‌های طلا و ارز شود.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد کم‌بازده‌ترین بازار از اول سال تاکنون بازار مسکن بوده که بخشی از آن ناشی از رشد 50درصدی قیمت مسکن در سال 1396بوده است که متوسط سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را در سال‌جاری با کاهش مواجه کرده ‌به‌طوری که طبق داده‌های موجود بازده سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از اول سال تاکنون برخلاف سایر بازار‌ها در محدوده 35درصد بوده است و این موضوع به کاهش حجم معاملات و همینطور کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن منجر شده است. حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک هم در تازه‌ترین اظهارنظرش این موضوع را تأیید کرده است. با توجه به گفته‌های این کارشناس بازار املاک، به‌نظر می‌رسد تحت‌تأثیر رشد شدید قیمت مسکن در سال 96 این بازار وارد یک دوره رکود تازه ‌شده و وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید‌تر در این بازار را دچار خدشه کرده است.

عبور شاخص از مرز 160هزار واحد

روند رو به رشد بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت. در جریان مبادلات دیروز بورس تهران منحنی شاخص کل برای نخستین‌بار از مرز 160هزار واحد عبور کرد و مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 65 و فرابورس به 70درصد رسید. به این ترتیب، دماسنج بازارسرمایه بار دیگر رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. دیروز ارزش کل فرابورس ایران هم برای نخستین‌بار از مرز 100هزار میلیارد تومان گذشت. از ابتدای امسال تاکنون ارزش کل بورس تهران 60درصد رشد کرده ‌و از 382هزار میلیارد تومان به 612هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس با 34هزارو 500میلیارد تومان رشد از 65هزارو 700میلیارد تومان به 101هزار و 700میلیارد تومان رسید. به این ترتیب، در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام در سطوح بالاتر از 714هزار میلیارد تومان ثابت شد.

بازده صنایع بورس

اطلاعات آماری از وضعیت سرمایه‌گذاری در بورس نشان می‌دهد بازده 30شرکت بزرگ بورس تهران از اول سال تاکنون 75.5درصد و بازده 50شرکت فعال‌تر بورس تهران 67.1درصد بوده است. همچنین در این مدت صنعت استخراج نفت و گاز با 196درصد رشد بیشترین بازده را در میان همه صنایع بورس به‌خود اختصاص داده است. بعد از آن گروه محصولات چوبی و کانی‌های فلزی به‌ترتیب با 138و 111درصد رشد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید