• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31381
+
-

کودتا در کاخ سفید

رسانه‌های آمریکا از همدستی مقام‌های ارشد ‌دولت آمریکا برای برکناری ترامپ خبر داده‌اند

آمریکا
کودتا در کاخ سفید


روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از منابع ناشناس، از اقدام برخی اعضای دولت آمریکا ازجمله راد روزنستاین، معاون دادستانی این کشور برای جمع‌آوری مدرک علیه دونالد ترامپ و برکناری او خبر داده است.

براساس این گزارش، ‌روزنستاین پیشنهاد کرده بود اعضای کابینه با استفاده از یکی از بندهای قانون اساسی، برای برکناری ترامپ اقدام کنند.

 در این گزارش همچنین آمده است که او پیشنهاد کرده صدای ترامپ به‌صورت پنهانی ضبط شود. روزنستاین که معمولا از سوی ترامپ مورد حمله قرار می‌گیرد، این گزارش را تکذیب کرده و آن را «نادرست» خوانده است. یک منبع به بی‌بی‌سی گفته است که صحبت‌های روزنستاین بیشتر کنایه بوده‌اند تا پیشنهاد.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، روزنستاین پیشنهاد کرده بود تا از برخی اعضای کابینه استفاده شود تا متمم25 قانون اساسی آمریکا اعمال شود. بر اساس این متمم قانون اساسی، اگر عدم‌کفایت رئیس‌جمهور آمریکا تشخیص داده شود، از کار برکنار می‌شود. نیویورک‌تایمز گفته است این پیشنهاد در بهار سال2017 در جمع مسئولان اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری مطرح شده بود.

بر همین اساس، ‌این پیشنهاد بعد از برکناری جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی توسط ترامپ ارائه شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، روزنستاین در 2بیانیه این گزارش را تکذیب کرده است. برخی منابع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که بیانیه دوم که لحنی قاطعانه‌تر دارد و در آن از احترام نسبت به ترامپ صحبت شده، بعد از جلسه بلندمدت با دستیاران رئیس‌جمهور در کاخ سفید تنظیم شده است.

واشنگتن‌پست هم گزارش داده است که رئیس‌جمهور در پی انتشار این گزارش، به دنبال اخراج روزنستاین بوده اما برخی مشاورانش توانسته‌اند او را متقاعد کنند که این کار را نکند.

روزنستاین، مسئول ناظر بر تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه دادگستری آمریکاست که درباره دخالت احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 و ارتباط این کشور با ستاد انتخاباتی ترامپ تحقیق می‌کند. یکی از نگرانی‌های دستیاران ترامپ در مورد اخراج روزنستاین این است که این کار، در نهایت به جلوگیری از اجرای عدالت توسط رئیس‌جمهور تعبیر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید