• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31379
+
-

موضع تهاجمی انگلیس در برابر اتحادیه اروپا

اروپا
موضع تهاجمی انگلیس در برابر اتحادیه اروپا


ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس اتحادیه اروپا را متهم کرده است که در موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) با کشورش با احترام برخورد نمی‌کند.

به گزارش گاردین، بعد از برخورد تحقیرآمیز سران اتحادیه اروپا با برنامه پیشنهادی «می» برای جدایی از اتحادیه اروپا، مشخصا موضعی هجومی علیه آنها گرفت. او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «من با چیزی به‌جز احترام با اتحادیه اروپا رفتار نکرده‌ام. بریتانیا هم همین رفتار را توقع دارد. یک رابطه خوب در انتهای این پروسه، تا حد زیادی به این شیوه رفتار بستگی دارد.»

می با امید زیادی طرح پیشنهادی خود موسوم به چکرز را به سالزبورگ برد و امید زیادی داشت تا سران دیگر با طرح او موافقت کنند اما برخورد غیرمنتظره و تحقیرآمیز آنها، می‌ و بریتانیا را شوکه کرد و دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، با گفتن «این طرح جواب نخواهد داد» عملا می را شرمسار کرد.

می در نطق خود با اشاره به صحبت‌های تاسک گفت: «دونالد تاسک گفت که پیشنهاد ما بازار واحد را نادیده می‌گیرد. اما او هیچ جزئیاتی مطرح نکرد و نگفت که این طرح چطور بازار واحد را نادیده می‌گیرد. بنابراین ما در یک بن‌بست هستیم.»تاسک هم در واکنش به صحبت‌های «می» گفت که نخست‌وزیر بریتانیا، طرحی را که «به‌صورتی شگفت‌انگیز سخت و عملا مصالحه‌ناپذیر» بوده پیشنهاد کرده است. او همچنین این صحبت‌های «می» را که اتحادیه اروپا نتوانسته موضع خود را تشریح کند هم رد کرد. تاسک البته تأکید کرد مصالحه‌ای که برای همه خوب باشد، در دسترس و شدنی است. به‌نظر می‌رسد گرفتن موضعی هجومی و از سر قدرت، استراتژی جدید دولت «می» است، چون به‌جز او، جرمی هانت وزیر امورخارجه کابینه‌اش هم موضعی مشابه را علیه اتحادیه اروپا گرفت و به آنها هشدار داد نباید «مودب بودن» انگلیس را با «ضعف» این کشور اشتباه بگیرند. به گزارش بی‌بی‌سی، هانت درباره شیوه رفتار اتحادیه اروپا با انگلیس هشدار داد و گفت: «چیزی که ترزا می می‌خواهد بگوید این است که مودب بودن ما را با ضعف ما اشتباه نگیرید. اگر ما را در یک گوشه بیندازید، به پا خواهیم خاست؛ ما چنین کشوری هستیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید