• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31307
+
-

اولین زنگ به صدا درآمد

فاطمه کاظمی| خبرنگار:


 امروز همزمان با اول مهر دانش‌آموزان در استان‌های همدان، زنجان و قزوین با حضور در مدارس سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. 272 هزار دانش‌آموز در همدان، 194 هزار دانش‌آموز در زنجان و۲۴۵ هزار دانش‌آموز در قزوین امروز پشت نیمکت‌های مدرسه می‌نشینند.


قزوین

 مدیرکل آموزش و پرورش قزوین می‌گوید: امسال ۲۴۵ هزار و ۸۷۰ دانش‌آموزدر این استان به مدرسه می‌روند.
«سالار قاسمی» با بیان این که۹۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان قزوین شناسایی شده‌اند، اضافه می‌کند: حدود ۵۰۰ نفر از دانش‌آمو‌زان بازمانده از تحصیل برای ادامه تحصیل به مدارس معرفی شده‌اند.از این تعداد ۱۴۰ نفر در مقطع ابتدایی، ۲۷۰ نفر در مقطع متوسطه بودند و ۸۰ نفر هم سن متعارف را برای حضور در مدارس نداشتند.
وی می‌افزاید: ازدواج زود هنگام، معلولیت، مهاجرت و فوت والدین از دلایل مراجعه نکردن یا ترک تحصیل کردن این دانش‌آموزان است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، امسال پوشش تحصیلی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیش از ۹۹درصد، مقطع متوسطه اول بیش از ۹۶ درصد و مقطع متوسطه دوم ۸۶ درصد است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در سال تحصیلی گذشته ۲۳۲ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در مدارس استان بودند که این تعداد در سال جدید به ۲۴۵ هزار و ۸۷۰ نفر رسیده و ۱۳ هزار و ۲۶۴ نفرافزایش داشته است. از این تعداد حدود ۴۸ درصد دختر و ۵۲ درصد پسر هستند که ۲۰ درصد در روستاها سکونت دارند.

این مسئول درخصوص تعداد کلاس‌های سال تحصیلی جدید اظهارکرد: در سال گذشته ۷۵۵۹ کلاس درس داشتیم که امسال با ۴۵۹ کلاس افزایش به 8 هزار و ۱۸ کلاس دراستان رسیده است.
قاسمی در خصوص فضاهای آموزشی ادامه داد: ۹۳۱ واحد ابتدایی، ۵۲۱ واحد پیش دبستانی و ۳۶۷ مدرسه متوسطه اول و ۳۲۷ متوسطه دوم داریم که برای امسال آماده شده است.
وی گفت: ۳۰ درصد مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند و ۳۰ درصد مدارس هم به صورت هیات امنایی اداره می‌شود.


همدان

«یاسر نانکلی» دبیر پروژه مهر استان همدان به همشهری می‌گوید: در سال تحصیلی جدید 2516 مدرسه در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و استثنایی آماده پذیرش 272 هزار دانش‌آموز هستند. مجموع این مدارس شامل 11 هزار و 557 کلاس درس است. از مجموع 272 هزار دانش‌آموز 160 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، 65 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و 44 هزار دانش‌آموز نیز در مقطع متوسطه دوم بر سر کلاس درس خواهند نشست. این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته حدود 280 هزار دانش‌آموز در 3 هزار مدرسه استان تحصیل کردند.

وی درباره وضعیت مدارس روستایی توضیح می‌دهد: در این بخش با توجه با کاهش جمعیت با مشکل فضای تحصیلی روبه‌رو نیستیم و حتی فضای مازاد نیز در اختیار داریم. مدارسی که نیاز به تعمیر، تخریب یا بازسازی داشتند توسط سازمان نوسازی مدارس مرمت شده و امروز تحویل آموزش وپرورش می‌شود. در روستای پازرآباد از توابع شهرستان اسدآباد یک مدرسه 3 کلاسه برای مقطع ابتدایی، در روستای رامسین از توابع شهرستان کبودرآهنگ یک مدرسه 3 کلاسه خیرساز برای مقطع ابتدایی و در ناحیه 2 یک مدرسه 6 کلاسه خیرساز به نام اخوان برای مقطع ابتدایی ساخته شده که امروز فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تعدادی مدرسه نیز در هفته جاری به آموزش و پرورش تحویل داده خواهند شد.
وی ادامه می‌دهد: به منظور شاداب‌سازی مدارس نیز طرح «هجرت 3» توسط آموزش وپرورش و بسیج سازندگی در تابستان سال‌جاری اجرا و طی آن بیشتر مدارس روستایی رنگ‌آمیزی و نقاشی شده‌ است.

نانکلی در پاسخ به این سوال که وضعیت تجهیز مدارس روستایی به سامانه گرمایشی استاندارد چگونه است؟ می‌گوید: در بیشتر مدارس روستایی استان بخاری نفتی از مدارس کنار گذاشته شده و برای مثال شهرستان‌هایی مانند تویسرکان دیگر در مدارس روستایی بخاری نفتی استفاده نخواهند کرد. تأمین هوای مطلوب در فصل سرد در این مدارس توسط شوفاژ و پکیج صورت خواهد گرفت و برای مدارسی که فقط یک دانش‌آموز دارند بخاری‌های برقی گرمای هوا را تامین خواهند کرد. در مدارسی هم که هنوز بخاری‌ها نفتی دارند از بخاری‌های نفتی کاربراتی و استاندارد استفاده خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان می‌افزاید: سال گذشته 200 مدرسه با تعداد زیر 5 دانش‌آموز اداره می‌شد و امسال نیز این شرایط در مدارس کم‌جمعیت حاکم است.


 زنجان

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان می‌گوید: سال تحصیلی جاری 194 هزار دانش‌آموز دختر و پسر در 3 مقطع تحصیلی وارد مدارس استان زنجان می‌شوند. 
«مریم رشتچی» می‌افزاید: تعداد دانش‌آموزان در نواحی و مناطق چهارده گانه این استان در سال تحصیلی 98 - 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 هزار نفر افزایش یافت. 

به گفته وی، سال گذشته تعداد دانش‌آموزان بیش از 180 هزار نفر بودند.این افزایش دانش‌آموزی در مقطع تحصیلی ابتدایی و با اجرای طرح 6 – 3 – 3 سند تحول بنیادین در این دستگاه با استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌هاست.
رشتچی خاطرنشان می‌کند: با اضافه شدن یک پایه به متوسطه دوم در هنرستان‌ها و افزایش ساعت تحصیلی در این آموزشگاه‌ها نیاز به نیروی انسانی محسوس است.البته با سازماندهی و جابه‌جایی نیروهای آموزشی هیچ مدرسه و کلاسی بدون معلم نخواهد ماند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان، به ثبت نام دانش‌آموزان در 3 مقطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: تاکنون 93 درصد از دانش‌آموزان با 174 هزار و 500 نفر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند.
رشتچی اظهارمی کند: در مقطع تحصیلی ابتدایی 99 درصد با 103 هزار دانش‌آموز، متوسطه اول 99 درصد با 41 هزار و 500 نفر و دوم متوسطه نیز 88 درصد با 30 هزار دانش‌آموزثبت نام انجام شده است. دانش‌آموزان باقی مانده از ثبت نام نیز به دلیل داشتن تجدیدی و امتحانات شهریور اقدام به ثبت نام نکرده‌اند که این مهم نیز محقق می‌شود.وی اضافه می‌کند: امسال تعداد مدارس استان زنجان به 2444 آموزشگاه و تعداد کلاس‌های درس به 9261 باب افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید