• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31280
+
-

سد «سرنی» سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد

گذر از بحران خشکسالی با افتتاح و بهره‌برداری از منابع ذخیره، تامین و برداشت آب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های استان ضرورت حفاظت از آب را متضمن آرامش سال‌های آینده کرده است.
به گزارش مهر «جمشید عیدانی» در خصوص شرایط آبی استان افزود: با توجه به شرایط اقلیمی هرمزگان و خشکسالی‌های مداوم در سال‌های اخیر، همچنین پایین بودن متوسط بارندگی، استان در شرایط بحرانی آب به سر می‌برد. کاهش بارش باران در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، به گونه‌ای که فقط در سال گذشته ۲۰ میلیمتر متوسط بارندگی داشته‌ایم.
این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته ۲۳۸ میلیمتر متوسط بارندگی بوده که اکثر این بارندگی‌ها در غرب استان رخ داده است و به صورت کلی رتبه نخست کمبود بارش را در کشور داریم.


میزان ذخایر آبی سدها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان درباره سد‌های استان و میزان ذخایر آبی آنها نیز اظهار کرد: سدهای میناب، شمیل و نیان از سدهایی هستند که برای آب‌رسانی به بندرعباس استفاده می‌شوند. سد جگین نیز که در حوزه شرق و شهرستان جاسک واقع شده نیز از سدهایی است که ذخیره آبی خوبی دارد.
عیدانی اضافه کرد: سدهای استقلال، شمیل و نیان ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌توانند آب ذخیره کنند که به صورت کلی این سه سد ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب دارند. با اتمام احداث دو سد گابریک و سرنی حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب به ذخیره آب استان اضافه می‌شود.


منابع جدید تامین آب

وی عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سد سرنی در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد. سد گابریک نیز طی یک قرارداد چهار ساله به اتمام می‌رسد و با بهره‌برداری از این سد از خروج آب جلوگیری می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر سد استقلال تنها 8 میلیون مترمکعب آب دارد، همچنین سدهای شمیل و نیان ۹۸ میلیون مترمکعب ذخیره داشته‌اند که به 7/0 میلیون مترمکعب رسیده است.این مقام مسئول افزود: حجم مفید سد جگین ۵۰ میلیون مترمکعب است که به دلیل تبخیر زیاد نمی‌توان برای آن برنامه‌‌ریزی دقیقی داشت.


وضعیت دشت‌های هرمزگان

عیدانی در خصوص دشت‌های استان نیز بیان کرد: از ۷۴ دشت استان، ۵۴ مورد ممنوعه بوده و تنها ۲۰ دشت آزاد است که این ۲۰ دشت یا شور هستند یا منابع آبی ندارند. وی اظهار کرد: در شهرستان‌های میناب و بندرعباس طی ۲۲ سال یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب در این مدت کسری مخزن وجود داشته، همچنین سهم آب منطقه، ۸۵ درصد کشاورزی، ۱۲ درصد شرب و 3 درصد صنعت است که از همین مقدار، ۸۸ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.


استفاده از ظرفیت مبلغان دینی

این مقام مسئول تاکید کرد: در زمینه آب کشاورزی و چاه‌هایی که مالک آنها کشاورزان هستند، باید بر چگونگی مصرف تاکید شود و روحانیون نیز در این مسیر باید ما را همراهی و کمک کنند زیرا این‌ها بخشی از سفره‌های آب زیرزمینی هستند و هرگونه صرفه‌جویی در مصرف به نفع آینده خواهد بود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه یادآور شد: از سال ۴۷ تا ۷۹ وضعیت بارندگی استان مناسب بوده، اما از سال ۸۰ به بعد بارندگی به شدت کاهش پیدا کرده که با کاهش ۶۵ درصدی مواجه بوده‌ایم، در واقع این خشکسالی که گریبان استان را گرفته، بخش زیادی از آن به دلیل کاهش بارندگی و بخشی از آن به دلیل اضافه برداشت است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید