• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31277
+
-

توریست‌های چند ساعته

مردم عراق‌ با سفرهای چند ساعته به شهرهای مرزی ایران ‌ اقلام مورد نیاز خود را با قیمتی ارزان‌تر از بازار عراق تهیه می‌کنند

تیتریک
توریست‌های چند ساعته

رضا جمشیدی| کرمانشاه -خبرنگار :


کاهش ارزش پول ایران امکان سفرهای ارزان‌قیمت و باور‌نکردنی را برای اتباع خارجی فراهم کرده است. این مساله درباره کشور عراق بیش از پیش مشاهده می‌شود، به نحوی که تعداد توریست‌های مذهبی، پزشکی و تجاری و... به چند برابر آمار مشابه سال‌های قبل رسیده است. در این میان بسیاری از عراقی‌ها فقط برای خرید و تهیه مایحتاج زندگی‌شان برای سفری چند ساعته به کرمانشاه می‌آیند. 


خرید به صرفه 

عدنان راننده یکی از کامیون‌های نفتکش عراقی که اهل استان دیالی است، می‌گوید: غذا و خرید سوغاتی در ایران برای یک عراقی بسیار به صرفه است و با کمی هزینه می‌توان بسیاری از مایحتاج زندگی را تامین کرد.  صحبت‌های این راننده کامیون حکایت از لبخند رضایت عراقی‌ها در خرید ارزان و به صرفه از بازار ایران دارد.

همین امر انگیزه رخ دادن اتفاق «سفرهای چند ساعته» یا «توریست‌های چند ساعته» در شهرهای مرزی ایران است. در همین زمینه مردم شهرهای مرزی عراق به‌ویژه شهرهای مجاور استان‌های کرمانشاه و کردستان با سفرهای چند ساعته به شهرهای مرزی ایران بدون هیچ محدودیتی تمام اقلام مورد نیاز خود را با قیمتی چند برابر ارزان‌تر از بازار عراق تهیه می‌کنند و بلافاصله به کشور خود بازمی‌گردند. 


خرید روزمره از ایران
 
در استان کرمانشاه نیز این مساله در حال تبدیل شدن به یک امر روزمره و عادی است و انبوه اتباع عرب و کرد عراقی وارد شهرهای مرزی استان و حتی شهر کرمانشاه می‌شوند و پس از یک خرید کامل به کشورشان و شهرهایشان بازمی‌گردند.  «محبوبه باقرپناه» از شهروندان کرمانشاهی است و می‌گوید: چند روز پیش در فروشگاه رفاه چند تبعه عراقی هم حضور داشتند و چندین چرخ را پر از انواع و اقسام کالا کرده بودند.  

«ابراهیمی» یکی از فروشندگان خیابان جوانشیر بیان می‌کند: خرید وسایلی مانند آیفون تصویری، انواع لامپ‌ کم‌مصرف، وسایل برقی و... توسط عراقی‌ها بسیار زیاد شده و با توجه به رکود بازار برای هموطنانمان اما شاهد رونق بازار توسط عراقی‌ها هستیم، اما جدا از سودی که برای فروشنده‌ها دارد، باعث خالی شدن مغازه‌ها از اجناس ضروری مردم نیز می‌شود.  «وحید مرادی» فروشنده فرش در بازار خیابان جوانشیر نیز بر همین نکته تاکید دارد و می‌گوید: تعداد مشتریان عراقی نسبت به ماه‌ها و سال‌های قبل چند برابر شده است و مهم‌ترین دلیل آن نیز کاهش و افت شدید ارزش پول ملی است که باعث شده هرگونه خریدی برای عراقی‌ها مقرون به صرفه باشد.   بر اساس گزارش‌هایی که از شهرهای مرزی ارسال شده است، بسیاری از اتباع عراقی که از شهرهای خانقین، کلار، جلولا، مقدادیه، دربندیخان و... هستند با ورود به شهرهای مرزی اقدام به خرید کالاهای اساسی می‌کنند و در این بین البته باید پذیرفت که اسباب رضایت فروشندگان را فراهم آورده‌اند. گوشت، انواع کنسرو، روغن، رب گوجه‌فرنگی، قند و... از جمله اقلامی هستند که عراقی‌ها تمایل به خرید انبوه آن دارند. 


ممنوعیت خروج اقلام ضروری   

«مراد تاتار» فرماندار قصر شیرین دراین‌باره می‌گوید: بر اساس گزارش‌ها و مشاهداتی که دراین‌باره دریافت کردیم بلافاصله به گمرک اعلام کردیم که از خروج اقلام ضروری مانند گوشت قرمز، مرغ و... توسط اتباع عراقی جلوگیری شود و در این زمینه سختگیری‌هایی نیز اعمال کرده‌ایم و می‌توان گفت این مساله را در مرز قصر شیرین کاملا کنترل کرده‌ایم. 


محدودیت‌هایی در مورد میزان بار و نوع کالا 

«مهدی مرادی» مسئول بازرگانی قصر شیرین نیز می‌گوید: با مصوبه‌ای که شورای تامین در این زمینه داشت بلافاصله محدودیت‌هایی در مورد میزان بار و نوع کالایی که یک عراقی می‌تواند از کشور خارج کند اعمال شد و نظارت‌های جدی‌تری نیز بر نحوه ورود و خروج کالاهایی که به عنوان بار مسافر از کشور خارج می‌شود، صورت می‌گیرد.   بر اساس آمار گمرک ایران، بیش از 51درصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق از مرزهای پرویزخان و خسروی انجام می‌گیرد و بسیاری از مایحتاج غذایی کشور عراق از ایران تامین می‌شود، ‌به طوری ‌که در ماه گذشته میزان صادرات تره‌بار افزایش چند برابری 
داشته است.بنابراین مدیریت صادرات ضمن رونق‌بخشی به اقتصاد کشور می‌تواند باعث تحول در اقتصاد مناطق مرزنشین نیز شود. در همین زمینه باید از آنچه می‌تواند به این شرایط ضربه بزند، مانند همین ورود توریست‌های چند ساعته، جلوگیری کرد. 


نگرانی مردم از هجوم عراقی‌ها به بازار مریوان 
  
در همین زمینه نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی از هجوم اتباع کشورهای همسایه به شهرهای مرزی از جمله مریوان برای خرید کالاهای اساسی خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با توجه به بالا رفتن ارزش دلار و دینار عراقی و کاهش ارزش پول ملی، مردم در یک سفر یک روزه به ایران می‌ آیند و کالاهای اساسی خود را با قیمت بسیار پایین نسبت به کشور خود خریداری می‌کنند.
 «منصور مرادی» ادامه می‌دهد: موج حضور در مناطق مرزی ایران، موجب نگرانی مردم مرزنشین شده و حتی میزان دسترسی به برخی از کالاهای اساسی بسیار کاهش یافته است. نماینده مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در چند هفته اخیر همه مسئولان منطقه‌ای از جمله امام جمعه، فرماندار و استاندار در مورد افزایش حضور اتباع کشورهای همسایه در شهرهای مرزی به‌ویژه مریوان و خرید کالاهای اساسی هشدار داده‌اند.  وی می‌گوید: بر اساس قانون گمرکی، اتباع دیگر کشورها پس از سفر به ایران، برای خارج کردن کالا از کشور محدودیت دارند، بنابراین انتقال حجم بالای کالاهای اساسی امکان‌پذیر نیست، اما افزایش سفرهای مردم عراق زمینه‌ساز کاهش حجم این کالاها شده است.   مرادی ادامه می‌دهد: قطعا با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید تدبیر مناسبی برای کاهش خروج کالاهای اساسی از مناطق مرزی به کشور عراق اندیشید، البته به نظر من اصلاح قانون گمرکی در قالب بخشنامه می‌تواند راه‌حل این باشد، به طوری که یا تعرفه خروج کالا افزایش یابد یا میزان و حجم مجاز برای خروج کالا کم شود. «محمد شفیعی» فرماندار مریوان هم اعلام می‌کند که روزانه بیش از 2 هزار نفر برای خرید از مرز باشماق وارد مریوان می‌شوند و حجم زیادی از کالاهای اساسی زندگی خود را در این شهر فراهم می‌کنند. وی البته تاکید کرد که دیگر هیچ کالای اساسی به صورت غیرمتعارف از مرز باشماق خارج نخواهد شد و این امر ممنوع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید