• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31134
+
-

تهران عزادار، شهر سیاهپوش

مناسبت
تهران عزادار، شهر سیاهپوش


محمد سرابی/ خبر‌نگار
باز هم تهران درست مانند همه شهر‌های کشور سیاهپوش است. عزای‌حسین(ع) داغی است که هرسال تازه‌تر از پیش شوریدگی و مستی برای عاشقانش دارد. شوری مردمی که پرچمدار آن همیشه توده‌های مردم بودند و یک‌یک آنها آستین همت بالازده‌اند تا به خدمت سالار شهیدان درآیند. آیینی سراسر مردمی که سال‌ها و قرن‌ها زنده نگه داشته شده و جلوه خود را حفظ کرده است.

امسال تقارن ‌ماه محرم با هفته دفاع‌مقدس باعث شد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ستاد ویژه‌ای را برای برنامه‌ریزی مراسم محرم، هفته دفاع‌مقدس و اربعین با رویکرد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تعیین کند.

عنوان برنامه‌های محرم امسال «جلوه سوگ» است که روز یکشنبه به‌صورت رسمی از میدان امام‌حسین(ع) با حضور شهروندان آغاز شد. میدان امام حسین(ع) در ایام محرم به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به‌همراه چند فرهنگسرا میزبان هیئت‌های تهرانی هستند که شروع حرکت آنها از میدان امام حسین(ع) خواهد بود. بعدازظهر روز عاشورا نیز مراسم آتش‌زدن خیمه‌ها در میدان امام حسین برگزار می‌شود.

برنامه سوگواره «آواها و نواهای عاشورا» که در فرهنگسراها اجرا می‌شود نیز براساس نمایش آداب و سنن عزاداری اقوام و استان‌های مختلف در ایام محرم است.

یکی از دیگر برنامه‌های ویژه محرم «پرده عشاق» است که در آن از پیشکسوتان خادمین حضرت سیدالشهدا، مداحان محرم و عاشورا و پیرغلامان تجلیل خواهد شد.

2برنامه نیز در حوزه کودکان با عنوان «کودکان عاشورایی» و «نوگلان حسینی» در 150مهدکودک در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود. همچنین با همکاری آموزش و پرورش برنامه‌هایی در حوزه مداحی، تعزیه، کتابخوانی و هنرهای تجسمی در مدارس 22منطقه تهران برگزار می‌شود.

امسال برای نخستین‌بار برنامه‌ای با عنوان نشان ارادت از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درنظر گرفته شده است که بسیاری از افرادی که در حوزه‌های متنوعی فعالیت داشتند و به‌نوعی در خدمت هنرهای آیینی محرم و اربعین بودند آن را دریافت می‌کنند.

در کنار این برنامه‌ها طرح «سلسله موی دوست» به اجرا درمی‌آید که در آن از زنجیرهای کهنه و فرسوده هیئت‌ها تندیس‌هایی تهیه می‌شود و به 40هیئت ویژه تهران، 40تندیس از این نوع تقدیم می‌شود.

 محمدجواد حق‌شناس -رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران- با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهردار تهران در ایام عزاداری گفت: شهرداری و شورای شهر از تمامی ظرفیت‌های خود برای برگزاری مراسم آیینی محرم و صفر استفاده می‌کنند و مدیریت شهری براساس وظیفه خود زیرساخت‌های شهری لازم را برای برگزاری مراسم و آیین‌های عاشورایی فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر رئیس پلیس تهران بزرگ درباره ساعات کار هیئت‌ها و تکایا اعلام کرد: فعالیت پس از نیمه‌شب با هماهنگی کلانتری یا سرکلانتری محل امکان‌پذیر است.

سردار حسین رحیمی دراین‌باره گفت: برنامه‌ریزی پلیس برای هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری حداکثر ساعت ۲۳ تا ۲۴ است و درصورتی که هیئتی بخواهد پس از پایان این ساعت اقدام به عزاداری و سینه‌زنی کند، باید در داخل حسینیه و تکایا باشد تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود. همچنین حتما باید با کلانتری و سرکلانتری محل هماهنگی لازم را داشته باشد.

رئیس پلیس تهران بزرگ تأکید کرد: ۲۰هزار نیروی پلیس همراه با همیاران محرم امنیت، نظم و انضباط هیئت‌ها و تکایا را برقرار خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید