• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3111
+
-

دروغ‌های بزرگ برای تخریب شهرداری

دومین همایش فصلی مدیران شهرداری عصر دیروز با حضور شهردار تهران برگزار شد

شهردار تهران عصر روز گذشته در دومین نشست فصلی مدیران شهرداری تهران درباره روزهای گذشته از فعالیت شهرداری تهران در دوره جدید گفت: اگر ارزیابی منصفانه‌ای از فعالیت‌های شهرداری تهران در 99روز گذشته داشته باشیم، رو سفید هستیم و آنچه از دست ما بر می‌آمده است را برای بهبود شرایط شهر و زندگی شهروندان به انجام رساندیم.

به گزارش همشهری، محمدعلی نجفی با بیان اینکه «شهرداری تهران خاکریز اول مدیریت کشور است» تأکید کرد: هرچه این خاکریز مستحکم‌تر و قوی‌تر عمل کند، پشتوانه‌ای برای همه بخش‌های مدیریت کشور و ایجاد رضایت بیشتر در مردم خواهد بود. نجفی با اشاره به اقداماتی که شهرداری در 3‌ماه اخیر انجام داده است از مراسم اربعین گفت که با بودجه‌ای به‌مراتب کمتر و در حدود نصف بودجه سال قبل اقدامات لازم در مراسم اربعین حسینی انجام شده است. این در حالی است که برگزاری مراسم اربعین جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، بلکه وظایف انقلابی شهرداری ایجاب می‌کرد که آن را انجام دهد. شهردار تهران کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه را هم از دیگر اقدامات شهرداری عنوان کرد که به‌دلیل وظیفه ملی و انقلابی انجام شد.

تبدیل تهران به شهری زیست‌پذیر

شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید شهر خود را به یک شهر زیست‌پذیر تبدیل کنیم، گفت: امروز شهر ما از جهات مختلف ازجمله حوزه‌های فرهنگی، محیط‌زیست و... یک شهر زیست‌پذیر که زندگی در شهر همراه با آرامش و آسایش باشد، نیست. نجفی به بیان رویکردهای اصلی برای رسیدن به شهر زیست‌پذیر پرداخت و گفت: نخستین رویکرد مقابله با فساد در هر سطح و به هر شکلی است؛ در این میان باید برخورد بدون مماشات با متخلفانی که دنبال فساد هستند صورت گیرد. نجفی مسئله مشارکت و مسئولیت‌پذیری را رویکرد سوم برای دستیابی به شهر زیست‌پذیر نامید. شهردار تهران بر ضرورت تحول جدی در شهر همچنین مدیریت تحول در شهر تهران تأکید کرد و گفت: با شکل و شیوه‌های گذشته نمی‌توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم. ما مدیران اجرایی - نه‌تنها در شهرداری، بلکه در کل کشور - در سال‌های بعد از انقلاب همیشه روی معجزه و موعظه اصرار داشتیم. ما به‌عنوان مدیران شهرداری نباید زیادی موعظه کنیم. وی تأکید کرد: باید برنامه استراتژیک، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌های عملیاتی مشخص و همچنین برنامه‌ای برای پیگیری، نظارت و ارزیابی از کارها داشته باشیم.

تخریب‌های منقلب علیه شهرداری

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به تخریب‌های سازمان یافته علیه شهرداری در طول 4ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: من اسم این تخریب‌ها را گذاشتم «تخریب منقلب» چرا که این تخریب‌هایی است که در عین حال قلب واقعیت هم در آن صورت می‌گیرد این در حالی است که می‌توان بدون وارونگی هم تخریب کرد. وی تخریب‌های صورت گرفته در 4‌ماه گذشته را به 3دسته مختلف تقسیم کرد و گفت: نوع اول تخریب‌ها این است که خبر دروغی را به شهرداری نسبت می‌دهند و بعد با جو‌سازی‌ شروع می‌کنند به کوبیدن و حمله کردن همان خبر که این چه شهرداری و چه مدیری است. در بحث اخیر مطرح کردند که شهردار تهران یک هفته با خانواده در کیش بوده و بعد طبقه اتاق و قیمت سوئیت را هم اعلام کردند. نجفی در ادامه به نمونه دیگری اشاره کرد و گفت: یکی به من زنگ زد و گفت شما ابلاغ کردید که اتوبوس به نمازجمعه ندهند؛ گفتم برعکس، به من گزارشی از اتوبوس‌هایی که در مراسم‌های مختلف به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند رسید و اتفاقا من گفتم مواردی مثل نمازجمعه تهران که از مناسبت‌های ملی و مذهبی به شمار می‌رود، مورد تأکید است.

وی منفی نشان دادن کارهای مثبت شهرداری را از دومین روش‌های تخریب شهرداری تهران دانست و اظهار کرد: واقعا اگر تعطیلی خط7 مترو را در هر بررسی منصفانه و در جمع هر تعدادی از کارشناسان بررسی کنید، می‌گویند حق با شهرداری است و چه کار خوبی کردید که قبل از هر فاجعه‌ای خط7 را تعطیل کردید. ما همه انتقادات مردم را به جان خریدیم اما اول این کار را منفی می‌کنند و می‌گویند تعطیلی خط7 مترو سیاسی بود و بعد شروع به حمله می‌کنند. شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای خود از خطوط6 و 7 متروی تهران، تأکید کرد: در تمام ایستگاه‌های راه‌اندازی شده، ساختمان‌ها، اتاق‌های کنترل، هوا‌ساز، هواکش و... ایجاد شده اما حتی یکی از آنها مجهز به تجهیزات نبودند. نجفی تأکید کرد: ما برای کار سیاسی در شهرداری نیازی به این کارها نداریم؛ نمی‌خواهیم کار سیاسی کنیم وگرنه اگر بخواهیم کار سیاسی کنیم 40سال کار سیاسی کرده‌ایم و بلدیم.

وی افزود: می‌گویند در شهرداری کاری نشده اما آیا واقعا کاری نشده است؟ تصمیماتی همانند پارک پردیسان را در شهرداری گرفتیم که سال‌ها معوق بود. نجفی تأکید کرد: در جنگ جهانی دوم «گوبلز» تزی داشت که می‌گفت دروغ را آنقدر بزرگ بگویید که اگر کسی شنید، شک نکند؛ این روشی است که آقایان دارند و ما هم بخش عمده‌ای از آنها را می‌شناسیم. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سال 97شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: درلایحه سال آینده شفافیت و انضباط پذیری بودجه به‌شدت بالا می‌رود، حتی یک جاهایی دست شهردار و شهرداران مناطق و معاونان شهرداری را بستیم تا بودجه کنترل‌پذیر بوده و نظارت‌پذیری افزایش یابد.

تنظیم بودجه 98براساس برنامه جدید

به گفته نجفی، اصل تغییرات نظام بودجه در سال 98خواهد بود و پس از تصویب برنامه سوم در شورای شهر تهران، بودجه سال 98براساس برنامه جدید تنظیم خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین در بودجه کل کشور پیشنهاد‌های خیلی خوبی مطرح کردیم که بعضی در دولت تصویب شده و درباره برخی دیگر نمایندگان مجلس قول همکاری و مساعدت دادند. شهردار تهران تأکید کرد: در سال‌جاری 17هزار و 900میلیارد تومان بودجه نقدی و غیرنقدی داشتیم که حدود 11هزار و 500میلیارد تومان آن بودجه نقدی بوده و پیش‌بینی ما این است که حدود 75درصد بودجه محقق شود.

شهردار تهران در دومین نشست فصلی مدیران به موضوع درآمد‌های پایدار نیز اشاره و اظهار کرد: سعی کردیم در بودجه سهم درآمد‌های پایدار را افزایش دهیم. در این زمینه طرحی را نیز به‌صورت غیررسمی آماده کردیم تا بتوانیم از مجموعه‌ای از پیشنهادها استفاده کنیم. همچنین دیروز بخشنامه 32بندی درباره کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها ابلاغ شد و درخواست دارم کل شهرداری به این بخشنامه حساس باشد. محمدعلی نجفی بر ضرورت استفاده از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: در این زمینه تا‌کنون کارهای خوبی شده و برای نخستین بار در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، معاونت سرمایه‌گذاری خارجی را راه‌اندازی کردیم. همچنین بخشنامه‌ای ابلاغ خواهد شد که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا سقف 4میلیارد تومان به مناطق تفویض اختیار شود که با احتساب زمین و تراکم شهرسازی مجموعه پروژه‌های تفویض اختیار شده به حدود 10میلیارد تومان می‌رسد. نجفی با اشاره به موضوعات حوزه شهرسازی و معماری، یادآور شد: گفتیم در شهرداری باید تغییر دیدگاه اتفاق بیفتد و اصالت کالبد در فعالیت‌های فیزیکی به محوریت فعالیت‌های انسانی و انسان محوری تبدیل شود اما این موضوع بدان معنی نیست که مسائل کالبدی و سخت‌افزاری منتفی است؛ مگر می‌شود بدون سخت‌افزار فعالیت‌های شهری را پیش برد؟

دوطبقه کردن صدر بدون توجه به تبعات

شهردار تهران تصریح کرد: مردم به بوستان‌های متعدد، اماکن ورزشی و همچنین اماکن فرهنگی و هنری نیاز دارند اما ما از یک تغییر پارادایم صحبت کردیم؛ یک وقت نگاه شما اجرای پروژه دو طبقه کردن پل صدر بدون درنظر گرفتن تبعات اجتماعی، زیست‌محیطی و... است، لذا وقتی آن را اجرا می‌کنید، 2 تا 5/2 برابر پیش‌بینی اولیه را باید خرج کنید و در نهایت یک غول بی‌در و پیکر ایجاد می‌شود. نجفی در ادامه با تأکید بر حل پرونده‌های بلاتکلیف گذشته در شهرداری تهران، گفت: اینجا اصلا نگاه اقتصادی نداریم بلکه می‌گوییم باید مشکل مردم را حل کرد. از این‌رو پرونده‌های باقیمانده باید با قدرت، قاطعیت و جرأت تصمیم‌گیری شوند. شهردار تهران به پروژه‌ای مهم در حوزه معماری و شهرسازی نیز اشاره کرد و گفت: همه معاونان و مدیران باید در حوزه تجدید نظر در طرح تفصیلی شهر تهران کمک کنند. نجفی در ادامه سخنان خود به موضوع پایداری شهر و مقابله با بحران‌ها، خصوصا زلزله اشاره و تصریح کرد: زلزله اخیر نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی ایجاد کرد اما یک اخطار و شوک مثبتی به دستگاه‌ها و مسئولان وارد آورد. ما روز قبل از زلزله نیز جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم که بحث اصلی ما زلزله بود؛ به‌دنبال آن جلسه بنا بود طرح خود را طی 2هفته آماده کنیم که این طرح چهارشنبه ارائه خواهد شد. شهردار پایتخت عملکرد شهرداری تهران در قبال زلزله را خوب ارزیابی و تأکید کرد: این زلزله همه را به فکر جدی وا داشت تا در قبال بحران‌هایی که تهران و شهروندان را تهدید می‌کند، جدی‌تر باشیم. برخی پایگاه‌های مدیریت بحران از قبل برای اقدامات دیگری در اختیار سازمان‌های دیگر بود اما هیأتی را می‌گذاریم تا همه این موارد را مجدد بررسی کنیم. در مناطق نیز برخی پایگاه‌ها می‌توانند عملکرد دوگانه داشته باشند که خیلی هم خوب است.

اجرای مرحله اول اصلاح ساختار شهرداری

  شهردار تهران به مغفول ماندن بحث آموزش به شهروندان هم اشاره داشت و تأکید کرد که این آموزش باید از همکاران شهرداری تهران آغاز شود تا صدا وسیما هم برنامه خود برای آموزش شهروندان را ارائه کند. حرکت به سمت محله‌محوری تأکید دیگر شهردار تهران بود که یکی از استراتژی‌های برنامه ارائه شده به شورای شهر است. وی از اصلاح ساختار و چابک‌سازی‌ شهرداری در 2فاز خبر داد و گفت: اصلاح ساختار شهرداری در مرحله اول طی 6ماه آینده و مرحله دوم طی یک سال صورت می‌گیرد. محمد علی نجفی با اشاره به ساختار قدیمی شهرداری که به درد امروز نمی‌خورد، سازمان فناوری اطلاعات را تنها جایی دانست که می‌توان پروژه شهر هوشمند را به آن واگذار کرد؛ اگرچه این سازمان نیز برای این پروژه کافی نیست. وی یادآور شد: برای حمایت از استارت‌آپ‌ها جای خاصی در شهرداری وجود ندارد، از این‌رو ساختار باید تغییر پیدا کند. طرحی برای مقابله با سد معبر موضوع دیگری بود که نجفی به آن اشاره کرد و گفت: در روزهای آینده این طرح آماده خواهد شد. وی یادآور شد: گزارش‌های هفتگی 1888و 137نشان می‌دهد بیشترین تقاضای مردم رفع سد معبر است. وی تأکید کرد: قاطعیت با برخورد خشونت بار فرق می‌کند؛ در این زمینه باید مقداری هوای مردم را داشت. به گفته نجفی، این طرح در نقاطی که از نظر اجتماعی مورد حمایت بیشتری قرار دارد، شروع می‌شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت باز کردن میدان برای زنان و جوانان تأکید کرد و گفت: به دوستان ستادی توصیه کردیم در انتخاب‌های مدیران در سطح ناحیه و مناطق، میدان را برای زنان و جوانان باز‌کنید. مسئولیت‌های اصلی مثل شهردار منطقه را می‌توان به خانم‌هایی که صلاحیت‌های اصلی را دارند واگذار کرد کما اینکه ما نیز این مسئولیت‌ها را به خانم‌ها واگذار کردیم. در سطوح پایین‌تر هم مدیران باید از جوانان بیشتری استفاده کنند.

نجفی افزایش دقت نظر در ارائه گزارش‌های کارشناسی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: هنوز هم این مشکل آماری را در شهر تهران داریم که در این زمینه مقرر شد مرکز مطالعات و معاون برنامه‌ریزی این مشکل را حل کنند. شهردار تهران تأکید کرد: امروز یک گزارشی آمده بود و بعد درصدی که از آمار گرفته بودند، غلط بود. این درحالی است که باید دقت کارشناسی را در مجموعه شهرداری بالا ببریم.

   کوتاهی در تبلیغ فعالیت‌های شهرداری تهران

شهردار تهران دیروز در دومین نشست فصلی مدیران شهرداری به کوتاهی در تبلیغ فعالیت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: احساس می‌کردم تظاهر و ریا نباید با خدمت آمیخته شود. در زلزله ملارد دوستان گفتند در تلویزیون مصاحبه کنید اما گفتم مردم ما را زیاد می‌بینند و کارها را هم دوستان دیگر در شهرداری انجام می‌دهند. بعد دیدید که چه بحث‌ها و جنجال‌هایی صورت گرفت. محمدعلی نجفی ادامه داد: درباره کرمانشاه و اربعین حسینی نیز تمایل نداشتیم بیشتر تبلیغ کنیم کما اینکه از ما خواستند برای بازدید مناطق زلزله‌زده بروم اما من از این مسئله ابا داشتم و نرفتم؛ در آن زمان گفتم ما در شهرداری به‌عنوان یک مسئولیت ملی کارمان را می‌کنیم؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر ارگانی هر کاری از دستش بر می‌آید انجام دهد، ما هم کاری کردیم اما دلیل ندارد شهردار تهران پشت دوربین برود و بگوید این کارها انجام شده است! شهردار تهران در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم برنامه‌های اساسی و اقدامات جدی‌تر را دنبال کنیم، باید در وهله اول محیط مناسبی برای این اقدام ایجاد کرده و شرایط عینی و ذهنی را با هم فراهم کنیم گفت: باید هم ذهن جامعه‌ای که قرار است برنامه در آن اجرا شود را آماده و توجیه کنیم و هم شرایط عینی فراهم شود. نجفی همچنین یادآور شد: هم‌اکنون در شرایطی هستیم که نیاز است پاسخ‌های جدید به مسائل قدیمی شهر و شهرداری داده شده و راه‌حل‌های نو برای چالش‌های کهنه شهر پیدا کنیم. برای این منظور باید سیستم شهرداری و مدیران را به یک قدرت خود اصلاح‌کنندگی مجهز کرد. شهردار تهران با اشاره به مفاهیم جدید مطرح شده در دنیا با عنوان سازمان‌های یادگیرنده، ابراز کرد: امروز به سازمان خود اصلاح‌کننده نیاز داریم تا بتواند خودش را تحلیل کرده و براساس آن برنامه‌ریزی برای تغییر و تحول ایجاد کند و در ادامه براساس آن برنامه، کار را عملیاتی کند. وی افزود: می‌توانیم به سمت حل مشکلات حرکت کرده و برای این مشکلات برنامه‌ریزی کنیم اما اینکه انتظار داشته باشیم دکمه‌ای را فشار دهیم و طی 99روز همه‌‌چیز تغییر کند، قطعا اینگونه نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید