• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 30981
+
-

بافت فرسوده شهر


حمید خوش‌ضمیر|خرم‌آباد - کارشناس حوزه شهری:

بافت فرسوده شهری یکی از مشکلات مطرح در تمام شهرهای کشور است که هر یک متناسب با شرایط انسانی و طبیعی خود نیازمند مداخله و اصلاح هستند. از آنجا که بافت فرسوده در اکثر شهرها، هسته اولیه شکل‌گیری شهر را شامل می‌شود این موضوع موجب اختلال در شکل‌گیری ارتباط و وحدت فضایی بین بخش مرکزی، میانی و پیرامونی می‌شود.

 بافت فرسوده به دلایلی همچون قرار گرفتن در مرکز، نقش مهمی در وحدت‌بخشی به پیکره شهر دارد و این موضوع زندگی سالم و روان را در یک شهر تضمین می کند  بنابراین برای هرگونه حرکت عمرانی نخستین گام شناخت بافت قدیم شهر است. 
‌اکنون شهرهای ایران با مساله‌ای به نام بافت‌های فرسوده و تاریخی درگیر شده‌اند که با زندگی جدید شهری و مشخصات یک شهر مدرن ناسازگار و ناهماهنگ است. 

کالبدشناسی ساختاری و عملکردی این بافت‌ها نشان‌دهنده تجلی مشکلاتی نظیر تعارض با ساختار کلی شهر، تراکم و تمرکز جمعیت و فعالیت‌ها، افول اقتصادی، کاهش ارزش‌های محله‌ای، افول کیفیت زندگی اجتماعی، شرایط نامطلوب زیست‌محیطی، دشواری‌های دسترسی و مشکلات ترافیکی و انحطاط کیفیت‌های فرهنگی و بصری بوده است. 
این امر ناشی از آن است که برخی محله‌ها و بافت‌های شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی در طول زمان برخوردار نبوده و نیستند و همین موضوع سبب به وجود آمدن تفاوت‌های آشکار در سیمای شهرها و کیفیت محیطی بافت‌های مختلف شده 
است.لرستان هم از این قاعده مستثنا نیست و وجود بافت‌های فرسوده شهری و روستایی به یکی از معضلات در حوزه مسکن و شهرسازی تبدیل شده است.

 زلزله‌خیز بودن برخی شهرهای استان و خسارت‌های ناشی از آن در سال‌های گذشته نمونه‌ای از تبعاتی است که در صورت وقوع زلزله‌ای دیگر می‌تواند گریبان شهرهای استان را بگیرد و خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد.

هرچند کار ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در برخی مناطق استان آغاز شده است، افزایش سرعت بازسازی این بافت‌ها نیازمند مشارکت و همکاری مردم است. باتوجه به زلزله خیز بودن استان، وجود این میزان بافت فرسوده خطر بزرگی محسوب می‌شود. با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم، در این زمینه برای تسهیل اعتبارات مقاوم‌سازی و نظارت بر اجرای طرح از سوی مسئولان استان تدابیری اندیشیده شده تا کارها آسان‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید