• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30953
+
-

کدام کتاب‌ها و آموزش‌ها برای یادگرفتن نظم ، مفید هستند؟

برنامه‌ریزی کن وگرنه برنامه‌‌ریزی می‌شوی

با این چند کتاب و آدم، می‌توانید در هنر برنامه‌ریزی وضعیت بهتری داشته باشید

عیسی محمد ی

«یا برنامه‌ریزی می‌کنید یا برنامه‌ریزی می‌شوید»؛ این، جمله معروفی است که در دنیای توسعه فردی بسیار می‌شنوید؛ اینکه یا خودتان دنیای خودتان را می‌سازید یا اینکه استخدام می‌شوید تا دنیا ورؤیای دیگران ساخته شود. اما اگر قصد داشته باشیم که دنیا و رؤیای خودمان را زندگی کنیم، چه باید بکنیم؟ همان‌که در ابتدا گفتیم؛ برنامه‌ریزی کنید. اگر برای زندگی خودتان برنامه داشته باشید و به این برنامه تعهد صددرصدی بدهید، در این صورت فرصت اینکه بخشی از برنامه‌های دیگران بشوید را نخواهید داشت. در این زمینه، باید بسیار مطالعه کنید و اطلاعات به‌دست بیاورید. برای مطالعه و کسب اطلاعات، چندتا کتاب و دوره معرفی می‌کنیم؛ کتاب‌ها و دوره‌هایی که حسابی به کارتان خواهد آمد.

قدرت برنامه‌ریزی/ برایان تریسی
تنها میانبر، برنامه‌ریزی بهتر است 

شاید خیلی‌ها از شنیدن اسم برایان تریسی، تصور کنند که داریم یک کتاب یا یک شخص عامه‌پسند را معرفی می‌کنیم. جدا از اینکه باور این گروه درست یا غلط باشد، بخشی از بهترین‌های حوزه توسعه فردی دنیای امروز را برایان تریسی خلق کرده است. کتاب‌های او، به طرز باورنکردنی‌ای، ساده و اجرایی هستند و در همه‌جا و هرزمانی می‌توانند به‌راحتی اجرایی شوند. «قدرت برنامه‌ریزی»، کتابی از مجموعه کتاب‌های این سخنران و نویسنده توسعه فردی است که در ایران به شهرت بسیاری دست یافته و حتی چندباری هم برای برگزاری سمینار راهی کشورمان شده است. اتفاقاً برخلاف نظر غالب نخبگان و روشنفکران جامعه ما، برایان تریسی در کتاب‌های خود اکیداً  از میانبر و سریع رسیدن و یک‌شبه به همه‌چیز دست یافتن صحبت نمی‌کند. او در کتاب‌های خود و ازجمله در کتاب قدرت برنامه‌ریزی، اشاره می‌کند که همه‌چیز از مسیر سختکوشی و صرف زمان می‌گذرد؛ پس باید ابتدا مقصد خودتان را بدانید و سپس برنامه و گزینه‌های پرواز خود را روشن کنید. او در کتاب خود، اصول طراحی هدف و مسائل مرتبط دیگر را مطرح می‌کند. برایان معتقد است که هرچه زمان بیشتری برای طراحی برنامه و برنامه‌ریزی صرف کنید، در اجرا و زندگی، زمان کمتری برای دستیابی به هدف و مقصدتان نیاز خواهید داشت.

7 عادت مردمان کامیاب/ دکتر استفان کاوی
سفر به مراسم ترحیم خود

استفان کاوی را روزگاری سقراط دنیای جدید می‌دانستند؛ چراکه آموزه‌های به‌شدت کامل و متعادلی برای یک زندگی عالی ارائه می‌کرد. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های استفان، همین «7 عادت مردمان کامیاب» است که البته با اسامی و ورژن‌های مختلفی ترجمه و ارائه شده است. دکتر کاوی در این کتاب خود، ابتدا حوزه‌های زندگی را تقسیم‌بندی کرده و اشاره می‌کند که یک انسان کامل، همزمان باید پدری خوب، کارگری خوب، دوستی خوب و حیوانی خوب باشد. منظور او از پدری خوب، ایفای نقش خانوادگی است که البته مفهوم جنسیتی را شامل نشده و صرفاً مفهوم صفتی را شامل می‌شود. منظور از حیوانی خوب نیز توجه به تغذیه و ورزش و سلامت فیزیکی است. اینها تعابیری هستند برای درک ساده مطالب توسط مخاطب عام. دکتر استفان کاوی در این کتاب خود، ابتدا نحوه برنامه‌ریزی بلندمدت را تشریح می‌کند که در نوع خود بسیار جالب است. او شما را به مراسم ترحیم خودتان می‌برد؛ شما در این مراسم حضور دارید اما زنده نیستید. یکی از اعضای خانواده، یکی از همکاران، یکی از دوستان و یکی از افراد خیریه یا مرکزی که در آن فعالیت‌های خیریه انجام می‌داده‌اید، قرار است چنددقیقه‌ای درباره‌تان صحبت کنند. دوست دارید درباره شما چه بگویند؟ هر آنچه دوست دارید درباره شما گفته شود، همان ایده‌های اصلی برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت شما در حوزه‌های مختلف خواهند بود. بعداز این مرحله، شما باید به اولویت‌بندی کارها و مدیریت زمان و مدیریت ارتباطات و... بپردازید. یکی از عالی‌ترین بحث‌های کاوی، بحث درباره نسل‌های مختلف مدیریت زمان در این کتاب است که ذهن شما را نسبت به این امر روشن‌تر خواهد کرد.

سمینارها و کارگاه‌ها/ مهندس شعبانعلی و دکتر شاه‌حسینی
روبه‌رو با برنامه‌ریزی

علاوه بر کتاب‌هایی که معرفی کردیم و مشتی نمونه خروار است، افرادی هم هستند که به‌عنوان مدرسان توسعه فردی، جلسات ، سمینارها و کارگاه‌هایی را برگزار کرده و حتی نسبت به انتشار فایل‌های صوتی و ویدئویی سمینارهای خود اقدام می‌کنند. مهندس محمدرضا شعبانعلی را می‌توان یکی از این نمونه‌های موفق دانست. او علاوه بر تدریس و برگزاری سمینار و سخنرانی، پورتال «متمم» را هم راه‌اندازی کرده که عنوان آن (متمم) از ترکیب سرواژه‌های عبارت «محل توسعه مهارت‌های من» گرفته شده است. در این پورتال، شما می‌توانید آموزش‌های مجازی و غیرمجازی مورد نیازتان، ازجمله در حوزه مدیریت زمان و برنامه‌ریزی و استعدادیابی و ارزش‌های فردی و... را به‌دست آورید. شعبانعلی، سایتی هم دارد که در آن، یادداشت‌های خود با موضوعات توسعه فردی و برنامه‌ریزی و مباحث مرتبط و... را نشر می‌دهد. دکتر علی شاه‌حسینی، کارآفرین و سخنران و مربی توسعه فردی نیز از دیگر افرادی است که هم در رادیو و تلویزیون حضور یافته و نسبت به برنامه‌ریزی و توسعه فردی و مدیریت زمان و اولویت‌بخشی ارزش‌های فردی، اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌کند و هم سمینارها و کارگاه‌هایی با این موضوعات برگزار می‌کند. او جزو تحصیل‌کرده‌ترین و نخبه‌ترین افراد در حوزه آموزش توسعه فردی شناخته می‌شود که به‌واسطه تسلط بالا به زبان انگلیسی، به جدیدترین منابع تولید شده در این زمینه دسترسی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید