• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30948
+
-

علت آنچه در زندگی و کارمان انجام می‌دهیم چیست؟

انتخاب از میان عادت‌ها

عادت‌ها تا زمانی که در ذهن ما ریشه دارند تقدیر شمرده نمی‌شوند. می‌توانیم دست به انتخاب عادت‌هایمان بزنیم، به‌شرطی که بدانیم چگونه این کار را بکنیم. آنچه از عادت‌هایمان می‌دانیم و آن را از مطالعات و تحقیقات متخصصان علوم عصب‌شناختی (کسانی که در مورد بیماران مبتلا به فراموشی، مطالعه و تحقیق کرده‌اند) و کارشناسان سازمانی که به بازسازی شرکت‌ها پرداخته‌اند دریافته‌ایم، این است که هر یک از عادت‌‌ها را می‌توان تغییر داد، در صورتی که با عملکرد آنها آشنایی داشته باشیم.

صدها عادت وجود دارند که بر زندگی روزانه ما تأثیر می‌گذارند؛ به ما یاد می‌دهند صبح چگونه لباس بپوشیم، با بچه‌هایمان چگونه حرف بزنیم و شب، چگونه بخوابیم. 

عادت باعث می‌شود که ناهار بخوریم، بدانیم چگونه به کارهایمان سروسامان‌دهیم و بدانیم که آیا بهتر است پس از کار روزانه، ورزش کنیم یا چیزی بنوشیم. هر یک از عادت‌‌ها نشانه‌های گوناگونی دارند و پاداشی یگانه را عرضه می‌کنند؛ بعضی از آنها ساده‌اند و بعضی دیگر، پیچیده؛ محرک‌‌های عاطفی ما را به‌ کار می‌گیرند و پاداش‌هایی ظریف و نامحسوس ـ مبتنی بر فعل و انفعالات عصب‌شناختی ـ به ما ارائه می‌کنند.



 اما هر عادتی، بدون توجه به پیچیده‌بودنش، تربیت‌پذیر است. معتادترین آدم‌ها به الکل هم می‌توانند هوشیار شوند و معقول زندگی کنند. بی‌نظم‌ترین شرکت‌‌ها هم می‌توانند خود را تغییر دهند. کسی که از دبیرستان اخراج کرده‌اند می‌تواند مدیر موفقی باشد.

به هر حال، اگر بخواهید عادتی را تغییر دهید، باید برای تغییر آن تصمیم بگیرید. باید با هوشیاری و آگاهانه دشواری تعیین نشانه‌ها و پاداش‌هایی را که تکرار عادت‌ها را باعث می‌شوند بپذیرید و به‌دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای آنها باشید.

 باید بدانید که از خود اختیار دارید و به اندازه کافی خودآگاهی داشته باشید که از این اختیار استفاده کنید.

تقریبا تمام شیوه‌‌های موجود در زندگی مردم، عادت‌‌هایی هستند که به آنها شناخت دارند و می‌دانند که وجود دارند؛ عادت‌هایی مانند نحوه غذاخوردن، خوابیدن، حرف‌زدن با بچه‌ها، و اینکه چگونه بدون آگاهی وقت‌گذرانی می‌کنند، پول خرج می‌کنند و به چیزی توجه می‌کنند. 

وقتی بدانی می‌توانی عادت‌های خود را تغییر دهی، برای بازسازی آنها قید و بندی نداری و آزاد هستی و مسئولیت داری. وقتی بدانی می‌توانی عادت‌‌های خود را از نو بسازی، راحت‌‌تر می‌توانی از نیروی عادت کمک بگیری و تنها کاری که می‌ماند این است که دست به‌کار شوی.

برشی از کتاب نیروی عادت/ چارلز دیوهیگ
 ترجمه: علی هداوند/ انتشارات پندار تابان

 

این خبر را به اشتراک بگذارید