• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30947
+
-

چگونه به کمک فرمول‌های ریاضی، زندگی‌مان را منظم کنیم؟

ذهنت را قوی کن

گفت‌وگو با استاد بیات موحد درباره تأثیرات محاسبات ذهنی در برنامه‌‌ریزی موفق

ذهنت را قوی کن

خدیجه نوروزی

جزو آن دسته از افرادی هستید که بارها برنامه‌ریزی کرده‌‌اید اما هرگز شروعی نداشته؟ شاید هم زود خسته شده‌اید و از ادامه آن منصرف. حتما تاکنون مشاوران، روانشناسان و برنامه‌ریزان متعددی سر راهتان قرار گرفته و هر کدام تجویزی ارائه کرده‌اند. اما مطمئنا هیچ کدام از شیوه‌ها شما را اقناع نکرده تا از ادامه راه منصرف نشوید و باز هم کم آورده‌اید و اکنون به‌دنبال شیوه‌ای مدرن برای مدیریت زمان و ذهن‌تان هستید. استاد علی بیات‌موحد یکی از 40سوپر مغز جهان و تنها نماینده ایران در مسابقات جام‌جهانی محاسبات ذهنی آلمان در گفت‌وگو با همشهری علت‌ها را می‌گوید و راهکار پیشنهاد می‌دهد.



 شما تاکنون 15هزار فرمول را در زمینه ریاضی و کاربردهایش ثبت اختراع کرده‌اید. این فرمول‌ها چه کاربردی در زندگی‌های امروزه دارد؟
این فرمول‌ها کاملا کاربردی است و به‌درد هر قشری می‌خورد؛ در واقع نوعی ورزش ذهنی است که به افراد کمک می‌کند تا توانمندی‌ها و بازدهی کارشان بالا برود. انجام این تمرینات ذهنی به افراد یاد می‌دهد تا در کنار بالا بردن کشش ذهن از انجام کارها زود خسته نشوند.

 این نکته لازمه تداوم برنامه‌ریزی‌هاست.

بله دقیقا.

 علت این کم‌آوردن‌های زودهنگام چیست؟

نبود رقابت که موجب رهاشدگی ذهن می‌شود. افرادی که در گروه‌ها مشغول فعالیت هستند پابه‌پای هم‌گروه‌شان جلو می‌روند و اگر در مقطع‌هایی خسته شوند انگیزه رقابت، آنها را وادار به ادامه مسیر می‌کند.

خب بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها با اهداف کاملا شخصی انجام می‌شود. چطور می‌توان در این موارد به‌دنبال نفراتی با انگیزه‌ای نه مشترک اما همسو گشت؟
همایش‌هایی که در طول سال با عناوین مختلف درخصوص دوره مدیریت و محاسبات ذهنی، تکنولوژی فکر، مدیریت برنامه‌‌ریزی و... توسط کارگروه ما برگزار می‌شود کمک بزرگی است برای افرادی که به‌دنبال اهداف سازمان‌یافته خود هستند. در این همایش‌ها نکته اتکا برای ماندن در مسیر، قوه تفکر و ذهن افراد است نه یک سبک و مدل از قبل تعریف‌شده. انگیزه این افراد در طول دوره‌ها به‌خاطر دیدن الگوهای موفق بسیار قوی‌تر می‌شود.

فواید قوی‌‌ترشدن ذهن در زندگی روزمره چیست؟

اخذ بهترین تصمیم در کمترین زمان، تقویت حافظه بلندمدت، تبدیل نگرش تک‌بعدی به چند‌بعدی(که توانایی یافتن یک رابطه منطقی و فوری را بین موضوعات پیش‌رو می‌دهد تا خطا به حداقل ممکن برسد)، افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس که بازدهی را بالا می‌برد، افزایش توانمندی محاسبات ذهنی و استفاده از دو نیمکره ذهن به‌طور همزمان.

 به نکته جالبی در مورد استفاده از دو نیمکره ذهن به‌طور همزمان اشاره کردید. گاهی اوقات متمرکزنبودن موجب اختلال در برنامه‌هایمان می‌شود.
بله همینطور است. محیط کوچک آپارتمان‌ها، حریم‌های خصوصی افراد را کوچک‌‌تر کرده است. بنابراین مواجه‌بودن با آلودگی‌های صوتی‌،تصویری و... اجتناب‌ناپذیر است اما اینها نباید بهانه و مانع روند اجرای برنامه‌هایمان باشد. انجام تمرینات ذهنی ریاضی موجب می‌شود تا با به کارگیری دو نیمکره، عوامل محیطی را بی‌تأثیر کنیم. به این درجه از توانایی برسیم که همزمان که با تلفن صحبت می‌کنیم بتوانیم درس نیز بخوانیم.
 یا در حال رانندگی اگر مجبور شدیم با تلفن همراه صحبت کنیم تمرکزمان را از دست ندهیم. داشتن این توانایی به کارمند یک بانک این قدرت را می‌دهدتا همزمان که پول می‌شمارد جواب مشتری را هم بدهد. استفاده همزمان از دو نیمکره موجب صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

آیا کمکی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌کند؟

در جواب سؤالتان به یک مثال بسنده می‌کنم. اگر 5میلیون کارمند هر کدام بخواهند 2ساعت در روز با استفاده از این تکنیک صرفه‌جویی کنند، 10میلیون ساعت صرفه‌جویی می‌شود. اگر ساعتی 15هزار تومان دستمزدشان باشد در 250روز کاری (به جز تعطیلات پنجشنبه و جمعه) 37تریلیارد و 500میلیارد تومان در پول کشور صرفه‌جویی می‌شود.

 گاهی در اجرای برنامه‌ها با کمبود وقت مواجه می‌شویم. ایراد کار کجاست؟

در سرعت عکس‌العمل ذهن به کنش‌هاست. در دنیای کامپیوتر، ذهن باید همگام با کامپیوتر باشد نه متکی به آن. اینجاست که دوباره سخن از انجام محاسبات ذهنی به میان می‌آید. سرعت واکنش ذهن باید همسو با تکنولوژی باشد تا کارها و تصمیمات در کمترین زمان انجام شود.

 پس نخستین گام برای اجرای برنامه‌‌ریزی صحیح و اصولی که نتیجه‌بخش باشد، یادگیری محاسبات ذهنی است؟

اگر به‌دنبال بازدهی خوب از یک برنامه‌ریزی هستیم باید آن را در مدیریت ذهن‌مان دنبال کنیم نه راهکارهای بیرونی. ذهنتان را قوی کنید تا شرایط به میل شما مهیا شود.

 بیشتر مردم بر این باورند که رسیدن به چنین درجاتی نبوغ ذهنی می‌خواهد.
من نخستین همایشم درخصوص محاسبات ذهنی را برای کودکان عقب‌مانده ذهنی و نابینا در سال‌75 برگزار کردم تا به همه ثابت کنم که این کار نبوغ نیست؛ تمرین است. هر کسی با هر سطحی از دانش ریاضی می‌تواند محاسبات ذهنی را فرا بگیرد.

 در چند جلسه می‌توان به توانایی لازم در محاسبات ذهنی رسید؟

اگر افراد 3‌ماه روزی نیم ساعت در این زمینه فعالیت کنند به توانایی‌‌های لازم خواهند رسید. ذهن‌های مهندسی‌شده با کانالیزه‌کردن اطلاعات، الگوریتم درست تصمیم‌گیری و واکنشی پویاتر، سریع‌‌تر به اهدافشان می‌رسند.

جهت اطلاع از زمانبندی دوره‌های آموزشی در کارگروه آموزشی استاد علی بیات موحد می‌توانید به سایت movahhed.org مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :