• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30939
+
-

مدیرکل سازمان تبلیغات استان تهران:

هیئت‌ها ابزار مبارزه با کجروی‌های اجتماعی باشند

زینب زینال‌زاده|خبرنگار

هیئت‌ها، تشکل و نهادهای مردمی و اجتماعی هستند که با عشق و ایمان مردم گره خورده‌اند و محوریت آنها‌ ترویج فرهنگ قرآن و عترّت است. اما چند سالی است با ورود برخی رفتارها و اعتقادات انحرافی، کارکرد آنها تغییر کرده و مسیر دیگری پیش روی آنها قرار گرفته است. حجت‌الاسلام «سید ناصرالدین نوری‌زاده» مدیرکل تبلیغات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله با تأیید این موضوع، سخنرانی در مورد آسیب‌های اجتماعی در منابر را بلااشکال می‌داند و بر این باور است که مجالس محرمی می‌توانند در کاهش انحرافات رفتاری و کجروی‌های اجتماعی مؤثر باشند. 


حجت‌الاسلام سید ناصرالدین نوری‌زاده
مدیرکل تبلیغات استان تهران



مهم‌ترین کارکرد هیئت‌ها از نظر شما چیست؟ 

هیئت‌ها کارکردهای مختلفی دارند، اما مهم‌ترین آن الگوسازی مناسب براساس دین‌باوری و رعایت هنجارها، ارزش‌ها و اصول اسلام است. مردم با حضور در هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا می‌توانند از این الگوها بهره‌مند شوند و مسیر درستی در زندگی‌شان انتخاب کنند. 
  بیشتر مردم گمان می‌کنند هیئت فقط مکانی برای عزاداری و برپایی مراسم سوگواری است. آیا این تفکر درست است؟ 
برپایی مراسم عزاداری و سوگواری اصلی‌ترین رسالت هیئت‌های مذهبی است، اما در کنار آن کارکردهای دیگری هم دارند که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. 


  در مورد کارکردها توضیح می‌دهید؟ 

یکی از این کارکردها، رفع مشکلات اقتصادی است. اصناف مختلف مانند کفاشان، آهنگران و طلافروشان هیئت‌های خاصی دارند که اعضای آنها می‌توانند با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه، مشکلات اقتصادی اهالی و سایر اعضا را رفع کنند. همچنین از طریق همین صندوق می‌تواند اقدام به ساخت مدرسه و کتابخانه یا رفع کمبود محله‌ها کرد. 


 آیا از ظرفیت هیئت‌ها می‌توان برای رفع این آسیب‌ها استفاده کرد؟ 

هیئت‌های مذهبی در محله‌ها مهم‌ترین عامل و ابزار برای مقابله با انحرافات رفتاری و اجتماعی هستند. وعاظ و مداحان می‌توانند از این فرصت استفاده و با انتقال معارف اسلامی به نسل‌های آینده‌ساز، از توسعه انحرافات و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند. صحبت کردن در مورد مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد، بزهکاری، طلاق، فحشا، روابط نامشروع و خودکشی، در هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا اشکالی ندارد و سخنرانان و روحانیون می‌توانند با آگاه‌سازی مردم آمار چنین جرائمی را کاهش دهند. 


  آیا امکان دارد هیئت‌ها نیز دچار آسیب شوند؟ 

بله. بدون شک اگر بانیان هیئت‌ها مراقب و هوشیار نباشد، شاهد آسیب‌های اعتقادی، گفتاری و رفتاری در هیئت‌ها خواهیم بود. غفلت از نشر معارف اهل بیت(ع)، روضه‌های دروغ، توجه نکردن به مسائل شرعی، غلو در برخی از سخنرانی‌ها، استفاده نکردن از کتاب‌های مقتل، تاریخ و حدیث معتبر، آمیختن عزاداری با آهنگ‌های مبتذل و‌آلات موسیقی نامتعارف، آلوده شدن مداحان و سخنرانان به مسائل مادی و مالی، استفاده از شیوه‌های نامتعارف سینه‌زنی و زنجیرزنی، آسیب‌هایی هستند که هیئت‌ها را تهدید می‌کند. 


  در هیئت بانوان با چه آسیب‌هایی روبه‌رو هستیم؟ 

متأسفانه در این هیئت‌ها عده‌ای با عنوان متخصص در همه حوزه‌ها حضور دارند و اظهارنظر می‌کنند و این مسئله می‌تواند تهدیدی برای این هیئت‌ها باشد. آسیب‌های فکری، رفتاری و اخلاقی در هیئت بانوان دیده می‌شود که می‌توان به ارائه مشاوره‌های خانوادگی غلط توسط مسئولان هیئت یا سخنرانان، نقل حرف‌های بدون سند و مدرک، پاسخگویی اشتباه به سؤالات در زمینه احکام شرعی، رعایت نکردن حقوق خانواده و همسایگان، ارائه راه‌حل‌های غیر‌رسمی و تجربیات شخصی در حل مشکلات خانوادگی، رواج غیبت، تهمت و سخن‌چینی اشاره کرد. 
 

برای کاهش آسیب‌های هیئت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ 


کاهش آسیب‌ها با آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی امکان‌پذیر است. بنابراین در طول سال، با برپایی کارگاه‌های آموزشی تخصصی آسیب‌های عزاداری ویژه مسئولان هیئت‌های مذهبی، رابطان فرهنگی، مداحان اهل‌بیت(ع) و سخنرانان و مبلغان، گردهمایی پیام‌آوران عاشورا و طلایه‌داران تبلیغ ویژه ائمه جماعات و روحانیون، توزیع کتاب، لوح فشرده و انواع محصولات فرهنگی در مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی، میزان آسیب‌ها را در هیئت‌ها به حداقل برسانیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید