• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30909
+
-

ابهام در مانع‌تراشی گمرک افغانستان

2روز پیش، نامه‌ای به امضای رئیس گمرک فراه افغانستان منتشر شد مبنی بر اینکه واردات 4قلم عمده کالایی شامل مواد نفتی، آهن‌آلات، سیمان سیاه و کاشی و سرامیک از ایران ممنوع است؛ خبری که بدون تکذیب یا رد از سوی متولیان گمرک و امور خارجه دوطرف دست‌به‌دست چرخید و حتی بازرگان ایرانی فعال در بازار افغانستان را نیز شوکه کرد. پیگیری‌های همشهری از تجار ایرانی فعال در بازار افغانستان حاکی از این بود که این ممنوعیت فقط برای گمرک فراه بوده و هنوز محدودیتی در گمرکات دوغارون و میلک ایجاد نشده، اما از آنجایی که این نامه اذعان دارد ممنوعیت‌ها پیرو دستور رئیس‌جمهور افغانستان ایجاد شده، این احتمال وجود دارد که پای تحریم‌ها و فشارهای آمریکا در میان باشد. به گزارش همشهری، دیروز عاقبت ذی‌نفعان تجارت افغانستان و ایران سکوت خود را شکستند و هرچند ممنوعیت کامل صادرات این کالاها از ایران به افغانستان رد شد، اما باز هم ابهامات موجود در این میانه باقی ماند. گمرک ایران اعلام کرد در حال پیگیری دلیل ممنوعیت صادرات ۴ قلم کالای ایرانی از گمرک فراه هستیم اما هنوز علت اینکه گمرک افغانستان صادرات مواد سوختی، فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک از این مرز را ممنوع کرده است، مشخص نیست. طبق اعلام گمرک ایران، فعلاً از دیگر مرزهای 2‌کشور امکان صادرات این کالاها وجود دارد، ضمن اینکه از مرز فراه نیز به‌جز 4قلم کالای ممنوع شده، صادرات سایر کالاها امکان‌پذیر است.

سخی احمد پیمان، رئیس انجمن صنایع افغانستان به ایلنا گفت: ممنوعیت واردات 4کالای عمده از ایران، فقط در مرز فراه به‌طور موقت اجرا می‌شود و بنا بر اظهارت مسئولان، اصلاح سیستم گمرکی در این مرز باعث اعمال ممنوعیت این کالاها شده است. به گفته او این کالاها برای افغانستان جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود و هرگونه خلل در واردات آنها باعث آسیب جدی به روند اقتصادی این کشور خواهد شد؛ ضمن اینکه ایران اصلی‌ترین تأمین‌کننده کالای افغانستان است.

رئیس انجمن صنایع افغانستان گفت: اگر بخواهیم این کالاها را از چین و پاکستان وارد کنیم قیمت تمام‌شده آنها بسیار بالا می‌رود؛ ضمن آنکه امکان لجستیکی برای حمل‌ونقل از این مرزها وجود ندارد. مظفر علیخانی، دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز درباره ممنوعیت تجارت 4 قلم کالای عمده بین2 کشور از مرز فراه گفت: این ممنوعیت مختص مرز فراه بوده و ارتباطی با تحریم‌های آمریکا و دلایلی از این ‌دست ندارد، بلکه به‌دلیل مشکلات گمرکی این مرز بوده است. علیخانی افزود: برخلاف سایر گمرکات ایران و افغانستان که به‌صورت سیستمی به هم وصل هستند و اطلاعات محموله‌های صادراتی کشورمان را به‌صورت برخط دریافت می‌کنند، در گمرک فراه این ارتباط وجود ندارد و همین مسئله باعث شده برخی از تاجران افغان در اظهار کالاهای وارداتی به این گمرک از نظر ارزشی و وزنی کم‌اظهاری ‌کنند تا حقوق گمرکی کمتری بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید