• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30835
+
-

زمین‌های بلاتکلیف

پرونده زمین‌های تعاونی مسکن ارتش در منطقه مهرگان همچنان باز است

میثم مالمیر| قزوین- خبرنگار: 

 زمینی که قرار بود به اعضای تعاونی در مهرگان اعطا  شود در ظرف مالکانه این محدوده شهری قرار دارد و اعضای تعاونی مسکن ارتش معتقدند حالا که 16 سال برخی مسئولان در قبال تعهدات خودشان سکوت کرده‌اند و هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهند، بهتر است که زمین معوض دارای ارزش افزوده باشد و در غیراین ‌صورت اعضای تعاونی هرگز تن به چنین توافقی نخواهند داد و این ماجرا همچنان بلاتکلیف باقی مانده و چشم انتظار مساعدت‌های مسئولان است.
سال ۸۱ زمینی در روستای «باورس»در نزدیکی شهر محمدیه برای تامین مسکن اعضا لشگر16زرهی قزوین به متراژ ۱۴۰ هکتار در زمان شهید امامی خریداری شد که اکثرصاحبان قطعات این زمین ایثارگران و جانبازان ارتش لشگر۱۶ زرهی قزوین هستند. «مهدی موسوی» رئیس وقت هیات امنای تعاونی، این زمین را پیشنهاد داده بود و اعضا با پرداخت نفری ۷۰۰ هزار تومان در سال ۸۱ اقدام به خرید آن کرده بودند و اکنون ۱6 سال از خرید این زمین می‌گذرد وهیچ اقدامی برای ساخت واحدهای مسکونی صورت نگرفته، به گونه‌ای که حتی برخی از اعضا طی این سالیان از دنیا رفته‌اند.

سوال این‌جاست، زمینی که از ابتدا قرار بود کاربری کشاورزی خودش را حفظ کند، چرا به بهانه ساخت تعاونی مسکن به این افراد واگذار شد؟ حالا نه تنها هیچ واحد مسکونی ساخته نشده است، بلکه تصمیمی هم برای اعطای زمین معوض به تعاونی اتخاذ نشده و شر قطعات زمین همچنان دامن اعضای تعاونی مسکن را رها نمی‌کند. از طرف دیگر یک‌سال است که مسئولان استان و مجموعه مدیریت شهری محمدیه همچنان مطالبه اعضای تعاونی مسکن را نمی‌پذیرند و مسئولیت را به سازمان‌های دیگر واگذار می‌کنند. قرار بود شهرداری محمدیه در کنار زمین‌های شهرداری این شهر و میدان طاووس منازل مسکونی برای ارتشی‌ها فراهم کند که اکنون همه صحبت‌ها و وعده‌ها تغییر کرده است.


نبود شفاف‌سازی

تمام این موارد نتیجه یک‌سال وعده مسئولان بود که خبرنگاران همشهری مجدد وارد کار شدند و هنگامی از «مریم نخستین» شهردار کنونی محمدیه در آخرین سخنرانی هیات ورزش‌های همگانی استان سوال شد، تکلیف تعاونی مسکن ارتش چه خواهد شد؟ پاسخ داد: یکسری اقداماتی در دستور کار قرار دارد و فعلا مایل نیستم بیشتر از این توضیح دهم.
نخستین، سپس در جلسه‌ای دیگر گفت: زمین باورس 132 هکتار است و طی جلساتی که با اعضای تعاونی داشتیم، قرار شد بعد از رایزنی با آقای حق لطفی، این زمین در اختیار مدیریت شهری محمدیه قرار گیرد و در عوض آقای حق لطفی در شهرک مهرگان به این افراد زمین معوض اهدا کند.رئیس شورای شهرمحمدیه نیز معتقد است که این مساله بسیار پیچیده شده است و باید پس از 16 سال به خوبی حل شود.

«علی کاظمی» در ادامه به همشهری اظهار کرد: زمین مورد نظر دارای کاربری کشاورزی و خارج از محدوده است و از ابتدا واگذاری این زمین به تعاونی ارتش اشتباه بوده است. قطعا شهرداری مایل نیست زمینی با کاربری کشاورزی را که ارزش افزوده‌ای ندارد گرفته و در مقابل زمینی با کاربری مسکونی بدهد. هرچند که شهرداری اصلا زمینی ندارد که به عنوان معوض دراختیار تعاونی قرار دهد.


قول منطقه 7 داده شده بود

رئیس کانون بازنشستگان استان قزوین در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: مسکن و شهرسازی می‌خواهد زمین معوض را در ازای 6 یا 7 درصد زمین‌ها به تعاونی اعطا کند که این میزان مورد قبول تعاونی مسکن ارتش نیست و این موضوع چندسال قبل هم مطرح شده بود و مورد قبول ما واقع نشد. شهرداری محمدیه به ما قول منطقه 7 را داده بود و الان حرف دیگری می‌زنند.

«حمزه پسندیده» در ادامه افزود: این حق ارتشی‌ها و کسانی که جان خودشان را در دفاع مقدس به مخاطره انداختند نیست که این‌طور مورد بی‌مهری قرار گیرند و پانزده سال معطل دریافت قطعه‌ای زمین باشند که حقشان است. این افراد، نزدیک به 2 هزار نفر از اعضای تعاونی را بازنشستگان تشکیل می‌دهند و وضعیت آن‌ها به نسبت بازنشسته‌های نیروی انتظامی و سپاه مناسب نیست. 


مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی

«مسعود حق لطفی» درگفت‌وگو با همشهری گفت: همه کارهای لازم برای تعاونی مسکن ارتش از سوی مسکن و شهرسازی انجام می‌شود و یکی از افرادی که پیگیر حل مشکلات این اعضاست، «داوود محمدی» نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی است. وی افزود: طی نامه‌ای‌ به شماره 3704/97 در تاریخ 14 مرداد سال جاری، از سوی نمایندگان مجلس با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه شد تا در این خصوص پیگیر باشد. متن نامه به قرار زیر است:

«احتراما به استحضار می‌رساند اعضای تعاونی مسکن ارتش قزوین به خریداری اراضی در حریم شهر محمدیه و در ملک روستای باورس اقدام نموده‌اند که با توجه به ضرورت ایجاد فضای سبز در اراضی باورس و با هدف اعتلای کیفیت زندگی و در پاسخ به نیازهای فراغتی شهروندان و نیز ایجاد پایداری و عدالت اجتماعی، فضایی در محدوده شهری قزوین از طریق تبدیل جاذبه‌های طبیعی به کانون‌های گردشگری (اکوتوریستی) و در راستای سیاست‌های طرح‌های فرادستی، مستدعی است دستورات لازم در راستای توافق با تعاونی را صادر نمایید. داوود محمدی نماینده مردم، قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی.»

این خبر را به اشتراک بگذارید