• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30828
+
-

گرانی در بازار لرستان

رئیس اتحادیه قصابان خرم‌آباد: دلیل اصلی کسری گوشت قرمز منجمد قطع واردات این نوع گوشت است

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


با آغاز ماه محرم شاهد گرم شدن بازار مهربانی‌ها و توزیع نذری توسط اقشار مختلف جامعه هستیم. وجود بازار باثبات و قیمت‌های متعادل یکی از خواسته‌های اصلی‌ مردم در این ایام است و این مهم با نظارت، بررسی و پیگیری مسئولان به نتیجه می‌رسد. 

فعالان و کسبه در بازار معتقدند با توجه به نوسان قیمت اقلام در بازار قطعا نرخ گوشت، مرغ و شکر به عنوان اقلام اساسی مورد مصرف در این دهه با تغییراتی مواجه شده است که البته اکثر آنها افزایشی است. 

با بررسی‌های دقیق می‌توان دریافت که در بازار برخی از کالاها و اقلام مصرفی همچون شکر و روغن همچنان مشکلات و کمبودهای ماه‌های گذشته به قوت خود باقی است. حتی بسیاری از فعالان اصناف بر این عقیده‌اند که قیمت شکر اکنون 40 درصد بالاتر از رقم تعیین‌شده از سوی دولت است. در مورد گوشت مرغ نیز باید گفت که با وجود سیر صعودی قیمت این محصول در چند ماه اخیر و حتی هفته پیش، شاهد کاهش قیمت‌ آن در روزهای اخیر هستیم. قیمت مرغ از 11 هزار و 300 تومان به ازای هر کیلوگرم در هفته‌های گذشته اکنون به حدود 9600 تومان رسیده است. 


نبود ثبات قیمت در بازار

یکی از شهروندان به همشهری می‌گوید: در ماه محرم نذری دارم و باید گوشت مرغ تهیه کنم. نرخ دولتی هرکیلوگرم کمتر از 10 هزار تومان است، اما فروشگاه‌ها آن را با قیمتی بالاتر از 10 هزار تومان عرضه می‌کنند. 
«سعید محمدی» می‌افزاید: حداقل در این ماه مسئولان مربوطه باید نظارت و بازرسی‌ها را بیشتر کنند تا مردم برای ادای نذورات خود با مشکلات زیادی روبه‌رو نشوند یا حداقل فروشگاه‌های خاصی را برای عرضه گوشت قرمز، مرغ و... به مردم معرفی کنند. 
وی بیان می‌کند: بازار برنج، شکر و روغن نیز قطعا نوساناتی دارد و روزانه شاهد تفاوت قیمت‌ها آن هم با سیر صعودی هستیم. اتاق اصناف یا بازرگانی باید توزیع خاصی برای این کالاها در این دهه داشته باشند و آنها را با نرخ دولتی به مردم عرضه کنند. 

کاهش قابل توجه قیمت مرغ

در همین زمینه رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: خوشبختانه پس از گذشت چند ماه از سیر صعودی قیمت مرغ در بازار اکنون شاهد کاهش مستمر آن هستیم. «علی قیاسی‌فر» می‌گوید: متأسفانه در ماه‌های گذشته به دلایل مختلفی قیمت مرغ گرم به بالای 11 هزار تومان رسید و این موضوع گلایه‌مندی زیادی را نیز به وجود آورد. 
وی عنوان می‌کند: به هر حال اکنون شاهد سیر نزولی قیمت مرغ در بازار هستیم به نحوی که اکنون قیمت‌ هر کیلوگرم مرغ گرم به حدود 9 هزار تومان به صورت عمده رسیده است.احتمال کاهش دوباره نیز وجود دارد.

 این مسئول ادامه می‌دهد: البته مرغ گرم نیز به صورت خرد هر کیلوگرم 9850 تومان در بازار عرضه می‌شود.  قیاسی‌فر می‌گوید: قیمت هرکیلو مرغ منجمد نیز در بازار 6500 تومان است و قطعا در آن نیز کاهش خواهیم داشت. در عرضه مرغ گرم و منجمد تا پایان ماه محرم هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و کسری نخواهیم داشت. وی بیان می‌کند: یکی از دلایل کاهش قیمت مرغ کم شدن مراسم‌ عروسی و جشن و سرورهاست. همین موضوع باعث می‌شود در بازار مرغ ثبات به وجود آید و مردم بتوانند مرغ مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند. 
رئیس اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ شهرستان خرم‌آباد اظهار می‌کند: روزانه 30 تا 35 تن مرغ گرم و 8 تا 10تن نیز مرغ منجمد در بازار عرضه می‌شود. 


نبود گوشت قرمز منجمد در بازار

همچنین رئیس اتحادیه قصابان شهرستان خرم‌آباد درباره وضعیت گوشت قرمز در بازار ماه محرم می‌گوید: قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به ازای هر کیلوگرم در بازار 55 هزار تومان است. گوشت منجمد نیز قرار بود با قیمت 29 هزار تومان عرضه شود که در حال حاضر در بازار با کسری و نبود آن مواجه هستیم. «سیامک حیدری» می‌افزاید: دلیل اصلی کسری این نوع گوشت این است که واردات گوشت قرمز نداریم، اگر هم وجود دارد بسیار کم است و جوابگوی نیاز مردم نیست. از طرف دیگر دام‌های جوان به کشورهای عربی صادر می‌شوند.

این مسئول درباره کسری گوشت منجمد و گران شدن گوشت گرم توضیح می‌دهد: 60 درصد گوشت قرمز توسط ارگان‌های دولتی، رستوران‌ها، هتل‌ها، تالارها و... مصرف می‌شود که قبلا از گوشت منجمد استفاده می‌کردند اما با کاهش گوشت منجمد به استفاده از گوشت گرم روی آورده‌اند. همین موضوع باعث گران شدن قیمت گوشت گرم و حتی کمبود آن شده ‌است. حیدری بیان می‌کند: یکی دیگر از موارد نیز بالا بودن قیمت دام در استان‌های همجوار است. یکی دیگر از مشکلات نیز تفاوت قیمت گوشت قرمز در لرستان با استان های همجوار است.  اگر خواهان عرضه گوشت باکیفیت در بازار خرم‌آباد هستیم باید این فاصله قیمت‌ها کاهش یابد. 

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و لبنیات شهرستان خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم با افزایش قابل توجهی در هفته‌های اخیر مواجه شده است. 
«عیسی فراشی» ادامه می‌دهد: البته در برخی از کالاها همچون شکر همچنان مشکلات پابرجا هستند. اکنون هر کیلوگرم شکر در بازار با قیمت 3400 تا 4هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که باید قیمت این محصول کمتر از 3 هزار تومان باشد. 

این مسئول می‌افزاید: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید شکر در ماه محرم دولت باید تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد و شکر مورد نیاز را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند. با وجود این، در خصوص شکر در بازار کمبودی وجود ندارد. 
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و لبنیات شهرستان خرم‌آباد می‌گوید: متأسفانه در ماه‌های گذشته قند نیز با افزایش قیمت مواجه شده و هر کیلوگرم از این محصول با قیمت بیش از 6 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. 

فراشی بیان می‌کند: در گذشته قیمت این محصول حدود 3 هزار تومان بود، اما اکنون قیمت‌ها در بازار با افزایش قابل‌توجهی مواجه شده‌اند. به هر حال ماه محرم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین ماه‌های مصرف قند و شکر است و باید برنامه ویژه‌ای برای کنترل قیمت این محصولات در دستور کار دولت قرار گیرد. 


عرضه برنج وارداتی 

رئیس اتحادیه لبنیات و سوپرمارکت شهرستان خرم‌آباد درباره تامین برنج بازار می‌گوید: هر کیسه برنج هندی10کیلوگرم بر اساس نرخ دولتی 67 هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، اما در بازار با قیمتی معادل 72 تا 75 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. «عیسی فراشی» ادامه می‌دهد: در بازار کسری برنج نداریم و در کنار برنج‌ هندی، برنج تایلندی نیز عرضه می‌شود. قیمت برنج تایلندی در هفته‌های گذشته به ازای هر کیلو گرم 5500 تومان بود اما قطعا با افزایش روبه‌رو خواهد شد. 

فراشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره روغن تصریح می‌کند: در خصوص عرضه روغن با مشکلاتی مواجه هستیم زیرا قیمت این محصول در هفته‌های اخیر همچنان در نوسان است و قیمت پایه و ثابتی برای آن وجود ندارد، اما قطعا می‌توان نیاز بازار را تامین کرد. 


ذخیره مواد غذایی در انبارهای لرستان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای مقابله با تحریم‌ها دولت 25 قلم کالای اساسی را مشخص و هدف‌گذاری کرده که با ارز دولتی وارد شوند. 17 قلم از آنها مربوط به جهاد کشاورزی است. 
«عبدالرضا بازدار» اظهار کرد: بیان کرد: در این زمینه تمام نهاده‌ها و مواد مورد نیاز کشاورزی هنگام ورود و خروج از کشور رصد می‌شوند و بر آنها نظارت صورت می‌گیرد تا با قیمت اصلی و مصوب توزیع شوند. 
این مسئول با اشاره به این‌که از لحاظ تامین مواد غذایی نگرانی وجود ندارد، گفت: 5 هزار تن برنج با قیمت دولتی، بیش از 500 تن گوشت منجمد، شکر، سویا، ذرت، جو و... در انبارها ذخیره شده که برای مصرف مردم استان کافی
 است. 
وی تصریح کرد: هر هفته 3 بار جلسه تنظیم بازار برگزار می‌شود تا بتوانیم مایحتاج مردم را با قیمت مناسب تامین کنیم. اما باید گفت که در تامین کالاهای اصلی سبد مصرفی خانوار هیچ مشکل و نگرانی وجود ندارد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که 14 پروژه پمپاژ در بخش کشاورزی داریم، خاطرنشان کرد: 11 پروژه از این تعداد تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی تا پایان شهریور سال 98 تکمیل خواهد
 شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید