• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30827
+
-

یک لقب پرمفهوم

مینا انتظاری| یزد- خبرنگار:

یزد دارای القاب بسیاری است که این شهررا  از دیگر شهرهای کشور متمایز کرده است. لقب «حسینیه ایران» از دیگر افتخارات این شهر در کنار جهانی شدن است. این افتخار به دلیل وجود 3 ویژگی از جمله قدمت و کثرت روضه‌های یزد با تاریخچه 300 ساله، دایر بودن این مراسم در طول سال و شیوه عزاداری منحصر به فرد یزدی‌ها برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب است. دبیرخانه «حسینیه ایران» هر سال برنامه‌هایی برای این ایام خاص برای گردشگران علاقه‌مند تدارک می‌بیند. در ادامه، گفت‌وگوی همشهری با «سید حسن حسینی» مسئول دبیرخانه بین‌المللی حسینیه ایران را می‌خوانید.

دلیل نام‌گذاری یزد به حسینیه ایران از نظر شما چیست؟

عشق و ارادت یزدی‌ها به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در تمام رفتار، گفتار و کردار آنها تجلی داشته و دارد. از این رو از دیرباز یزد را به القابی همچون دارالشیعه، دارالعباده و دارالمومنین مفتخر ساخته است. همچنین به دلیل کثرت، قدمت و شیوه عزاداری و علاوه بر آن، تعداد زیاد حسینیه‌ها در یزد و سبک و آهنگ خاص عزاداری و نخل‌برداری و استقبال از محرم با خیمه‌زنی و پوش کشیدن تکایا این شهر مفتخر به لقب «حسینیه ایران» شده است.
 فرهنگ و رسوم، آیین و مراسم، وقفیات، خیرات و مبرات رایج در این شهر همگی نمود حاکمیت عقاید شیعه ۱۲ امامی و شریعت محمدی است و دراین فرهنگ نام امام حسین (ع) به عنوان سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش از جایگاه عزیز و منزلت رفیعی برخوردار است. 
برپایی مجالس روضه‌خوانی در ایام مختلف سال و در ساعات متناوب شبانه‌روز، یزد را به مجلس عزای حسین (ع) تبدیل کرده است و اغراق نیست اگر بگوییم شبی از ایام سال را نمی‌توانی در این دیار بیابی که مجلس عزای حسین (ع) برپا نباشد. همه این مشخصات یزد را به حسینیه ایران شهره کرده است.

از وضعیت گردشگری مذهبی در استان بگویید.

گردشگری مذهبی بهترین ظرفیت برای آشنایی افرادی است که می‌خواهند با اسلام ناب آشنا شوند. از آنجا که عزاداری یزدی‌ها سالم‌ترین شیوه عزاداری است، ظرفیت خوبی برای حضور گردشگران خارجی است. به این ترتیب، پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی از ذهن گردشگران از هر ملیت و دین و مذهب با مشاهده این انسجام پاک خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :