• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30825
+
-

کاهش معضل بیکاری با ایجاد شهرک‌های صنعتی

امیر ایلچی| کارشناس اقتصادی:

 از سال‌ها پیش، وقتی جمعیت کرج رو به فزونی نهاد و بخش زیادی از جوانان که پس از پایان تحصیلات به دنبال یک کار مناسب می‌گشتند، مشکل کارآفرینی به بحثی داغ در این کلان‌شهر تبدیل شد. این مشکل اگر به حال خود رها می‌شد، مهاجرت گسترده کسانی را در پی داشت که با صرف هزینه‌های گزاف در این شهر درس خوانده و پرورش پیدا کرده بودند و حال می‌خواستند استعدادها و توانایی‌های خود را جای دیگری که در بیشتر موارد تهران بود، به کار ببرند. ایجاد شهرک‌های صنعتی گزینۀ مناسبی بود که پیش روی مدیران قرار داشت. شهرک‌هایی که به عنوان بنگاه‌های کارآفرینی، سر و سامان دادن به وضعیت کسب و کار و صنعت را به عهده داشتند و به دلیل متمرکز بودن از یک‌سو با کاهش هزینه‌ها برای دولت و شهرداری و از سوی دیگر برای کارآفرینان و کسانی که می‌خواستند پا به عرصه تولید بگذارند، در مدت کوتاهی توانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند.  

نکتۀ مثبت دیگری که در این زمینه وجود داشت، از میان برداشتن مشکلات دریافت پروانه برای تاسیس کارخانه یا کارگاه بود که دست‌اندرکاران این شهرک‌ها دچار آن بودند. این شهرک‌ها که انتظارات زیادی از آنها می‌رفت خود انتظاراتی داشتند که برآورده نشد. اولین موردی که بیش از همه و حتی پیش از ساخت شهرک‌های صنعتی به چشم آمد، مکان‌یابی نادرست این شهرک‌ها بود که به صرف اینکه باید دور از شهر باشند، در بخش‌های نامناسب استان ساخته شدند که می‌توان گناه طراحان آن دانست. 

پیرو این اشتباه مشکل دیگر رفت‌وآمد کسانی است که در این شهرک‌ها کار می کنند و همیشه از این مشکل گلایه دارند. نکته بعدی نبود امکانات، ازجمله امکانات رفاهی در این شهرک‌هاست. کسانی که به این شهرک‌ها سر زده باشند دیده اند که نیازهای اولیه کارگران ازجمله سرویس بهداشتی مناسب، حمام مناسب، فضای سبز، امکانات درمانی و حتی آسفالت مناسب وجود ندارد.  موضوع مهم در این باره این است که وقتی کسی بخواهد خود را برای کاشت یک محصول و سپس برداشت آن آماده کند، باید هزینه‌هایی را که برای نگهداری از آن لازم است بپردازد. استان البرز با 10 شهرک صنعتی که صدها واحد صنعتی در آن فعال هستند و هر یک نقش بسزایی در کاهش بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، نیازمند توجه ویژه مسئولان است. 

اگر به شهرک‌های صنعتی به درستی نگریسته شود، می‌توانند در کوتاه‌مدت دست به کارهای بزرگی بزنند و رونق قابل‌توجهی به صنعت و اقتصاد استان بدهند. همگان می‌دانند کارگاه‌های کوچک صنعتی در همه جای دنیا به‌ویژه در مناطقی که با مشکل بیکاری رو‌به‌رو هستند، می‌توانند راهکاری مناسب و زودبازده باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید