• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30692
+
-

مشق گران در استان‌های شمالی

 علی حبیبی|  روزنامه‌نگار:

سال تحصیلی پیش رو، از نظر افزایش قیمت نوشت‌افزار، لباس، کیف و کفش مدرسه با دیگر سال‌های تحصیلی فرق دارد. اگر شرایط سال‌های گذشته را عادی بدانیم، در همان شرایط نیز برخی دانش‌آموزان از عهدۀ شهریه و مخارج یک سال تحصیل بر نمی‌آمدند. مشکل تهیه نوشت‌افزار و وسایل مدرسه به شروع سال تحصیلی ربط چندانی ندارد. این مشکل در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان قشر آسیب‌پذیر وجود دارد. برای رفع این مشکل نباید فقط برای آغاز سال تحصیلی برنامه اجرا کرد. 
از چند ماه پیش کشور با مشکل کمبود کاغذ رو‌به‌رو شده و مطبوعات، ناشران کتاب و فعالان تولید نوشت‌افزار با مشکل مواجهند. در این شرایط، واردات کاغذ کاهش یافته و این روند بر بازار اثر گذاشته است. برای رفع مشکل کمبود کاغذ و نوشت‌افزار، جز توسعه تولید داخل، راهی وجود ندارد. 

یکی از راه‌های مقابله با این شرایط، تولید کاغذ و کالاهای مرغوب است که نباید فراموش شود. افزایش تولید کاغذ و نوشت‌افزار ساده نیست و باید به فکر تهیه مواد اولیه آن بود. 
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان نوشت‌افزار درباره افزایش قیمت نوشت‌افزار گفت: تاکنون 60 درصد نیاز بازار نوشت‌افزار از طریق واردات برطرف شده و سهم عمده‌ای از این بازار امسال با کمک تولید‌کنندگان داخلی تدارک دیده خواهد شد.

به گفتۀ «موسی فرزانیان» اگر مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها به موقع تامین شود، کارخانه‌های داخل توان تولید محصول با کیفیت برای تامین نیاز داخل را دارند. 
وی افزود: در غیر این صورت در 6 ماه آینده با کمبود کالا مواجه خواهیم شد. 
این مسئول مصرف سالانۀ مداد را 5 میلیون قراص اعلام کرد و گفت: واردات مداد، پاک‌کن و مواد پلاستیک ممنوع است، زیرا کارخانه‌های داخلی امکان تولید آن‌ها را دارند. معیشت بسیاری از کشاورزان در روستاهای گیلان، مازندران و گلستان از کشاورزی تامین می‌شود. این کشاورزان در تامین نیازهای اساسی زندگی مشکل دارند و یکی از مشکلات آنان تهیه نوشت‌افزار فرزندانشان است.
جشن نیکوکاری و عاطفه‌ها نمی‌تواند همه نیازهای جاری این دانش‌آموزان را برطرف کند. با توجه به افزایش قیمت‌ها این مشکلات بیشتر خواهد شد، زیرا ممکن است که برخی والدین که در سال‌های گذشته به دانش‌آموزان کم بضاعت کمک می‌کردند، امسال نتوانند در این جشن‌ شرکت کنند و شاید خود نیازمند باشند. 

در این شرایط با 2 مشکل مهم حضور نیافتن برخی والدین در این جشن و گرانی کالاها مواجه هستیم که شرایط را از قبل دشوارتر کرده است. در مورد رفع کمبودهای نوشت‌افزار، کیف و کفش و سایر اقلام، چاره‌ای جز رسیدگی به تولیدات داخلی نداریم. به نظر می‌رسد در این زمینه با یک غفلت تاریخی مواجهیم. کالاهای داخلی از جمله نوشت‌افزار باید به صورت انبوه و با کیفیت تولید شود و در برخی موارد این مهم رعایت نمی‌شود.

تولید کالاهای بی‌کیفیت جدا از این‌که به نارضایتی مشتری منجر می‌شود، هزینه‌های مصرف‌کننده، تولیدکننده و دولت را چند برابر می‌کند. به یقین مصرف‌کننده نمی تواند در درازمدت مثل سایر کالاهای با کیفیت از آن استفاده کند. تولید‌کننده هم  به دلیل نارضایتی مشتری و خریداری‌نکردن جنس متضرر خواهد شد. در این شرایط دولت ناگزیر است که با هزینه‌های بیشتری این کالاها را از خارج وارد کند.
توزیع ارزان و رایگان نوشت‌افزار در آغاز سال تحصیلی و در طول فعالیت مدارس از طرف دستگاه‌های دولتی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت از راه‌های دیگر رفع این مشکل است که باید در اجرای برنامه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید