• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30536
+
-

روزهای پررونق صادرات اصفهان

مدیر‌کل گمرک اصفهان: عمده‌ترین کالاهای صادراتی از استان، آهن‌آلات و فولاد، محصولات پتروشیمی و فرش است

اقتصادی
روزهای پررونق صادرات اصفهان

نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

رشد ارزش صادرات اصفهان در 5 ماه نخست امسال در شرایطی صورت گرفته است که توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود. از این روست که توجه مسئولان به اهمیت این موضوع بسیار مورد تاکید است، زیرا این رشد ارزشی در صادرات نه‌تنها از دیدگاه ارزآوری، بلکه باید از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. 


تاثیر نرخ دلار بر رشد صادرات

آن گونه که مدیر کل گمرک اصفهان اعلام می‌کند، ۸۸۳ قلم کالا به وزن 2 میلیون و ۱۹۸ هزار تن به ارزش بالغ بر ۹۲۵ میلیون و ۳۴۱ هزار دلار در این مدت از اصفهان به دیگر نقاط جهان صادر شده است. «اسدالله احمدی ونهری» عمده‌ترین کالاهای صادراتی از استان را آهن‌آلات و فولاد به ارزش ۳۴۶ میلیون دلار، محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار و فرش به ارزش ۹۲ میلیون دلار برمی‌شمرد و بیان می‌کند: مهم‌ترین کشورهای مقصد صادراتی این استان عراق با ۲۳۳ میلیون دلار و سهم ۲۵ درصد از کل صادرات، افغانستان با ۱۴۲ میلیون دلار و ۱۵ درصد، امارات متحده عربی با ۱۱۶ میلیون دلار و ۱۳ درصد و پاکستان با ۸۳ میلیون دلار و ۹ درصد سهم از کل صادرات استان است.
وی می‌افزاید: همچنین ۲۵ هزار و ۳۶۱ تن کالا به ارزش ۱۲۰ میلیون و ۶۱۱ هزار دلار در 5 ماه ابتدای امسال به گمرک اصفهان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۵ درصد و از نظر ارزش ۳۳ درصد کاهش یافته است.


 تاثیر نوسانات ارزی

با توجه به آمار گمرک استان واضح است که صادرات محصولات غیرنفتی از اصفهان در این مدت افزایش داشته است و در حالی که بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی دلیل این اتفاق را ناشی از موفقیت سیاست‌های ارزی دولت در چند ماه اخیر عنوان می‌کنند، افرادی هم بر این باورند که نرخ دلار به‌تنهایی نمی‌تواند باعث توسعه صادرات شود.  با آن‌که واردات و صادرات پیش از هر بخش دیگری از اقتصاد تاثیر می‌گیرد این تاثیرات بسته به شدت نوسانات و نوع کالاها متفاوت است، چراکه صادرات به برنامه‌‌ریزی، زمان‌بندی و برخی تعهدات خاص نیاز دارد و افزایش نرخ دلار در کوتاه‌مدت ممکن است برای برخی صادرکنندگان افزایش فوری در درآمدزایی به همراه داشته باشد، اما نمی‌تواند در میزان صادرات تاثیر چشمگیری بگذارد.

همچنین عده‌ای دیگر چون «مجتبی خسروتاج» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گویند: نوسانات ارزی در طولانی‌مدت منجر به افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و تولید داخل را با مشکل روبه‌رو می‌کند. زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، همان‌طور که درآمدهای صادراتی بیشتر می‌شود، هزینه‌هایی که برای تامین مواد اولیه و خرید کالا وجود دارد نیز بالا می‌رود. بر همین اساس، حتی صادرکنندگان هم ترجیح می‌دهند که افزایش نرخ ارز به‌ صورت تدریجی و بر اساس تفاوت تورم داخلی و خارجی باشد تا بتوان برنامه‌ریزی راحت‌تر و اصولی‌تری انجام داد. بنابراین، هیچ‌یک از صادرکنندگان از افزایش یک‌باره نرخ ارز استقبال نمی‌کنند، چراکه برخی کالاهای ما به ‌گونه‌ای است که افزایش یک‌باره نرخ ارز اجازه سرمایه‌گذاری در آنها را نخواهد داد.


کاهش قاچاق

اما «اسماعیل نادری» معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، افزایش ارزش صادرات اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کند؟
این مسئول با اشاره بر روند صعودی نرخ دلار از اواخر سال گذشته تاکنون می‌گوید: رشد ارزشی نرخ ارزشی صادرات اصفهان در نیمه نخست امسال به دلیل فرایند رشد نرخ ارز بوده است. وی تصریح می‌کند: مهم‌ترین محصولات صادراتی آهن و فولاد، ماشین‌آلات مکانیکی و فرش بوده است. در برابر رشد ارزشی صادرات استان، با کاهش قاچاق کالا روبه‌رو بوده‌ایم، چون با توجه به نرخ ارز، قاچاق مانند گذشته صرفه اقتصادی ندارد و کمتر شاهد چنین اقدامی هستیم. به علاوه، در واردات رسمی کالا نیز روند کاهشی ایجاد شده است.  این مسئول بیان می‌کند: اما دلیل آن‌که برخی از صادرکنندگان همچنان گلایه‌‌مند از شرایط نرخ ارز هستند آن است که نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه وارداتی که نیازمند تولید است موثر است و باعث افزایش نرخ نهایی کالاها می‌شود، به‌ویژه موادی که واردات آنها شامل ارز 4 هزار و 200 تومانی نمی‌شود. 

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور می‌شود: البته دولت برای حل مشکلات تولیدکنندگان اقداماتی چون تصویب قوانینی برای تسهیل ورود مواد اولیه مورد نیاز انجام داده که امیدواریم به مرور زمان، این موانع برای فعالان اقتصادی کمرنگ‌تر شود. ضمن آن‌که ما نیز برای حمایت از حقوق تولیدکنندگان واقعی با تمام دستگاه‌های مرتبط با این فعالان اقتصادی رایزنی کرده‌ایم.


امید به بهبود شرایط اقتصادی

 نادری درباره مقاصد صادراتی استان می‌گوید که عراق و افغانستان در اولویت این مقاصد قرار داشتند و توضیح می‌دهد: عراق و افغانستان از کشورهایی هستند که با ارزش پول ملی می‌توان با آنها معامله تجاری کرد. در معاملات بین ایران با این کشورها دلار حذف و بر اساس ارزهای رایج 2 کشور صادرات انجام می‌شود.
 این مسئول با ابراز امید به بهبود شرایط اقتصادی برای ماه‌های آینده، بر ضرورت افزایش ارزش پول ملی، حل مشکلات فعالان اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان، کوتاهی دست واسطه‌گران و فعالیت بیشتر سامانه نیما برای ایجاد شرایطی بهتر تاکید می‌کند. به علاوه، لازم است برای بهبود این شرایط از راهکارهای بخش خصوصی به عنوان نجات‌دهنده اقتصاد کشور نیز بهره‌‌مند شویم.


تاثیر نرخ ارز بر تجارت بین‌المللی

«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره تاثیر نرخ ارز بر تجارت بین‌المللی می‌گوید: افزایش و کاهش نرخ ارز می‌تواند تاثیراتی مثبت یا منفی در تجارت خارجی کشور داشته باشد که البته این موضوع فقط مربوط به کشور ما نیست و در تمام کشورهای دنیا مطرح است. این موضوع به قدری اهمیت دارد که برخی کشورها حاضرند برای رونق صادرات، ارزش واحد پول ملی خود را کاهش دهند. حتی به عقیده برخی از کشورها از جمله آمریکا، چین با هدف افزایش رونق صادرات، ارزش واحد پول ملی خود را کاهش می‌دهد تا به این ترتیب قیمت کالاهایش نسبت به کالاهای سایر کشورها رقابتی‌تر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید