• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد مطلب : 30480
+
-

ترزامی؛ قربانی کشمکش لندن و اتحادیه اروپا

حزب محافظه‌کار انگلیس برکناری نخست‌وزیر را بررسی می‌کند

ترزامی؛ قربانی کشمکش لندن و اتحادیه اروپا

محمدامین خرمی/خبرنگار

نخست‌وزیر انگلیس درست زمانی که تصور می‌کرد برای خروج مذاکرات برگزیت از بن‌بست راه‌حلی پیدا کرده، هم از سوی هم‌حزبی‌هایش در لندن و هم از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار بی‌سابقه‌ قرار گرفته است.

براساس طرح جدید خانم می، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا یعنی از 6‌ماه دیگر همچنان از مزایای مبادلات کالا در بازار مشترک اروپا بهره‌مند می‌شود اما مبادلات خدمات و جابه‌جایی آزادانه افراد به پایان می‌رسد. رئیس کمیسیون اروپا اما تکلیف اتحادیه را از همین الان با بخش اصلی این طرح مشخص کرد و در میان تشویق‌های مکرر نمایندگان پارلمان اروپا که برای نشست سالانه به شهر استراسبورگ در مرز فرانسه و آلمان آمده‌اند، گفت: «اگر از اتحادیه‌ خارج شوید، دیگر عضو بازار مشترک هم نیستید.» دولت انگلیس 30‌ماه گذشته را مشغول مذاکره با اتحادیه اروپا بر سر تعیین شرایط خروج از این سازمان بوده است. این مذاکرات پس از آن آغاز شد که 52درصد از مردم انگلیس با حضور در پای صندوق، رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند. این رأی را باید نقطه آغاز تمام پیچیدگی‌های سیاسی و اقتصادی انگلیس طی 2 سال و نیم گذشته دانست. انگلیس طی این مدت دائما بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به بن‌بست خورده است اما ترزا می‌ تصور می‌کرد با طرح جدیدی که تهیه کرده بالاخره راهی برای عبور از این وضعیت پیدا کرده است. اکنون اعلام مخالفت صریح از سوی یونکر و تأیید سخنان او با تشویق‌های ممتد نمایندگان پارلمان اروپا عملا این راه را هم مسدود کرده است. پیش از این البته 80نفر از نمایندگان هم‌حزبی خانم نخست‌وزیر هم با طرحش مخالفت کرده‌ بودند تا از اساس امید او برای تصویب این طرح در مجلس ناامید شود.

فشارهای درون‌حزبی

 تعدادی از نمایندگان حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار جلسه‌ای برای عبور از خانم نخست‌وزیر ترتیب داده بودند. 50نفر که البته چهر‌ه‌های شاخص در میان آنها انگشت‌شمار بودند در نشستی ملزومات برکناری ترزا می ‌و تعیین چهره‌ای جدید به‌عنوان رهبر حزب و جانشین او به‌عنوان نخست‌وزیر را مورد بررسی قرار دادند. هرچند این نشست را حتی بسیاری از مخالفان مطرح ترزا می‌ تحریم کرده بودند اما مطرح شدن موضوع عبور از ترزا می در چارچوب یک نشست رسمی نمایندگان حزب محافظه‌کار برای نخستین‌بار موضوع مهمی به شمار می‌رود.
این نمایندگان به عملکرد ترزا می‌ در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا معترضند و معتقدند او در مقابل اروپایی‌ها بیش از اندازه کوتاه آمده است. آنها خواستار جدایی تمام و کمال از این سازمان هستند؛ ایده‌ای که هرگز مورد قبول ترزا می‌ نبوده است. او به‌دنبال یافتن راه چاره‌ای برای حفظ ارتباط حداقلی میان اقتصاد انگلیس با شریان‌های اقتصادی اروپاست تا شاید آسیب وارده به این کشور را در فردای بعد از خروج به حداقل کاهش دهد. ترزا می ‌معتقد است بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و بزرگ در انگلیس درصورت قطع کامل ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا آسیب جدی خواهند دید. طرح می‌ همانطور که هواداران زیادی دارد، مخالفان بسیاری هم دارد اما آن دسته از مخالفانی که نشست دیروز را تحریم کردند می‌گویند 200روز مانده به موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فرصت مناسبی برای مطرح‌کردن این موضوع نیست و آنها اعتقادی به برکناری او ندارند. وزیر خارجه و وزیر برگزیت که 2‌ماه پیش در واکنش به طرح نخست‌وزیر استعفا دادند جزو این دسته‌اند. طبق قانون درصورتی که 48نماینده حزب محافظه‌کار طی نامه‌های جداگانه به کمیته مرکزی حزب، عدم‌اعتماد به ترزا می‌ را اعلام کنند، او از رهبری کرسی حزب به زیر کشیده می‌شود و در نتیجه جایگاه خود در رأس کابینه را هم از دست خواهد داد. این روند اکنون با ارسال نامه از سوی 3نماینده آغاز شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید