• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد مطلب : 30470
+
-

زنگ پیاده به وقت مهر

از اول مهرماه تردد وسایل دودزا در تهران ممنوع است و شهر به سمت اجرای طرح‌های پیاده‌محور می‌رود

ترافیک
زنگ پیاده به وقت مهر

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار


امسال نخستین سال طی دهه اخیر است که هیچ آماری از افزایش ترافیک در مهر 97 قابل پیش‌بینی نیست. 

سال گذشته طرح ساعت کار شناور ادارات دولتی طی 2هفته نخست مهر اجرا شد و تهران تجربه‌ای نو را مشاهده کرد. امسال نیز برنامه‌ای نو برای کاهش ترافیک شهری پیش‌بینی شده که شبیه هیچ سال دیگری نیست و آن توجه به پیاده‌ها در برابر سواره‌هاست.
بزرگ‌ترین شواهد برنامه‌های جدید را در جلسه دیروز ستاد استقبال از مهر می‌شد یافت؛ جایی که پس از 3ساعت اظهارنظر مسئولان شهری و پلیس درباره اهمیت دادن به ترافیک معابر و لزوم رفع آن، اعلام شد که معبرسازی و مهیا کردن زیرساخت‌های تردد خودروها دیگر اولویت ما نیست و باید برای رفع ترافیک به الگوهای پیاده‌محوری و دوری از خودرومحوری پرداخت.

شهرداری تهران طی ماه‌های اخیر با رونمایی از طرح دوچرخه‌های اشتراکی، پیاده راهسازی و برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی تلاش کرده این ایده را در شهر گسترش دهد که باید بر پیاده‌ها تمرکز کرد.
 براساس الگوی جدید مدیریت شهری، باید قریب به اتفاق ترددها با حمل‌ونقل عمومی و سامانه‌های پاک انجام شود و در برابر خودرومحوری‌های گذشته، عرض معابر سواره‌رو کم شود و به پیاده‌ها اختصاص یابد. در جلسه ستاد استقبال از مهر برخی اعتقاد داشتند که باید در برخی معابر شهری پل عابر افزایش یابد اما نگاه شهرداری در دوره جدید این است که پل عابر در بیشتر معابر شهری توهین به پیاده‌ها و مظهر توجه به‌خودروهاست و در جایی که موضوع امنیت تردد عابر در سطح تأمین می‌شود باید محل عبور برای پیاده‌ها مهیا شود و برای آنکه عابر مزاحم ترددهای شهری خودروها نشود، نباید پل عابر را به او تحمیل کرد. همچنین شهرداری تهران پیشنهادی را مبنی بر کاهش ۲۰کیلومتری سرعت کامیون‌ها نسبت به سایر خودروها در بزرگراه‌های تهران به پلیس راهور داده است.

چرا پیاده‌محوری؟
آمارها ترسناک است. روزی هزار خودرو و 100موتورسیکلت جدید به تهران افزوده می‌شوند و هیچ کدام از وسایل نقلیه فرسوده از تهران بیرون نمی‌روند. تهران سال‌هاست به پارکینگی از وسایل نقلیه تبدیل شده که هیچ معبری از تردد آنها در امان نیست. در چنین شرایطی الگوی پیاده‌محوری تنها راه نجات تهران از ترافیک و آلودگی هواست.

شناور شدن ساعت کار
شاهد دیگر بر رویکرد جدید مسئولان در مهر 97مربوط به پیشنهاد شناور شدن ساعت کاری در نیمه اول مهر از ساعت  ۷ تا ۸:۳۰ صبح  است که باید هیأت دولت با آن موافقت کند. 
در این طرح از شهرداری به دولت پیشنهاد شده که ساعت آغاز به‌کار ادارات شناور شود و کارمندان بتوانند در پایان روز با ‌اضافه کاری ساعت صبح خود را جبران کنند. این ایده سال گذشته به شکل دیگر اجرا و موجب کاهش ترافیک تا 20درصد شد. این طرح امسال نیز می‌تواند تجربه‌ای نو برای کاهش ترافیک در مهر 97باشد.

آماده‌باش پلیس 
پلیس تهران به‌عنوان یکی از اضلاع برقراری آرامش شهری، تا 15مهر در آماده‌باش خواهد بود. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این‌باره گفت: اتفاقات و سوانح، ناشی از عدم‌رعایت قوانین است و متأسفانه در این بخش هم عابران و هم راکبان موتورسیکلت، بیش از 70درصد کشته‌های تصادفات را به‌خود اختصاص می‌دهند. سایر رانندگان نیز در رعایت مقررات، بی‌انضباطی می‌کنند. البته فرهنگسازی هم دچار نوساناتی است و باید در کنار برخورد قاطع و قانونی با متخلفان، از توان شهرداری و پلیس در مورد فرهنگسازی و آموزش شهروندان استفاده کنیم. به گفته رحیمی، متأسفانه قانون‌گریزی افزایش یافته است و وضع خوبی در حوزه قانون‌مداری ترافیک نداریم. رحیمی همچنین اعلام کرد: شناور شدن ساعات کاری ادارات در روزهای نخست مهرماه می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

اهمیت نگاه نرم‌افزاری به ترافیک

   سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ

تهران شهری پیچیده و خاص است که دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی آن را کنترل کرد. باید طرحی جامع برای حمل‌ونقل تهران تهیه شود و تعهد به اجرا نیز داشته باشیم. بحث تغییر رفتار شهروندان نیز موضوعی جدی برای پیگیری است. از سویی باید به جای اضافه کردن نیروی انسانی و خودرو به سمت مدیریت هوشمند شهر برویم و نمی‌توان با اضافه کردن مداوم نیروی انسانی و خودرو مشکلات را حل کرد. باید تمهیداتی اندیشید که جرایم بموقع پرداخت شود نه اینکه چند‌ماه طول بکشد و باید بگویم پلیس در خدمت شهر است. متأسفانه تعداد کشته‌های تصادفات در پایتخت در سال ۹۶ نسبت به سال قبلش افزایش یافته و امسال نیز با درصد کمی کاهش را شاهد هستیم.

برخورد با اتوبوس‌های دودزا

   محسن پورسیدآقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران

باید با اتوبوس‌های دودزا و آلاینده برخورد شود. براساس ابلاغی که به پلیس شده از اول مهرماه تردد اتوبوس و مینی‌بوس‌های دودزای شهرداری ممنوع است و از پلیس می‌خواهم که با این اتوبوس‌های دودزا فارغ از اینکه متعلق به شهرداری است یا نه برخورد کرده و آنها را متوقف کند و از مردم نیز می‌خواهم که هرکجا تردد اتوبوس‌های دودزا را مشاهده کردند به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند. از ابتدای آبان‌ماه نیز طرح کاهش، اجرایی می‌شود و همه خودروها ملزم به داشتن معاینه فنی هستند. همچنین تعداد دوربین‌های سطح شهر افزایش یافته است و قطعا در رابطه با خودروهای دودزا نظارت ویژه‌ای خواهیم داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید