• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد مطلب : 30449
+
-

پشت پرده تجارت شیرخشک

ممنوعیت صادرات شیرخشک و قرار گرفتن این محصول در فهرست کالاهای وارداتی مشمول دریافت ارز دولتی 4200تومانی، واکنش تولید‌کنندگان شیر و شیرخشک را به‌دنبال داشته است.

به گزارش همشهری، مرداد‌ماه امسال محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک ایران ممنوعیت صادرات انواع شیرخشک سنتی و شیرخشک اطفال را ابلاغ کرد. اما متعاقب آن با توجه به تنگنای ارزی و محدود شدن اقلام کالایی مشمول ارز دولتی، شیر نیز در فهرست کالاهای مشمول ارز 4200تومانی برای واردات قرار گرفت. این رویکرد دوگانه وزارت صنعت در مورد واردات و صادرات شیرخشک، مخالفت وزارت جهادکشاورزی و واکنش انجمن صنفی گاوداران و تولید‌کنندگان شیرخشک را به‌دنبال داشته است. دیروز رئیس انجمن صنفی گاوداران در یک نشست خبری، تلاش برای ممنوعیت صادرات شیرخشک را متوجه کارخانه‌های لبنی به‌ویژه کارخانه‌های دولتی دانست که می‌خواهند از محل واردات، زیان خود را جبران کنند. احمد مقدسی، افزود: وزیر جهادکشاورزی مخالفت خود را با این تصمیم وزیر صنعت، کتبی اعلام کرده و اگر این روند به نتیجه نرسد، موضوع را به دیوان عدالت اداری می‌کشانیم.

 به گفته او، در سال‌های گذشته کارخانه‌های لبنی برای دامداران و کارخانه‌های شیرخشک تعیین تکلیف می‌کردند اما امسال با افزایش نرخ ارز، دامداران با کارخانه‌های شیرخشک به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و از اوایل مرداد‌ماه به‌صورت مستقیم شیرخشک را بدون یارانه دولتی صادر ‌کردند، که ناگهان وزیر صنعت برخلاف قانون با ابلاغ مصوبه‌ای صادرات شیرخشک را ممنوع کرد. به گفته مقدسی، مشخص نیست چرا این وزارتخانه برخلاف قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و بسته ارزی جدید، به ممنوع کردن صادرات شیرخشک و صدور مجوز برای واردات آن با ارز دولتی اقدام کرده است. او با بیان اینکه حتی وزیر جهادکشاورزی نیز از این مصوبات بی‌اطلاع بوده، افزود: با وجود این، وزیر جهادکشاورزی در نامه‌ای به وزارت صنعت، مخالفت خود را با این مصوبات اعلام کرد. مقدسی با اشاره به پشت پرده ماجرا گفت: تولیدکنندگان لبنیات برنامه داشتند؛ ابتدا ممنوعیت صادرات را اعلام کنند و سپس به دروغ خبر دادند کمبود شیرخشک داریم و در ادامه وزیر صنعت در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تخصیص ارز 4200تومانی برای واردات شیرخشک شد و دیروز هم کارخانه‌های لبنی نامه درخواست واردات 25هزار تن شیرخشک را اجرایی کردند. اگر این کارها مافیایی نیست، پس چیست؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید