• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 22 شهریور 1397
کد مطلب : 30445
+
-

شکایت از عوامل اصلی تجمع فیضیه

جنیدی: دولت از فردی به‌صورت مصداقی شکایت نکرده و خواهان برخورد با عوامل اصلی است

حقوقی
شکایت از عوامل اصلی تجمع فیضیه

تجمع حدود یک‌ ماه پیش طلاب قمی به مرحله شکایت از عوامل برگزاری برنامه رسیده است. دولت، پیگیر پشت پرده توزیع پلاکاردهای توهین‌آمیز و تهدیدآمیز در این مراسم است تا برخوردهای فردی با کسانی که این پلاکاردها را در دست داشتند. مهم‌ترین این شعارها که اشاره تلویحی داشت به ماجرای فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در استخر، مذاکره‌کنندگان و ازجمله حسن روحانی را هم به غرق شدن در استخر بشارت می‌داد؛ شعاری با این مضمون:
 ‌ای آنکه مذاکره شعارت
 استخر فرح در انتظارت

 معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت تلویحا بر همین نکته تصریح داشت. او می‌گفت طرح شکایت دولت از اتفاقات روز 25مرداد مدرسه فیضیه قم و شعارهای سرداده شده علیه دولت جنبه شخصی ندارد و از هیچ طلبه‌ای شکایت نشده است. برخی اکانت‌های توییتری قم در هفته جاری خبر احضار و بازداشت 5 طلبه بنا به شکایت نهاد ریاست‌جمهوری را داده بودند. با این حال، بازداشت‌های اخیر براساس طرح شکایت دولت کمی بعید به‌نظر می‌رسد. با توجه به رسیدگی‌های قضایی پرونده‌های روحانیون در دادگاه ویژه روحانیت بعید نیست این بازداشت‌ها در ارتباط با ورود مدعی‌العموم به پرونده نیز بوده باشد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ورود دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم به موضوع «شعار مکتوب در تجمع قم» اعلام کرده بود: در دادسرای ویژه روحانیت پرونده‌ای تشکیل شد و دنبال ریشه‌یابی قضیه و همچنین بررسی ابعاد مختلف ماجرا هستند. به گزارش همشهری، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز شکایتی را برای رسیدگی به این پرونده در قوه قضاییه تنظیم کرده بود. 

علیرضا آذربایجانی، یکی از معاونان معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفته بود: در این پرونده مبادرت به طرح شکایت در دادسرای صالح کردیم و امیدواریم در آینده شاهد تکرار این رفتار نامتعادل نباشیم. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز گذشته طرح این شکایت را تأیید کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا بازداشت‌های صورت گرفته براساس شکایت دولت بوده‌، گفت: «معاونت حقوقی از اشخاص شکایت نکرده و به‌طور کلی نسبت به عوامل اتفاقات مدرسه فیضیه قم طرح دعوا کرده است.» 

چه نهاد و تشکلی محکوم می‌شود؟
او همچنین در تشریح این نکته که آیا جریان و تشکل خاصی نیز در شکایت دولت از ماجرای مدرسه فیضیه مدنظر بوده است، تصریح کرد: «از هیچ فرد و نهاد حقوقی به‌صورت مصداقی شکایت نشده و دولت خواهان برخورد با عوامل اصلی این اتفاقات است.» 
موضوع شکایت اما مشخص است و به‌صورت مصداقی همان یک پلاکارد خاص توزیع شده در مراسم است که به گفته جنیدی جنبه «تهدید» علیه دولتی‌ها داشته است. بعد از حادثه 25دی‌ماه گروه‌ها و تشکل‌هایی در مظان تدارک چنین تجمعی با اغراض سیاسی قرار داشتند. برگزاری چنین تجمعی بدون دستور کار مشخص و با صرف دعوت از حسن رحیم‌پور ازغدی به‌خودی خود بحث‌برانگیز بود. بی‌برنامه‌بودن آن هم درنهایت طرح طیف گسترده‌ای از موضوعات در انتقاد از دولت تا شائباتی درباره نهاد مرجعیت از سوی رحیم‌پور ازغدی را به همراه داشت. دبیرخانه تشکل استادان حوزه علمیه قم نخستین متهم این ماجرا بود که ارسال پیام‌های دعوت از 2روز قبل مراسم را شروع کرده بود و بعد از اتفاقات رخ داده در اطلاعیه‌ای به این مضمون بسنده کرده که «تشکل استادان هیچ‌گونه دخالتی در برنامه‌ریزی و برگزاری این جلسه نداشت.»

 حضور فرمانده تیپ 83 امام صادق سپاه در جلسه مذکور نیز یکی دیگر از نکات بحث‌برانگیز حوادث این برنامه بود. آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید ضمن محکوم کردن اتفاقات جلسه، خواستار توضیح سپاه درباره حضور پرسنلش در این مراسم شده بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که براساس قرائن و شواهد موجود به‌صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام کرد: سپاه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است. 

مراجع تقلید و علمای قم نیز در سخنرانی‌ها و اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اتفاقات مدرسه فیضیه قم را محکوم کردند. آنچه دولتی‌ها در طرح شکایت از حوادث فیضیه به‌دنبالش هستند شاید از نوشته روی دسته پلاکاردهای توزیع شده در این مراسم قابل ردیابی باشد. در عکس‌های منتشر شده از مراسم مدرسه فیضیه این جمله که «بعد از مراسم تابلو‌ها را برگردانید» روی دسته پلاکاردها خودنمایی می‌کرد. دولت و مدعی‌العموم احتمالا به‌دنبال عوامل اصلی و مرجع بالادستی تهیه و توزیع چنین پلاکاردهایی در مراسم فیضیه هستند و جواب را در همان جاها خواهند جست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :