• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30363
+
-

چرای دام غیرمجاز، پارک ملی لار را تهدید می‌کند

معاون سازمان محیط‌زیست: دامداری نهادها و ادارات در پارک ملی لار با وجود خشکسالی، هیچ توجیهی ندارد

چرای دام غیرمجاز، پارک ملی لار را تهدید می‌کند

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به چرای بیش از حد مجاز دام در پارک ملی لار گفت: دام مازاد در این عرصه نه‌تنها باعث تخریب مرتع می‌شود بلکه بر کمیت و ‌کیفیت آب سد لار نیز تأثیر‌گذار است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حمید ظهرابی در جلسه بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های پارک ملی لار که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد، تصریح کرد: پارک ملی لار از نظر غنای ژنتیک و چشم‌اندازهای طبیعی، منحصر به ‌فرد و دارای اهمیت زیست‌محیطی است. از سوی دیگر رودخانه و سد لار به‌عنوان یکی از منابع مهم آب تهران حائز اهمیت استراتژیک است.

 ظهرابی با بیان اینکه بخشی از دام‌های این منطقه متعلق به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و بخشی دیگر متعلق به عشایر حاضر در منطقه است که براساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی باید این تعداد دام کاهش پیدا کند، گفت: در این جلسه مقرر شد تا اداره کل منابع طبیعی استان تهران، گزارش دقیقی از تعداد پروانه‌های دام و کیفیت مراتع در اختیار نهادها، مؤسسات و دستگاه‌های مختلف را به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کند. وی افزود: مدیران کل حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و امور عشایری استان تهران نیز برای مقابله با ورود دام مازاد بر پروانه، مکلف به تشکیل اکیپ کنترل دام شدند. دستگاه‌های مسئول نیز مکلف شدند تا گزارشی دقیق از وضعیت تمامی اراضی منطقه مشتمل بر مستثنیات، ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را تهیه کنند تا با اقدامات غیرقانونی صورت گرفته در منطقه برخورد شود.وی با تأکید بر اینکه باید بین دامداران مجاز و غیرمجاز تفاوت قائل بود و با دامدار غیرمجاز باید برخورد قانونی صورت گیرد و حقوق دامدار مجاز تأمین شود، گفت: دامداری توسط نهادها، ادارات و بانک‌ها در پارک ملی لار با شرایط کنونی خشکسالی، تخریب مراتع و فرسایش ویرانگر هیچ توجیهی ندارد.

حوضه آبریز لار محدوده 73هزار هکتاری است که 28هزار هکتار آن را پارک ملی لار تشکیل می‌دهد. در این عرصه 480بهره‌بردار در قالب 63 سامانه عرفی پروانه چرای 93هزار دام اهلی را در اختیار دارند. به عقیده کارشناسان، این وضعیت بسیار فراتر از ظرفیت مراتع در شرایط کنونی است. جلسه بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های پارک ملی لار با حضور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، مدیران کل حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایری استان تهران و مدیران حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد و تهدیدات پارک ملی لار، خصوصا دام اهلی مورد بررسی قرار گرفت.


 تأکید بر لزوم رعایت رژیم حقوقی حاکم بر پارک‌های ملی

 مسعود منصور، معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در جلسه بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های پارک ملی لار ضمن تأکید بر لزوم رعایت رژیم حقوقی حاکم بر پارک‌ها گفت: اگر لار پارک ملی است و مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست با طی روند قانونی انجام شده، حضور دام در آن معنایی ندارد. در سایر اراضی خارج از پارک نیز باید هم ظرفیت مراتع در صدور مجوز چرای دام مورد توجه قرار گیرد و هم از چرای غیرقانونی جلوگیری شود. وی خواستار مشارکت جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پرداخت حقوق عرفی دامداران و رفع چالش‌ها و مشکلات پارک ملی لار شد. منصور بر تعیین محدوده مستثنیات و اراضی ملی تأکید کرد. پارک ملی لار از سال‌ها قبل به‌عنوان پارک ملی مورد حفاظت قرار می‌گرفت که پس از انقلاب اسلامی به منطقه حفاظت شده تغییر یافت اما از سال 1382 بار دیگر به‌عنوان پارک ملی مورد حفاظت قرار گرفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید