• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30355
+
-

«پیرمرد و تفنگ»؛ آخرین پرده نمایش رابرت ردفورد

احتمال دریافت نخستین اسکار بازیگری برای رابرت ردفورد در مراسم اسکار 2018 وجود دارد

آرش نهاوندی/مترجم

در سال پایانی حضور رابرت ردفورد به‌عنوان بازیگر در عرصه سینما آخرین فیلم وی با عنوان «پیرمرد و تفنگ» در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. احتمال می‌رود که این فیلم نخستین اسکار بازیگری را برای ردفورد در سال پایانی حضورش در سینما به ارمغان آورد. سابقه و شهرت ردفورد در زمینه بازیگری، تهیه‌کنندگی و تولید فیلم سبب شد حاضران در جشنواره تورنتو  هنگام حضور این بازیگر کهنه‌کار روی سن وی را به‌طور ایستاده تشویق کنند.‌ماه پیش بود که رابرت ردفورد اعلام کرد فیلم پیرمرد و تفنگ، آخرین فیلمی است که در آن ایفای نقش می‌کند. 

همه‌‌چیز درباره پیرمرد و تفنگ

پیرمرد و تفنگ، فیلمی جنایی محصول سال ۲0۱۸ به کارگردانی دیوید لوری است که رابرت ردفورد 82ساله در آن در نقش قهرمان اصلی داستان بازی می‌کند. این فیلم روایتگر داستان واقعی و پرمخاطره‎ «فارست تاکر» و فرار او از زندان «سن کوئنتین» آن هم در ۷۰سالگی است. فارست تاکر پس از فرار از زندان زنجیره‎ای بی‎سابقه از دزدی‎های مختلف را انجام داد. به اعتقاد منتقدان، اصلی‌ترین وجه فیلم، جدال میان فارست تاکر با کارآگاه پلیس است که نقش‌اش را «کیسی افلک» بازی می‌کند. کیسی افلک پیش‌تر نیز با دیوید لوری در چند فیلم دیگر همکاری داشته است. 

 من شکار شدم!

ردفورد روز دوشنبه در مراسم اکران فیلم پیرمرد و تفنگ گفت: برای من بازی در نقش افرادی که خلاف قانون عمل می‌کنند، همواره جذاب بوده است، پیش‌تر هم در فیلم‌های زیادی نقش مردانی را که خلاف جهت آب بازی می‌کردند را بازی کرده‌ام، بنابراین موضوع این فیلم با روحیات ماجراجویانه‌ام، جور درمی‌آید.رابرت ردفورد درباره نقش کیسی و خود می‌گوید: کیسی در این فیلم در نقش یک شکارچی و من در نقش شکار ظاهر می‌شوم. شکار همواره می‌داند که بالاخره روزی فرا خواهد رسید که شکارچی به‌دنبالش خواهد آمد و شکارچی نیز می‌داند که بالاخره شکار در چنگالش گرفتار می‌شود.
رابرت ردفورد اما درباره رابطه تاکر و کارآگاه پلیس در فیلم پیرمرد و تفنگ معتقد است که در این فیلم میان تبهکار و پلیس درک مشترکی وجود دارد که در نهایت به دوستی میان این دو می‌انجامد. دیوید لوری- کارگردان- درباره سبک خاص فیلمبرداری پیرمرد و تفنگ می‌گوید: برای اینکه حس قدیمی بودن به مخاطب القا شود، این فیلم را با دوربین 16میلیمتری‌ فیلمبرداری کردم. 
 کیسی افلک، «سیسی اسپاسیک» و «تام ویتز» خواننده نیز در فیلم پیرمرد و تفنگ به ایفای نقش پرداختند. این فیلم که در‌ماه اوت 2018 در جشنواره تلوراید اکران شده بود، دوشنبه این هفته در تورنتو به اکران عمومی درآمد. این فیلم قرار است‌ ماه آینده در فستیوال فیلم لندن نیز به نمایش‌درآید.

همکاری مشترک با نیومن در کارنامه ردفورد

احتمال کاندیداتوری ردفورد برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وی به‌دلیل کارگردانی فیلم «مردم عادی» در دهه 80 به دریافت جایزه اسکار نایل شده بود. او همچنین یک جایزه اسکار افتخاری را نیز در سال2002 دریافت کرده بود. رابرت ردفورد از سال۱۹۶۰ در عرصه بازیگری فعال است. او کار خود را از چندین برنامه تلویزیونی آغاز کرد و سپس نقشی کوتاه در درامی به نام «تال استوری» به‌دست آورد. وی در فیلم‌هایی چون «تعقیب» و «پابرهنه در پارک» نیز بازی کرد و پس از آن در فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» با پل نیومن- دیگر بازیگر مشهور سینما- همبازی شد. اما این تنها فیلم نیومن - ردفورد نبود. او در دومین همکاری خود با نیومن در سال۱۹۷۳ در فیلم «نیش» بازی کرد که موفق‌ترین فیلم او در گیشه نام گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید