• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30341
+
-

عزم بانک مرکزی برای مهار نقدینگی

روحانی: غیرمجازها عامل رشد نقدینگی بودند

رئیس‌کل بانک مرکزی برای توجیه مدیران بانک‌ها و تأکیدش بر اهمیت و ضرورت مهار نقدینگی نشستی را با حضور بانکداران برگزار کرد. عبدالناصر همتی این روزها برای عمل به وعده‌اش مبنی بر شنیدن همه حرف‌ها و نظرها روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد چند روز پیش او میزبان 20صاحب‌نظر اقتصاد بود و به‌دنبال انتشار آمار تازه رشد نقدینگی، میزبان مدیران بانک‌ها در میرداماد بود. طبق خبر رسمی منتشر شده در سایت بانک مرکزی، در این نشست مسیر‌های کنترل و هدایت نقدینگی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان تیرماه امسال به 16تریلیون و 22هزار و 500میلیارد ریال رسید که از ابتدای سال 4.7درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20.1درصد رشد داشته است. عبدالناصر همتی در جمع بانکداران بدون اشاره به جزئیات برنامه‌اش برای مهار نقدینگی اعلام کرد قصد دارد با همکاری بانک‌ها، روند رشد نقدینگی را مهار و آن را در خدمت تولید و اقتصاد قرار دهد.

هر چند به‌نظر می‌رسد هنوز رئیس‌کل بانک مرکزی درباره جزئیات برنامه‌اش برای مهار نقدینگی به جمع بندی نرسیده اما بحث‌های کارشناسی و مشورت‌ها در میان کارشناسان آگاه به مسائل پولی برای گره‌گشایی از عمده‌ترین مسائل جاری اقتصاد ایران ادامه دارد. در این میان دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری هم در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشد نقدینگی به ویژه اگر با منشأ پایه پولی اتفاق افتاده باشد، برای اقتصاد مشکل‌آفرین است. روحانی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از رشد نقدینگی بر اثر فعالیت موسسات مالی غیرمجاز اتفاق افتاده است.  علی دیواندری- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی- هم که خود از بانکداران کهنه‌کار نظام بانکی است با ارزیابی ترکیب نقدینگی توضیح می‌دهد: بخش زیادی از کاهش سهم پول از نقدینگی به تغییرات ساختاری نظام بانکی به‌ویژه ایجاد حساب‌های پشتیبان مربوط می‌شود که نیاز به نگهداری نقدینگی به شکل پول را کاهش داده است. ‌دیواندری ادامه داد: علاوه بر این با وجود حساب‌های پشتیبان به‌طور عملی شبه‌پول نیز کارکرد نزدیک به پول را برای دارندگان نقدینگی دارد و به همین دلیل بخشی از اثرات تورمی شبه‌پول عملا تخلیه شده است. با وجود این درصورت افزایش سیالیت نقدینگی انتظار می‌رود فشار تورمی جدید و در عین حال محدودی از ناحیه نقدینگی موجود بروز یابد اما فشار تورمی از این ناحیه در حد نگران‌کننده نخواهد بود.

حسین عبده‌تبریزی مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی  هم تأکید می‌کند: تا زمانی که دوگانه نقدینگی و تورم را متوقف نکنیم، مسئله اساسی حل نخواهد شد. عبده‌تبریزی با بیان اینکه مسئله ارز حل نمی‌شود مگر اینکه مسئله بانک حل شود، گفت: برای اینکه عدم‌تعادل‌ها به تعادل تبدیل شود، سیاستگذار باید هزینه‌هایی را بدهد. عبده‌تبریزی ادامه‌می‌دهد: اصلاح بودجه و تأمین حداقل‌ها برای اقشار ضعیف، موجب اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از تداوم خلق نقدینگی متکی بر پرداخت سود موهوم می‌شود و مجلس نسبت به این موارد باید اعلام موضع کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید