• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30331
+
-

فرصت 2 ساله برای نجات زمین

دبیر کل سازمان ملل درباره روند کنونی مهار تغییرات اقلیمی هشدار داد

رویداد
فرصت 2 ساله برای نجات زمین

 در منطقه سیبری برای نخستین بار دمای 37درجه به ثبت رسیده، در مدار قطب شمال دما به 30درجه رسیده و در بسیاری از کشورها گرما رکورد شکسته است تا امسال به‌عنوان یکی از گرم‌ترین سال‌ها در ذهن مردم جهان بماند؛ شرایطی که هشدار دبیرکل سازمان ملل را به‌دنبال داشته است.

 به گزارش رویترز، آنتونیو گوترش دیروز طی سخنانی در دفتر سازمان ملل در نیویورک گفت که آنچه همیشه درباره آینده تغییرات آب‌و‌هوایی در جهان مطرح می‌شده، همین الان در حال وقوع است و «اگر جهان تا سال 2020مسیر کنونی‌ را اصلاح نکند، تغییرات اقلیمی به شرایط افسارگسیخته‌ای تبدیل خواهد شد که کنترل آن دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود». دبیرکل سازمان ملل 2 سال پیش رو را تنها فرصت باقیمانده برای تغییر مسیر کنونی روند تغییرات آب‌وهوایی در جهان دانست و گفت: «تغییرات اقلیمی مسئله تعیین‌کننده دوران ماست و ما اکنون در یک برهه تعیین‌کننده قرار داریم.»

در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی پاریس که 3سال پیش برگزار شد، کشورهای جهان توافق کردند تا تمامی تلاش خود را به‌کار گیرند تا طی ۱۵ سال دمای کره زمین بیش از 2درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا نکند؛ تعهدی که دبیرکل سازمان ملل اکنون از عدم‌توفیق کشورها نسبت به اجرای آن هشدار می‌دهد. نگرانی گوترش از آنجا ناشی می‌شود که تحقیقات جدید نشان می‌دهد کشورها در مسیر عمل به تعهدات خود براساس پیمان آب‌و‌هوایی پاریس قرار ندارند و به این ترتیب هرگز نمی‌توانند هدف تعیین شده را عملی کنند.
آنتونیو گوترش وقایع طبیعی امسال ازجمله موج بی‌سابقه گرما، آتش‌سوزی‌های طبیعی، وقوع توفان‌های مرگبار و سیل‌های مخرب را در نقاط مختلف جهان نشانه‌ای از تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر زندگی مردم عنوان کرد و خطاب به رهبران سیاسی، صاحبان صنایع، دانشمندان و مردم هشدار داد که تغییرات اقلیمی بسیار سریع‌تر از ما در حال حرکت است و ساکنان زمین باید این «رخوتی» که در تقابل با این وضعیت دچارش شده‌اند را بشکنند. او خطاب به سیاستمداران در جهان گفت: «دهه‌هاست که دانشمندان درباره گرمایش زمین هشدار می‌دهند، اما بسیاری از شما اساسا به این هشدارها توجهی نمی‌کنید.»

کوه بلند تغییرات اقلیمی

آنتونیو گوترش در حالی نسبت به مسیر غلط کشورها در مبارزه با تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهد که 2 هفته دیگر سران جهان در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گرد هم می‌آیند. بزرگ‌ترین ضربه به توافق آب‌و‌هوایی پاریس را سال گذشته دونالد ترامپ به آن وارد کرد. رئیس‌جمهور توافق آب‌وهوایی را توطئه‌ای برای مهار رشد اقتصادی کشورش عنوان کرد و از آن خارج شد؛ اقدامی که همچون دیگر اقدامات ترامپ هیاهوی بسیاری در جهان به پا کرد اما در نهایت خللی در تصمیم او ایجاد نکرد. آمریکا و چین که مجموعا 40درصد از دی‌اکسید کربن در جهان را تولید می‌کنند در سال 2016به پیمان پاریس ملحق شدند. اما مقام‌های سازمان ملل اکنون نگران خروج دیگر کشورها ازجمله استرالیا از پیمان پاریس هم هستند. استرالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند و از تصویب قوانین مربوط به مهار انتشار این گازها سر  باز زده است.
گوترش نبود یک رهبر مؤثر سیاسی را مانع بزرگ در مسیر مهار تغییرات اقلیمی دانست و اعلام کرد رهبران جهان را برای حضور در یک اجلاس ویژه در نیویورک در سال آینده میلادی دعوت خواهد کرد تا شاید تلنگری باشد به آنها برای اصلاح مسیر پیش رو.

روند ثبت گرمای جهانی از سال 1880میلادی تاکنون دنبال شده و سال‌های اخیر یعنی پس از سال 2010گرم‌ترین سال‌ها طی این چند دهه بوده است. محققان با بررسی وضعیت آب‌وهوایی در 29کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی 3دهه گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که تا سال 2050یعنی 32سال دیگر، زندگی در اغلب کشورهای این منطقه به‌دلیل گرمای هوا بسیار دشوار خواهد شد. مجموعه این تغییرات به همراه آلودگی هوا به‌علت ریزگردهای برخاسته از بیابان‌ها می‌تواند شرایط را به قدری وخیم کند که مردم مجبور به مهاجرت شوند.

دبیرکل سازمان ملل با این حال همچنان امیدوار به اقدام عاجل رهبران سیاسی جهان است. او بار دیگر خواستار همراهی کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی شد و گفت: «کوهی که در مقابل ما قرار دارد بسیار بلند است اما فتح نشدنی نیست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید