• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30268
+
-

در گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام شد

باغ فردوس به فضای همگانی تبدیل می‌شود

شورا
باغ فردوس به فضای همگانی تبدیل می‌شود

حامد فوقانی/خبر‌نگار

3عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران دیروز در نشستی خبری، هم گزارش عملکرد یک‌ساله خود را ارائه کردند و هم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران حاضر درباره موضوعات روز این حوزه شدند. محمد سالاری، علی اعطا و زهرا نژادبهرام از تصمیم‌هایی برای حفظ باغات کن، پیگیری پرونده گود برج میلاد و شهرسازی مبتنی بر پیاده‌‌محوری خبر دادند.
سالاری که ریاست کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران را برعهده دارد در ابتدای نشست خبری روز گذشته گفت: «لغو مصوبه برج باغ در شورای پنجم اتفاق افتاد و در فرایند تدوین طرح جایگزین هستیم که امیدواریم 2هفته دیگر این مسئله به صحن شورا بیاید و همچنین رایزنی‌هایی با شورای‌عالی معماری، برای جایگزینی مصوبه انجام شده است. طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد در3مبحث کوهستانی و شهری مورد بحث بوده‌ و مقرر شده است که کارشناسان پیشنهادات و نظرات خود را ارائه کنند.» اینطور که او توضیح داد طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد بعد از طرح در کمیسیون ماده۵ در شورای‌عالی معماری و شهرسازی نیز مطرح شده و به جز محدوده ۱۴۶هکتاری توتستان به تصویب شورای‌عالی رسیده است. 
به گفته او کلیات طرح ساماندهی فرحزاد نیز به تصویب رسیده است. سالاری سپس اعلام کرد که تلاش می‌کنند تا در پایان سال‌جاری فرایند صدور پروانه هوشمند شود و مردم از مراجعه به شهرداری خودداری کنند. او با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون، اصلاح رویکردها و سیاست‌ها به‌منظور بسترسازی برای کاهش تخلفات است، گفت: «بسیاری از ناهنجاری‌های شهر نتیجه بی‌توجهی به ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری است.»
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره درخواست دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر واگذاری خیابانی در ضلع شمالی این دانشگاه، گفت: « قطعا شورا با این مسئله که خیابان از مالکیت شهرداری خارج و به دانشگاه واگذار شود مخالف است چرا که مغایر با قانون است.» او همچنین در مورد سرانجام گود کنار برج میلاد نیز توضیحاتی را ارائه کرد؛ « این گود همچنان بلاتکلیف است. از معاونت مالی و شهرسازی شهرداری درخواست کرده بودیم که با ناجا مکاتبه کنند چراکه پلیس معتقد است حقوق مکتسبه‌ای در این گود دارد و ما به‌شدت از عملکرد معاونت شهرسازی و مالی در رابطه با عدم‌تعیین تکلیف گود گلایه‌مند هستیم.»

برج‌ها جای 130هکتار باغ را گرفته‌اند

در این جلسه علی اعطا هم مواردی را بیان کرد و پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شورای شهر تهران شد. او که سخنگویی کمیسیون معماری و شهرسازی را برعهده دارد گفت: «طی دهه اخیر ۴۳۰قطعه زمین که باغ بوده، پروانه ساخت گرفته‌اند و ۱۳۰هکتار از باغات تهران برای تأمین  زیر ساخت از بین رفته‌اند. بنابراین صرفا یک‌درصد درآمد ناشی از صدور پروانه را کسب کرده‌ایم. در این شرایط نابسامان که شهرداری در حوزه مالی با آن مواجه است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که راهکار اصلی تملک باغات باشد. در بحث نگهداری از باغات باید دنبال یک بازی برد-برد باشیم که هم شهروندان و هم مالکین باغ‌ها برنده باشند. به این معنا که ما باید منافع خصوصی و عمومی را هم‌جهت کنیم.» او در رابطه با لغو مصوبه برج‌ باغ‌ها که اواخر سال گذشته انجام شد نیز اینطور توضیح داد: «مقرر شده تا شهرداری در چارچوب پیشنهادات جایگزین اقدام کند. ما پیشنهاد دادیم تا امتیازاتی را برای مالکین باغ‌ها قائل شویم که استقرار این فعالیت‌ها ملزم به تخریب باغ نباشد. اگر اجازه بدهیم در باغ‌ها کاربری‌هایی نظیر پذیرایی ارائه شود، عملا امتیاز داده‌ایم.» 
علی اعطا همچنین اعلام کرد که رئیس دانشگاه تهران به شورا می‌آید تا درباره طرح توسعه‌ای دانشگاه بحث شده و بررسی‌های لازم انجام شود. به گفته او یکی از مشکلات بلاتکلیفی دولت است که یک‌بخش از زمین‌ها را تملک کرده و بخش دیگری را هم رها کرده است. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه فضای مقابل موزه سینما و باغ فردوس یکی از نمونه‌هایی خواهد بود که در راستای پیاده‌محوری و فضای همگانی به اجرا در‌می‌آید، اظهار کرد: «این مسیر در طرح توسعه که پشت باغ فردوس و مقابل موزه سینما واقع شده، به یک پلازا با محوریت پیاده‌راه تبدیل می‌شود.» به گفته او پیگیری مصوبه خانه استاد لرزاده یکی دیگر از موضوعاتی است که کمیته معماری آن‌را پیگیری می‌کند تا به خانه معمار تبدیل شود.

بلندمرتبه‌های ناایمن در انتظار لایحه

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه و با اشاره به اینکه با مصوبه 25مهر 96شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه عملیاتی ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های ناایمن شده، ‌گفت: «برای اجرای این مصوبه 6‌ماه فرصت داده بودیم، اما با گذشت 5ماه هنوز این لایحه ارائه نشده که دلیل این موضوع هم بی‌ثباتی در مدیریت شهری در مقطع اسفند تا اردیبهشت بوده است.» اعطا اضافه کرد: «در شوراهای معماری مناطق، تخلفات وسیعی انجام می‌شده که تصمیم‌گیری‌های فراتر از طرح نمونه‌ای از آنهاست. اگر پیگیری‌های ما نبود مرکز آموزشی06 ارتش سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد.»

توضیح در مورد خودسوزی اخیر

بعد از این نوبت به زهرا نژادبهرام رسید تا توضیحات خود را ارائه کند. او با اشاره به جزئیات پرونده فردی که اخیرا در مقابل شهرداری اقدام به ‌خودسوزی کرد، گفت: «پرونده این فرد به مدیریت قبلی شهری بر می‌گردد که اقدام به تغییر کاربری کرده بود. »
 او ادامه داد: «اینکه شهرداری اجازه داشته اقدام به تغییر کاربری کند یک بحث است و اینکه چرا در دوره قبل با گرفتن رضایت ذینفعان و پرداخت پایانه کار اقدامی نشده، بحثی دیگر است که هر دو باید مورد بررسی قرار گیرد. در شرایط کنونی شهرداری تلاش می‌کند که در اجرای قانون کمترین خسارت به شهروندان وارد شود.» او در پایان با اشاره به وضعیت گودبرداری کنار برج میلاد گفت: «از طرف ناجا توضیحاتی به شهرداری آمده که نگرانی‌های خود را نسبت به حفاری انجام‌شده در این محل اعلام کرده‌اند؛ اما ما هم از معاونت شهرداری می‌خواهیم که با توجه به بررسی‌های شورا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.»


این خبر را به اشتراک بگذارید