• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30248
+
-

رنگ ایثار بر دیوارهای شهر

چهره ۷شهید شاخص توسط هنرمندان بومی روی دیوارهای برازجان نقاشی شد

شهری
رنگ ایثار بر دیوارهای شهر

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:

برازجان در طول تاریخ نقش مهمی در سلسله مبارزات دامنه دار مردم جنوب علیه بیگانگان در دو قرن اخیر داشته و به گواه مورخانی همچون «علیمراد فراشبندی» که در کتاب گوشه‌ای از مبارزات مردم جنوب علیه انگلیس به شایستگی از برازجان به عنوان سنگر مجاهدین ضداستعمار یاد می‌کند، دلیرمردان و شیرزنان برازجانی در خط مقدم پیکار با متجاوزین خارجی خالق صحنه‌های بی‌بدیل ایثار و جانفشانی در راه دفاع از تمامیت ارضی کشور بوده‌اند؛ به گونه‌ای که در سال‌های دفاع مقدس با تقدیم بیش از هزار شهید و جانباز و آزاده، برگ زرینی بر کتاب افتخارات خود افزوده‌اند. 

در دوره جدید مدیریت شهری با هدف تکریم جایگاه و شأن شهدای سرافراز شهر برنامه‌های مختلفی همچون حمایت از برگزاری یادواره شهدا و نصب تصاویر شهدا در اماکن عمومی و شهری به مرحله اجرا درآمده است. اما این بار با نقش بستن تصاویر شهدای شاخص و فرماندهان شهید در عملیات‌های دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی گام مهم دیگری از سوی شهرداری برازجان در این راه برداشته شد و برنامه‌های متعدد دیگری هم در دستور کار است.


تصویرشهدا، زینت بخش اماکن شهری

هنرمند و نقاش برازجانی در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان جزئیات اجرای بزرگ‌ترین نقاشی‌ با مضمون فرهنگ ایثار و شهادت روی دیوارهای شهر، که در استان بوشهر برای اولین بار کار می‌شود، می‌گوید: از بدو انتخاب «محمدحسن محمدی» به عنوان شهردار برازجان و آغاز اجرای پروژه‌های شهری، طرح تزئین ساختمان‌های مرتفع در شهر برازجان با تمثال مبارک شهدای سرافراز پیشنهاد شد که پس از ارائه طرح‌های مختلف، سرانجام طرح نهایی آماده شد و مورد تایید قرار گرفت. پس از آن، مکان‌یابی نقاط مناسب که قابلیت اجرای نقاشی‌ در ابعاد وسیع را داشته باشد انجام و با کسب مجوزهای قانونی فرایند کار آغاز شد.
«علی بحرینی» اضافه می‌کند: سال گذشته و با توافق صورت گرفته اولین نقاشی اجرا شد که تصویر سردار شهید «احمد اسدی» فرمانده گردان تخریب ناوتیپ امیرالمومنین(ع) در زمان دفاع مقدس و از شهدای شاخص دشتستان و شهر برازجان بود. این تصویر را در مدت یک ماه و در وسعتی بیش از۲۰۰مترمربع اجرا کردیم.


بزرگ‌ترین نقاشی دیواری در برازجان 

وی می‌افزاید: با استقبال عمومی شهروندان و حمایت‌های مردمی که از این نوع کار شد، عوامل اجرایی برای ادامه راه اشتیاق و انگیزه بیشتری پیدا کردند.
 بر اساس رویکرد توسعه فضاهای فرهنگی با مفاهیم ارزشی، دومین اجرای نقاشی که مربوط به تصاویر ۳ شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی از خانواده، یعنی «مختار حاجی‌باقری »، «ابوالقاسم حاجی‌باقری » و«محمد حاجی‌باقری» بود در بلوار سعادت با متراژ ۴۰۰متر در ۶۰روز نقاشی شد. این نقاشی بزرگ‌ترین نقاشی دیواری اجرا شده در سطح استان بوشهر محسوب می‌شود. 

بحرینی با بیان این‌که تصاویر شهیدان «محمد نوربخش» و «غلامرضا جوان» که تاریخ شهادت آنها یک روز بوده است، همراه با تصویر سردار شهید «غلامرضا کرامت» به‌عنوان سومین و چهارمین نقاشی‌های اجرا شده  بر دیوارهای خیابان فردوسی در مدت زمانی حدود ۲ ماه نقش بست، تاکید می‌کند: کار در ارتفاع، مخاطرات و ریسک زیادی دارد و با پیچیدگی‌های فراوانی مواجه است اما باور به ارزش معنوی کار و ارتباط دلی که در این زمینه برقرار می‌شد در اجرای موفق و با کیفیت کار تاثیر فراوانی داشت. 
مجری طرح دیوارپوشی‌ها با بیان محدودیت‌هایی که به دلیل شرایط آب و هوایی برازجان در استفاده از رنگ‌ها وجود دارد، تصریح می‌کند: در اجرای این طرح‌های رئال از رنگ‌های مخصوص خودرو که ماندگاری بیشتر و طولانی‌تری نسبت به رنگ‌های پلاستیک دارند، استفاده شده است که به طور نسبی عمر تقریبی ۳برابری دارد.


برازجان الگوی شهرها می‌شود

بحرینی با اشاره به تقویت فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و یادآوری دلاوری‌ها و فداکاری شهدا و رزمندگان به جوانان و آحاد مردم به همشهری می‌گوید: اگر ما در کشور خود ازعزت و استقلالی برخورداریم، وامدار خون شهدا هستیم. در حال حاضر هم پیشنهادی مشابه این طرح برای نقاشی دیواری سرداران شهید در هر شهر و روی بلندترین ساختمان آن شهر به کنگره سرداران و شهدای استان بوشهر دادیم که انتظار می‌رود با توجه به بازتاب مثبت آن، بستر کار فراهم و تصاویر شهدا زینت بخش مبلمان شهری استان
 شود. افزون بر این، استفاده از ظرفیت بی‌نظیر هنرمندان بومی در خلق این آثار ارزشمند موجب ارتقای جایگاه نقاشان و فرهیختگان هنری می‌شود اما تداوم این رویه نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه مسئولان و مدیران است. 


معرفی سیره شهدا به نسل جوان 

شهردار برازجان هم با بیان این‌که ترویج فرهنگ شهادت و ایثار برای پاسداشت دلاوری‌ها و از خودگذشتگی‌های رزمندگان و مدافعان وطن در مقابل هجوم بیگانگان را وظیفه خود در مدیریت شهری و فریضه واجب می‌دانیم، به همشهری می‌گوید: بهترین کار ممکن برای آشنایی نسل جوان با سیره شهدا و بازگویی خاطرات مردان همیشه زنده تاریخ کشور، نقاشی تمثال شهدا روی دیوارهای شهری است که بخشی از آن اجرا شده و این کار ادامه خواهد داشت.

«محمدحسن محمدی» می‌افزاید: البته در خصوص تصاویر شهدا در مقطعی هم تابلوهای فلزی منقش به چهره مبارک این عزیزان البته در ابعاد کوچک‌تر در برخی از معابر شهری نصب شد ولی به دلیل خراب شدن دستگاه مربوطه، فعلا روند تولید این تابلوها متوقف شده است که پیگیر تعمیر دستگاه و ادامه کار هستیم اما با توجه به بازتاب خوبی که بین شهروندان و مردم از اقشار مختلف مشاهده کردیم مصمم هستیم تا سطوح بیشتری از ساختمان‌های بلند مرتبه شهر برازجان را برای ادامه نقاشی‌های دیواری شهدا در نظر بگیریم و با همکاری و همراهی مالکانش اقدام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید