• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30247
+
-

جولان خارجی‌ها پیش چشم بچه‌ها

بیشتر نوشت‌افزارهای فروشگاه‌های شهر قزوین محصول غیرایرانی است

گزارش
جولان خارجی‌ها پیش چشم بچه‌ها

عاطفه جهانبخش| قزوین- خبرنگار:

 بوی ماه مدرسه همیشه با صدای خش خش کاغذ ودفترو مداد تداعی‌کننده خاطراتی است که همه ما روزگاری با آن‌ها وقت گذرانده‌ایم و با همین ابزار ساده درس خوانده و بزرگ شده‌ایم. اما حکایت این روزهای پدرها و مادرها، حکایت گرانی است. 


کالاهای خارجی

رئیس اتحادیه نوشت‌افزارفروشان قزوین با اشاره به افزایش چند درصدی قیمت نوشت‌افزار می‌گوید: به دلیل این‌که حجم بالایی از نیاز مصرفی شهروندان را کالاهای خارجی تشکیل می‌دهد، بنابراین با تغییرات نرخ ارز، قیمت این محصولات نیز افزایش داشته است.«محمد فردوس نیا» می‌افزاید: ۸۵ درصد لوازم التحریر فروشگاه‌های شهر خارجی است و ۱۵ درصدی که تحت عنوان تولید داخل عرضه می‌شود نیز صرفا کالاهای مونتاژ شده‌ای هستند که آن‌ها نیز با نوسانات ارز دچار افزایش قیمت شده‌اند.این فروشنده نوشت‌افزار اضافه می‌کند: والدین و دانش‌آموزانی که به ما مراجعه می‌کنند از افزایش قیمت‌ها ناراضی هستند. نوشت‌افزار جزو تجهیزات مصرفی دانش‌آموزان و محصلان است و همواره مورد نیاز آن‌هاست، به همین دلیل مجبور به تهیه آن‌ها هستند و این افزایش قیمت‌ها موجب بالا رفتن هزینه‌های والدین می‌شود.


نمایشگاه

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایشگاه پاییزه می‌تواند تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد؟ می‌گوید: به عنوان رئیس اتحادیه همواره با برپایی نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه پاییزه مخالف بوده‌ام، چراکه معتقدم کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها وارداتی است که در انبار‌های فروشگاه‌ها در حال خاک خوردن است و به دلیل فروش نرفتن در فروشگاه‌ها با تخفیف‌های گول زننده عرضه می‌شوند.

فردوس نیا بیان می‌کند: اگر در نمایشگاه‌ها محصولات اصل و برندهای معروف با تخفیف عرضه شود استقبال هم خواهیم کرد، اما عرضه محصولات دسته چندم باعث می‌شود مسئولان فروشگاه‌های شهر متضرر و از بازار پر رفت و آمد روزهای آغازین سال تحصیلی نتوانند به درستی بهره‌‌مند شوند.
این فروشنده نوشت‌افزار اظهار می‌کند: باید به نیازهای خانواده‌ها پاسخ درست بدهیم و این صرفا با ارائه کالای مرغوب چه داخلی و چه خارجی میسر می‌شود و تا زمانی که تولیدات داخلی از عرضه محصولات با کیفیت ناتوان هستند، بازار لوازم التحریر در اختیار مجصولات خارجی خواهد بود.


عرضه کالای داخلی

رئیس اتاق اصناف استان با نگاهی متفاوت به این روزها، به همشهری می‌گوید: فروشگاه‌های معتبر شهر کالای داخلی عرضه می‌کنند و افزایش قیمت ارز تاثیری در بهای تمام شده به مشتری ندارد.«محمد فرج زاده‌ها» رئیس اتاق اصناف استان می‌گوید: امسال امیدوار بودیم تا با افتتاح نمایشگاه عرضه نوشت‌افزار و وسایل مورد نیاز آغاز سال تحصیلی، قیمت‌ها بیشتر کنترل شود زیرا محصولات عرضه شده در نمایشگاه می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا مایحتاج خود را با قیمتی مناسب خریداری کرده و از تخفیف‌های نمایشگاهی هم برخوردار شوند، اما امسال طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار به علت رکود، به جای برپایی نمایشگاه پاییزه، واحد‌های صنفی پوشاک، نوشت‌افزار، کیف و کفش و خرازی‌ها، محصولات خود را با ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف عرضه می‌کنند که این کار از پانزدهم شهریورآغاز شده و تا مهر ماه ادامه خواهد داشت.


حرف مردم

یکی از شهروندان قزوینی با اشاره به افزایش قیمت نوشت‌افزار در سال‌جاری به همشهری می‌گوید: متاسفانه زمانی که برای خرید نوشت افزار مورد نیاز فرزندم به یکی از فروشگاه‌های شهر مراجعه کردم متوجه شدم که قیمت‌ها به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

«مهدی رضایی» می‌افزاید: برای نمونه یک دفتر ۴۰ برگ را با قیمتی حدود ۱۳۰۰ تومان خریداری کردیم در صورتی که سال گذشته با همین قیمت می‌شد دفتر ۵۰ یا ۶۰ برگ خرید.
وی اضافه می‌کند: با این‌که تأکید بر استفاده از تولید ایرانی است اما در همه فروشگاه‌های شهر، محصول خارجی عرضه می‌شود و مجبوریم برای برآوردن نیاز فرزندانمان همین محصولات موجود را تهیه کنیم، زیرا نوشت‌افزاراز اقلامی هستند که همواره دانش‌آموزان و محصلان به آن نیاز دارند، هر چند می‌توان گزینه‌های اضافی را از لیست خرید حذف کرد اما با این حال همان اقلام ضروری نیز به شدت هزینه‌های خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی دیگر از شهروندان قزوینی از لیست‌هایی ارائه شده توسط مدارس این گونه می‌گوید: برخی مدارس و معلمان لیست‌هایی را از اقلام خاصی به دانش‌آموزان می‌دهند و والدین را موظف به تهیه آن‌ها می‌کنند که این خود هزینه‌ای مازاد بر هزینه‌های عادی می‌شود.
«سحر اشرفی» می‌افزاید: تأکید بر تهیه نوع خاصی از نوشت‌افزار توسط مدارس بدون در نظر گرفتن توان مالی والدین موجب شده تا مجبور به حذف برخی از کالاهای مورد نیاز خانه شویم تا بتوانیم نوشت‌افزار مورد نیاز فرزندمان را تهیه کنیم.وی ادامه می‌دهد: لوازم التحریر از کالاهایی است که در طول تحصیل به طور مداوم نیاز به آن وجود دارد و این افزایش قیمت‌ها برای خانواده‌ها واقعا گران تمام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید