• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30240
+
-

مهاجران افغانی از ایران مهاجرت می‌کنند؟


آسیه طاهری| یزد- خبرنگار :

مهاجران افغانی از ایران مهاجرت می‌کنند؟ این سوالی است که با یکی از اقتصاددان‌های یزدی در میان گذاشتیم.
«رضا صفری» اقتصاددان در پاسخ به این سوال همشهری می‌گوید: بحران ناآرامی‌ و جنگ در افغانستان تقریباً همزمان با انقلاب اسلامی‌ آغاز شد و طی 40 سال گذشته ادامه داشته است. برای همین، احتمال برگشت آنها از ایران به افغانستان خیلی کم است. برای این‌که به کشورهای دیگر هم مهاجرت کنند شرایط بسیار دشوار است. مشکلات آنها برای ورود به کشورهای دیگر بیشتر از حضور آنها در ایران است.
 از نگاه این کارشناس اقتصادی، تنها زمانی ممکن است افغان‌ها ایران را ترک کنند که مطمئن باشند یک جریان باثبات درآمدی در افغانستان یا کشوری بهتر از ایران داشته باشند.

 وی به اشتغال کامل نیروی کار غیرماهر به عنوان یکی از ویژگی‌های بازار کار ایران اشاره می‌کند و متذکر می‌شود که همین ویژگی باعث می‌شود خروج افغان‌ها از ایران مشکل کمبود نیروی کار غیرماهر را تشدید کند. 
به اعتقاد صفری، این اتفاق باعث خواهد شد دستمزد نیروی کار ساده به‌خصوص در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز افزایش یابد و با افزایش هزینه نیروی کار، به‌ویژه در وضعیت نامناسب کنونی، نمی‌توان انتظار داشت سطح اشتغال در کشور افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد جمعیت افغان‌های حاضر در ایران باید اشاره کرد که این افراد 2 دسته هستند. بخش بزرگی از افغان‌های ساکن ایران سال‌هاست که در کشور ما حضور دارند و دیگر در اینجا تشکیل خانواده داده‌اند. این افراد همین‌جا سال‌هاست که زندگی می‌کنند و درآمد خود را هم در ایران هزینه می‌کنند. 
این کارشناس می‌گوید: ممکن است وضعیت مالی آنها هم چندان مناسب نباشد، اما همین ‌که ایران مانند افغانستان درگیر جنگ داخلی نیست، برای آنها کفایت می‌کند. برای این گروه از افغان‌های مهاجر، افزایش شدید قیمت دلار عامل خروج از ایران نیست. آنها هم مثل ایرانی‌ها تنها آرزو می‌کنند که انعکاس افزایش قیمت دلار بر هزینه‌های زندگی چندان جدی نباشد.

وی درباره گروه دوم می‌گوید: اما گروه دوم افغان‌های ساکن ایران کسانی هستند که خانواده آنها در افغانستان حضور دارند و برای آنها کمک مالی می‌فرستند. با افزایش قیمت ارز، کار این دسته از افغان‌ها سخت شده است. با این حال آنها نیز به‌سادگی مقصد جایگزین ندارند. در حال حاضر بشر در همه کشورهای دنیا دچار مشکلات فزاینده شده است. یعنی حتی در اتحادیه اروپا و آمریکا مشکلات خیلی جدی است. این است که جمعیت مهاجران ساکن ایران نیز می‌داند که به کشور دیگری نمی‌تواند برود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید