• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30238
+
-

شهر خوب ساختنی است

سید کمال میرقاسمی|  سرپرست همشهری البرز:

شهر جایی است که در آن زندگی می‌کنیم، نفس می‌کشیم، استراحت می‌کنیم، درآمد کسب می‏کنیم، تفریح می‌کنیم و فرزندان و نسل آینده را پرورش می‌‌دهیم. جایی است که مجموع اعتقادات و ارزش‌های انسانی شهروندان آشکار می‌شود. شهر جایی است که در آن میراث گذشتگان را می‌‌جوییم و در مسیر رویاهایمان گام بر می‌داریم .شهر من جایی است که شمال دارد و جنوب؛ غرب دارد و شرق. فقر دارد و زخم. لبخندهایش ناپیداست و گاه اخم و خشمی پیدا دارد. این شهر معضل و مشکل هم دارد: ترافیک، حمل‌و‌نقل ناکارآمد شهری، ساخت‌و‌ساز غیرمجاز، حاشیه‌نشینی، لطمه‌زدن به فضای سبز و محیط‌زیست. این شهر چشم‌اندازی برای توسعه ندارد. شهر من مجموعه‌ای از داشته‌ها و نداشته‌هایی است که باید به آن جان بخشید و زنده‌اش کرد. 

از زمانی که دهکده ییلاقی و سرسبز کرج نام شهر به خود گرفت و صاحب شهرداری و شهردار شد، سال‌ها می‌گذرد. مدیران بسیاری بر مسند شهرداری تکیه زدند و با تلاش‌ و پشتکار یا گاه حتی کم‌کاری و اهمال‌ سرنوشت این شهر را تا امروز رقم زدند و شهری ساخته شده که اکنون کلانشهر نام گرفته است. مدتی است شورای شهر کرج در پی انتخاب شهرداری برای کرج است که تاکنون نا‌موفق بوده است.

 پرسش این است آیا عرصۀ گستردۀ شهر و مجموعه مدیریتی آن نتوانسته فرزندانی تربیت کند که با اعتماد بتوان کلید شهر را به آنان بسپرد یا مشکل در جای دیگر است؟ یا مثلا حلقه محدود خودی‏ها و سلیقه شخصی اعضای شورای شهر است که نمی‌توانند شهردار انتخاب کنند. امیدواریم این‏گونه نباشد. اعضای شورای اسلامی که مردم مسئولیت را بر دوش آنان گذاشته‏اند، باید امانت‌دار مردم باشند و به دور از فشارها، حمایت‌ها و جناح‌ها نگاهی شهروند‌محور داشته باشند و با دقت و سرعت در انتخاب شهردار همت گمارند تا بیش از این به شهر و شهروندان خسارت وارد نشود. همچنین عقب‌ماندگی‌ها جبران شود تا با رفع کمبودها، کمی از مشکلات شهروندان بکاهند. 

به نظر می‌رسد چهار ویژگی در انتخاب شهردار حائز اهمیت باشد: شخصیت، توانایی، نگرش و انگیزه. این ویژگی‌ها یکی در کنار دیگری برای خدمت و فعالیت مثمر مکمل خواهند بود. در پایان کلید طلایی یک انتخاب خوب، درستکاری است که آخرت خود را به دنیا نفروشد و از مشاورانی آگاه بهره گیرد که سرنوشت شهر را به بازی نگیرند. شهر خوب یافتنی نیست، ساختنی است. 

شهر به همت والای شهروندان و برنامه‌های آرمان‏گرایانه مدیرانی که برای امروز و فردای شهر طرح و برنامه دارند ساخته می‌شود که ویژگی‌های ظاهری و اجتماعی هر دو با یکدیگر و در کنار هم توسعه یابند. عملکرد یک شهر باید به‌گونه‌ای باشد که شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.
ارسطو معتقد است یک شهر باید چنان ساخته شود که اسباب رفاه و آسایش و امنیت ساکنان خود را فراهم کند. چنین روزی را برای شهرمان، کرج آرزومندیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :