• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30226
+
-

پشت‌ به تماشاگر

خروجی جلسه تازه مدیران باشگاه پرسپولیس، افزایش قیمت بلیت دیدار خانگی این تیم با الدوحیل قطر بوده است؛ تصمیمی که در آستانه حساس‌ترین دیدار فصل سرخپوشان، برای هواداران این باشگاه خوشایند نخواهد بود. تجربه گران‌کردن قیمت بلیت‌ در نبردهای آسیایی، قبل از این امتحانش را به‌عنوان یک تصمیم نادرست پس داده. اگر قیمت همه بلیت‌ها در آغاز فصل به میزان معینی رشد کند، پذیرفتن این موضوع برای تماشاگران ساده خواهد بود اما وقتی در آستانه یک بازی حساس، ناگهان قیمت بلیت به طرز چشمگیری بالا می‌رود، شاید خیلی از هواداران قید حضور روی سکوهای استادیوم آزادی را بزنند. در دیدارهای مرحله گروهی این فصل لیگ قهرمانان، تصور می‌شد نرخ جدید بلیت‌ها درآمدزایی باشگاه را بیشتر خواهد کرد اما خالی ماندن بخشی از سکوها، تصورات مدیران باشگاه را بر هم زد. با وجود این، آنها دوباره عزم‌شان را برای بالا بردن قیمت بلیت جزم کرده‌اند تا دوباره نشان بدهند که به تماشاگرانشان تنها به چشم «عدد» نگاه می‌کنند. البته  پرسپولیس، مشکلات مالی زیادی دارد و در روند پرداخت بدهی‌های نجومی،کوچک‌ترین درآمدها نیز برای باشگاه حائز اهمیت هستند اما تحت‌فشار قرار دادن تماشاگران و سوءاستفاده ناگهانی از علاقه آنها به تماشای مسابقه حساس تیم‌شان از نزدیک، مناسب‌ترین راهکار ممکن برای درآمدزایی نخواهد بود.
تماشاگران، تنها دلیل برای امیدواری به سرنوشت پرسپولیس در دیدار برگشت با الدوحیل هستند. تیم برانکو همه دیدارهای خانگی این فصل را در آسیا با پیروزی پشت سر گذاشته و حالا برای دومین حضور متوالی در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، باید الدوحیل را با شکست بدرقه کند. زیر فشار سنگین محرومیت نقل و انتقالاتی، ترکیب اصلی سرخپوشان در برابر الدوحیل از همین حالا لو رفته اما تماشاگران می‌توانند هر معادله‌ای را عوض کنند. بعد از مسابقه رفت در قطر، رسانه‌های کشور میزبان، واکنش محکمی به پیروزی خفیف تیم‌شان بروز ندادند. تقریبا همه آنها روی دشواری بازی در ورزشگاه پر از تماشاگر آزادی دست گذاشتند و تأکید کردند که اوضاع برای الدوحیل هنوز بسیار خطرناک است. با وجود این ماجرای بلیت‌های آزادی می‌تواند درجه حرارت جهنم آزادی را برای حریف قطری پرسپولیس کم کند. هوادارانی که این روزها با انفجار وحشتناک قیمت‌ها و نوسان‌های عجیب بازار حتی در تأمین مایحتاج روزمره با مشکل روبه‌رو هستند،شاید قید خرید بلیت‌های گران‌قیمت را بزنند و ترجیح بدهند که مسابقه را از طریق تلویزیون دنبال کنند. درست به همان نسبت که از میزان تماشاگران پرسپولیس در آزادی کم و به تعداد مخاطبان تلویزیونی بازی اضافه شود، احتمال صعود پسران برانکو به نیمه‌نهایی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
تا همین چند سال قبل، قرمزها به کمک بلیت‌های رایگان و پر شدن همه سکوها و طبقه دوم ورزشگاه آزادی،همه رقبای خارجی را به دردسر ‌انداختند. چنین تصمیمی نیز ابدا «حرفه‌ای» نبود اما در نتایج،کمک بزرگی به پرسپولیس کرد. مرور گذشته نشان می‌دهد افزایش قیمت بلیت‌ها، موجب خالی‌شدن بخشی از سکوهای آزادی می‌شود و این ترسناک‌ترین تصویر ممکن برای تیم میزبان در جدال با الدوحیل خواهد بود. در واقع  مدیران  باشگاه درآمدزایی مطلوب‌شان را با فرض پر شدن کامل آزادی محاسبه می‌کنند اما کم‌شدن میزان استقبال از بازی،این درآمد را کاهش می‌دهد و این رقم را به درآمد فروش بلیت با نرخ عادی به بیش از 80 هزار نفر نزدیک می‌کند. حتی اگر همه سکوهای آزادی در بازی به تسخیر هواداران پرسپولیس دربیایند، باز هم تماشاگری که ناچار شده بلیت‌های گران‌قیمت را با نرخ جدید تهیه کند، عصبانیت‌اش را از این اتفاق به زمین بازی منتقل خواهد کرد. به‌جای چشم دوختن به درآمدهای فروش بلیت در این جدال، مدیران باشگاه پرسپولیس باید به‌دنبال استفاده از پاداش صعود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان باشند. اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد،آنها حداقل یک میزبانی دیگر را نیز در ورزشگاه آزادی تجربه خواهند کرد و باز هم بلیت آسیایی خواهند فروخت. همه تمرکز باشگاه، از حالا باید به ادامه‌دادن در لیگ قهرمانان معطوف شود؛ چرا که در صورت حضور در فینال، سود مالی سرشاری نصیب باشگاه خواهد شد. البته درآمدزایی در شرایط نگران‌کننده فعلی، دغدغه منطقی همه باشگاه‌های فوتبال ایران است اما پشت کردن به تماشاگران، نخستین قدم برای سقوط سرخپوشان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید