• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30223
+
-

توسعه رسانه، راه حل مشکلات استان‌هاست

در نشست مشترک همشهری گلستان با مدیران استانی بر تداوم فعالیت روزنامه همشهری گلستان به صورت مستقل تاکید شد

گزارش
توسعه رسانه، راه حل مشکلات استان‌هاست

زهرا خورشید کلایی - الهام رئوفی فر|‌ گرگان – خبرنگار:

نشست مشترک روزنامه همشهری با موضوع بررسی کارکرد همشهری در تحولات و توسعه استان گلستان برگزار شد. در این نشست «سید مناف هاشمی» استاندار گلستان، «جلال خوش‌چهره» سردبیرکل  روزنامه‌های استانی همشهری، «عبدالرضا چراغعلی» مدیر کل اجتماعی امور استانداری گلستان، «سعید مازندرانی» مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، «ابراهیم کریمی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، «حجت‌الله خلیل‌زاده» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، «رضا قوانلو» مدیر کل امور کتابخانه‌های گلستان، «جعفر خاندوزی» مدیر مسئول ماهنامه جرجان و دیگر مسئولان استان و فعالان رسانه‌های گلستان در گرگان حضور داشتند. 


گلستان؛ استان رسانه‌ها

«سید مناف هاشمی» استاندار گلستان میهمان ویژه این نشست بود. وی با بیان این‌که خود را هنوز هم بخشی از خانواده روزنامه همشهری می‎‌داند، در مورد روزنامه همشهری و ویژه‌نامه استانی‌اش گفت: روزنامه همشهری دارای توانمندی خوبی است. این روزنامه هم نام شناخته‌شده‌ای دارد و هم این‌که دارای فروش مطلوب و اثرگذاری قابل قبولی است. پیشنهادم این است که در حوزه‌های بازاریابی و تجاری فعال‌تر عمل شود، در این صورت هیچ یک از مراکز همشهری با مشکل مواجه نمی‌شود، اگر چه دغدغه امروز ما، استمرار روزنامه در گلستان است. هاشمی ادامه داد: گلستان استان رسانه‌هاست و برای ما بسیار مهم است که بتوانیم این روزنامه را حفظ کنیم. برای مشکلاتی هم که ممکن است روزنامه به واسطه مسائل اقتصادی کشور با آن روبه‌رو باشد، راهکارهای کارشناسی سنجیده شده، به ما منتقل شود تا استان هم بتواند سهم خود و امکاناتش را بسنجد و از آن استفاده کند. 


نام آشنای همشهری

«رضا قوانلو» مدیر کل امور کتابخانه‌های گلستان نیز بیان کرد: کار رسانه طبیعتا بسیار سخت است. روزنامه همشهری برای همه نامی آشناست. شاید بتوان گفت که بهترین تعبیر برای آن، کار سهل  و ممتنع است. مشکلاتی هم وجود دارد که بی‌شک از سوی خود جامعه رسانه‌ای قابل درک است. ما هم از بعد فرهنگی و اثرگذاری‌های فرهنگی به آن نگاه می‎‌کنیم و معتقدیم که باید در کنار رسانه‌ها ایستاد.


اهمیت اشتغال

همچنین «سعید مازندرانی» مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، از منظری دیگر به این روزنامه نگاه کرد و توضیح داد: دوستان دیگر، بیشتر از منظر فرهنگی و اجتماعی به موضوع نگاه می‎‌کنند، اما ما از منظر اشتغال امور را واکاوی می‎‌کنیم. برای ما اشتغال، موضوعی حیاتی است. 
وی اضافه کرد: گلستان نیاز دارد که در حوزه‌های فرهنگی و هنری آن  اشتغال بیشتری ایجاد شود. مجموعه حوادث استان هم می‎‌طلبد که روزنامه همشهری وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در بحث معدن، اطلاع‌رسانی خوبی داشتند. اگر موضوع بحث مادی در مورد رسانه‌ها باشد، باید برای آن راهکارهایی در حوزه افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها پیدا کرد و این مهم نیازمند کار کارشناسی است. نقش نهادهای فرهنگی هم بسیار مهم است. اینجا محلی است که همکاران رسانه‌ای ما به آن احساس تعلق می‎‌کنند. استان ما مستعد و توانمند است. مشکل ما این است نهادهایی که در این حوزه کار می‎‌کنند در استان کمتر سرمایه‌گذاری می‎‌کنند. در این استان هنوز بسیاری از نهادهای فرهنگی پا نگرفته است و ما باید به تقویت آن کمک کنیم.


تقلیل همشهری تبعات فرهنگی دارد

«جعفر خاندوزی» مدیر مسئول ماهنامه جرجان در گلستان هم گفت: حضور همه دوستان نشان از دغدغه داشتن آنها دارد. قبول داریم که در حوزه توسعه تنگناهای شدیدی وجود دارد و در این میان مواردی که در اولویت قرار می‎‌گیرد، طبیعتا چیزی غیر از حوزه فرهنگ است. همشهری سال‌ها در زمینه توسعه کار کرده است و تقلیل آن، تبعات فرهنگی برای کشور خواهد داشت. 
وی اضافه کرد: در گلستان که روزنامه‌ای با امتیاز بومی و محلی نداریم، همشهری غنیمت است. به‌ویژه این‌که همشهری به میزانی از تاثیرگذاری در استان رسیده که بسیاری را ناچار به حل مشکلات می‎‌کند. با این‌که این نشریه جایگاه ملی به جای بومی دارد، اما شخصیتی بومی پیدا کرد و هیچ کس روزنامه همشهری را غیر بومی و غیر خودی حساب نمی‌کند. این رهیافت بومی، در مورد همشهری یکی از مشخصات بارز است. 


بهترین گزارش‌ها در همشهری

«حسین جهانگیری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته‌نامه «ترنم سبز» از پیشکسوتان عرصه مطبوعات گلستان با بیان این‌که بهترین گزارش‌ها از مسائل استان توسط روزنامه همشهری منتشر می‎‌شود، ادامه داد: ما هم که نشریه منتشر می‎‌کنیم گاه از گزارش‌های این روزنامه استفاده می‎‌کنیم.  این پیشکسوت مطبوعاتی ادامه داد: مازندران بیش از 150 نشریه و چند روزنامه دارد. گیلان هم بیش از 200 نشریه دارد. به همین دلیل روزنامه همشهری، جایگاه ویژه‌ای در گلستان پیدا کرده است. 


دوام همشهری

«رحمت رجایی» از پیشکسوتان مطبوعات گلستان و همچنین عضو شورای راهبردی رسانه استاندار گلستان نیز در این جلسه مشترک گفت: انتظار ما بر دوام روزنامه همشهری گلستان است. اگر همشهری استان همچنان به صورت مستقل منتشر شود، بی‌شک مورد استقبال قرار می‎‌گیرد. به تازگی می‎‌توانستیم بگوییم روزنامه داریم. 


حمایت میراث از رسانه استانی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی گلستان یکی دیگر از مهمانان حاضر در این نشست بیان کرد: انتشار روزنامه همشهری حتی با انتشار سه استانی هم می‎‌تواند برای استان فواید زیادی داشته باشد. 
«ابراهیم کریمی» با بیان این‌که ویژه‌نامه‌های همشهری هم تاثیرگذاری خود را دارد، اظهار کرد: بی‌شک برای استمرار روزنامه و بهره‌مندی چند سویه نهادهای فرهنگی، دولتی و به‌ویژه شهروندان از منابع خبری موثق، استان تلاش‌ها و حمایت‌های خود از اصحاب رسانه را ادامه خواهد داد. 


اهمیت اقتصاد رسانه

«حجت‌الله خلیل‌زاده» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت: اصل مطلب را سایر دوستان بیان کردند. اما ما هم علاقه داریم با مباحث اقتصادی روزنامه بیش از پیش آشنا شویم. اصولا اقتصاد فرهنگ را نمی‌توان از آن گرفت و انتظار شکوفایی داشت. شاید بسیاری افراد باشند که از هزینه‌هایی مثل انتشار هر روزه یک روزنامه 4 صفحه‌ای و چگونگی کسب درآمدهای آن، اطلاع نداشته باشند. 
وی ادامه داد: مهم این است که بدانیم در کدام نقطه ایستاده‌ایم و باید به چه سمتی برویم. شهرک‌های صنعتی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند و ارتباطات بخش خصوصی، می‎‌توانند با دغدغه‌های فرهنگی استان همراه شوند. به‌ویژه آنها به عنوان یک واحد اقتصادی و همچنین حلقه واسط با واحدهای تولیدی همراه باشد. حتی در تامین مواد اولیه انتشار روزنامه‌ها هم شهرک‌های صنعتی می‎‌توانند اثرگذار باشند. همه این امور نیازمند داشتن چشم‌انداز آشکار از نیازهای روزنامه‌ها و مراکز فرهنگی است. 
علاوه بر مهمانانی که در این جلسه صحبت کردند، «مریم قرآنی» مدیر مسئول نشریه منطقه‌ای «گلشن مهر» گلستان، «فرامرز حاجی‌محمد» عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی، «احمد خاندوزی» روزنامه‌نگار، «سیاوش کیانی‌پور» روزنامه‌نگار و کارشناس روابط عمومی استانداری گلستان، «روح‌الله کلانتری» مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز هفته‌نامه «مهر آفتاب» گلستان، «محمد آریان‌نیا» عضو شورای راهبری استانداری گلستان، «کاوه روشنایی» سرپرست روزنامه همشهری گلستان و تحریریه این روزنامه حضور داشتند. 


دلبستگی استان به رسانه

«عبدالرضا چراغعلی» مدیر کل اجتماعی امور استانداری گلستان نیز گفت: در شرایط سخت اجتماعی استان، ما به رسانه دل بسته‌ایم؛ رسانه‌ای که پایدار و مستمر و مورد اعتماد مردم باشد. ویژگی‌هایی که طی سال‌های گذشته، همشهری داشته و هنوز هم داراست. این رسانه توانسته هم مشکلات را به مردم منتقل کند و هم زنگ خطر اجتماعی را در حوزه‌های مورد نیاز به صدا درآورد. 
وی ادامه داد: در کشور موج آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری از یک سال و 8 ماه پیش به آن ورود پیدا کردند، به شکل جدی‌تری از قبل پیگیری می‎‌شود. آنچه توضیح دادم به این دلیل است که بگویم رسانه در این شرایط مددرسان خانواده‌هاست. حقیقت این است که این افتخاری برای اصحاب رسانه است که رسانه برای مردم این اندازه مهم است. در شرایط اقتصادی کشور که بی‌شک دامن رسانه‌های اثرگذار ما را هم می‎‌گیرد، این نشست به منظور بررسی و یافتن راه‌حل برای مشکلات فعلی و آینده برگزار شده تا ما همچنان تنها روزنامه استان را به قوت سابق داشته باشیم. از جانب استانداری اعلام آمادگی و تاکید می‎‌کنم که به عنوان یک عقبه اجتماعی نیاز داریم که همشهری را داشته باشیم. 


همشهری استان‌ها، شریکی منصف میان مردم و مسئولان است

جلال خوش‌چهره: همشهری تمرکز و کلی‌نگری را زدود و در نزدیک‌ترین فاصله از مخاطب قرار گرفت

سردبیرکل  روزنامه‌های استانی همشهری طی سفر به این استان با برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و ستادی گلستان، همچنین پیشکسوتان و صاحب‌نظران مطبوعاتی استان، نشست مشترک و گفت‌وگو داشت. 
«جلال خوش‌چهره» در این نشست ضمن تشکر از همه مهمانان شرکت‌کننده در این برنامه مشترک گفت: ما روزنامه را بر 3 بخش استوار می‌دانیم. 
یکی عنصر رقابت، دیگری قرابت و در کنار این 2 ارزش افزوده است. همشهری از ابتدا نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات ایران بود. بسیاری از روزنامه‌های سنت‌گرای محافظه‌کار به مدیریت شهری حمله می‌کردند که چه ضرورتی برای انتشار روزنامه رنگی وجود دارد. البته بعدها خودشان هم رنگی شدند. 

در انتخاب لوگوی روزنامه هم حساسیت‌های زیادی وجود داشت.   مهم‌‌تر از همه این بود که همشهری، روزنامه‌ای بود که جامعه هدفش را بر طبقه متوسط شهری بنا کرد و توانست الگویی از مدیریت شهری مدرن ارائه کند. همشهری هنوز هم که هنوز است با وجود همه مشکلات پرتیراژترین روزنامه کشور است. برای ما جالب است که همشهری استان‌ها، به تنهایی از نظر تیراژ با روزنامه‌های سراسری برابری می‌کند.  

سردبیرکل  روزنامه‌های استانی همشهری در مورد عملکرد روزنامه نیز توضیح داد: ما 2 ابتکار ویژه هم به خرج دادیم. یکی انتشار ویژه‌نامه همشهری محله که برای 22 محله تهران منتشر می‌شود. بعد از آن در سال 89 با وجود همه بحث‌های انتقادی که وجود داشت، روزنامه‌های استانی همشهری برنامه‌ریزی شد. معمولا نشریات تهران کلی‌گویی می‌کنند.  در حقیقت در فاصله‌ای با مخاطب قرار دارند. تلاش همشهری این بود که این شریان‌های رسانه‌ای را به مویرگ‌هایی تا نزدیک‌ترین سطوح به خانواده‌ها و مسائل آنان و با نگاهی مرکزگریز ایجاد کند. به‌ویژه این‌که در شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد که به زندگی مردم گره خورده، اما در تهران دیده نمی‌شود. 

خوش‌چهره اضافه کرد: تلاش ما این بود که هم به مسئولان استانی و شهرستانی و رده‌های مدیران پایینی مانند بخشدار و غیره، نگاهی چند بعدی بدهیم و هم  برای مسئولان تهران این نگاه را نسبت به مسائل استانی ایجاد کنیم. وی همچنین در مورد نگرش روزنامه نسبت به حقوق شهروندی گفت: تثبیت کلمه شهروند در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک از موارد دیگری بود که روزنامه همشهری بر آن تمرکز کرد.  شهروند نه به معنای شخصی که در شهر زندگی می‌کند بلکه به عنوان کسی که دارای حقوق و البته وظایفی است. انتقاد‌های عنوان شده در روزنامه همشهری هم هرگز اینطور نبوده که ما هم بخشی از مشکلیم بلکه به این عنوان بوده که ما بخشی از راه‌حل هستیم. همشهری بولتن نیست بلکه همواره خواسته است میان افکار عمومی و مسئولان دولتی یک شریک منصف باشد. برای ما بسیار اهمیت دارد که مسئولان استان نگران تقلیل و تعطیلی و تعدیل ما هستند.  خوش‌چهره با بیان این‌که 3 سوال از ابتدا پیش روی ما بوده است، بیان کرد: چه می‌خواهم بگویم؟ با چه ابزاری می‌خواهم بگویم و چه نتیجه‌ای می‌خواهم بگیرم؟ در انتشار روزنامه‌های استانی این 3 سوال همواره پیش روی ما بوده است. با همین محورها توانستیم خودمان را نقد و ارزیابی کنیم.  تثبیت هویت بومی و ایجاد و تقویت این هویت به نفع توسعه هم یکی دیگر از دغدغه‌های ما بوده است. امروز خوشحالیم که این اعتماد نسبت به روزنامه همشهری وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید